Fotoutmaning: Gyllene snittet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem

• April 2002
    • 4179

Ska se om det kommer in fler exempel så även jag fattar.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• m[A]use^
      Användare
      • December 2005
      • 909

Ursprungligen postat av Rhodebaert
      men vackert indelad i tre trianglar
      Inte jag som är blind då! För det va så jag kände också. Plus att sista triangeln ligger precis över gyllene snittet. Är ett vanligt ställe o fixera på för att få snygg balans inom grafisk formgivning. Alltså något över mitten. Bilden är inte planerad men kändes som den tillförde tråden något.
      Min zoon
      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
      http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• m[A]use^
        Användare
        • December 2005
        • 909

Ursprungligen postat av Tony
        Jag tycker bilden ser 100% centrerad ut
        Tackar
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Testa med att beskära bilder som ni har tagit. Placera motivet på olika ställen genom beskärningen. När det "känns rätt" så borde snittet vara inblandat. Man ska dock inte glömma att det att bryta mot regler kan vara nog så effektfullt.
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Ursprungligen postat av Tony
            Jag tycker bilden ser 100% centrerad ut
            Njäää. Jag tror man måste vara lite med öppensinnad vad gäller detta. Gyllene snittet behöver inte handla om huvudobjektet i bilden. De två svamparna ligger väl bra i gyllene snittet och kanske räcker det för att blicken skall börja där och sedan vandra innåt. Detta än kanske ett bättre exempel på diagonaler iofs. Alla bilder kan ju innehålla olika centrerade objekt, frågan är bara om det finns dominanta objekt på denna yta som gör att ögat kan börja vandra, sen finns det ju mer eller mindre självklara fall.

Patriks bild är ju ett hyfsat exempel på gyllenesnittet (även om korset mer ligger 1/4 än 1/3 i höjdled och närmare 1/2 än 1/3 i sidled) men kanske ändå mer hur man kan använda kors och kryss för att skapa intressanta bilder och mönster. Problemet med den bilden är väl lite att den helt saknar djup och är otroligt statisk, vilket iofs kan vara en effekt i sig.
            Senast redigerad av Zaphi; 28 May 2007, 09:19.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Vi får öva lite på icke fiskbilder innan vi tar oss an trådens uppgift. Här är en ståndare i en rhododendronblomma placerad enligt gyllene snittet, ca 3/5 delar i både höjd och sida.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

En fiskbild med ögat placerat enligt gyllene snittet.

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Har kikat på en hel del exempel på det gyllene snittet. Konstigt nog så gillar jag bilden betydligt oftare om focus hamnar i övre högra hörnet precis som i din sista snygga bild Micke.
                  Tror att det hänger samman med att planet alltid lutar från nederdelen och bort.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Ursprungligen postat av Zaphi
                    Patriks bild är ju ett hyfsat exempel på gyllenesnittet (även om korset mer ligger 1/4 än 1/3 i höjdled och närmare 1/2 än 1/3 i sidled) men kanske ändå mer hur man kan använda kors och kryss för att skapa intressanta bilder och mönster. Problemet med den bilden är väl lite att den helt saknar djup och är otroligt statisk, vilket iofs kan vara en effekt i sig.
                    Det var hela grejen med just den bilden - har tagit flera bilder som jag lurat på att ha som bakgrund till hemsidor. Denna blir det troligen inte, men lite skoj är det allt att få till en bild som faktiskt är väldans platt.

Mickes rhododendron gillar jag skarpt.

Hilsen,

P

Kommentar

• Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

Jag tror heller inte gyllene snittet kanske är något man skall tvinga fram bara för att det är "så det skall vara". Man måste känna sig fram, hålla sig till reglerna när det känns bra och bryta dem när det känns rätt.

Att Nikon har en gyllenesnittfunktion är ju nästan lite skrattretande. Behöver nikonfotografer mallar för kompositionsregler för att skapa sköna bilder? Jösses. Det är som att ha måleridukar med rutnät eller så är det lite som att riktig ishockey skulle spelas där spelarna åker i sånna rännor som det är på bordshockey

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Att Nikon har en gyllenesnittfunktion är ju nästan lite skrattretande. Behöver nikonfotografer mallar för kompositionsregler för att skapa sköna bilder? Jösses. Det är som att ha måleridukar med rutnät eller så är det lite som att riktig ishockey skulle spelas där spelarna åker i sånna rännor som det är på bordshockey
                        Va nu inte så förtröden (skånska för avundsjuk) Viktor
                        Det var den sämsta förklaring jag hört på länge . Tycker du att det är fel med autofokus, ljusmätare och andra hjälpmedel också?
                        Det är perfekt med rutnät i sökaren för att få raka horisonter om inte annat.

Ursprungligen postat av PatrikMalmö
                        Mickes rhododendron gillar jag skarpt.
                        Tack Patrik. Jag gillar bilden bättre så här:
                        http://www.riftlakes.com/foto/images/jKx5zOZRjS.jpg
                        Senast redigerad av Micke; 28 May 2007, 16:39.

Kommentar

• Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

Ursprungligen postat av Micke
                          Va nu inte så förtröden (skånska för avundsjuk) Viktor
                          Det var den sämsta förklaring jag hört på länge . Tycker du att det är fel med autofokus, ljusmätare och andra hjälpmedel också? Det är perfekt med rutnät i sökaren för att få raka horisonter om inte annat.
                          Ljusmätare, autofokus har ingenting med kreativitet att göra. Det är hjälpmedel för att underlätta tekniska och konkreta funktioner. Du kan lika gärna ställa fokus manuellt och du kan lika gärna mäta ljuset externt. Att däremot sätta upp linjer som hämmar kreativiteten eller kanske befäster abstrakta kompositionsegler är ju faktiskt roligt, det måste du hålla med om.

Men det är klart, är man teoretiker, matematiker, konkretiserar allt och ser allt i svart eller vitt så kanske man borde välja Nikon då så man inte missar gyllene snittet med någon millimeter. Är man däremot kreativ, behöver man inte något sådant

Jag tycker seriöst att det var något av det roligaste jag läst på länge...

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Jag tycker seriöst att det var något av det roligaste jag läst på länge...
                            Kul..., du har hittat en ny slogan; Det är roligare att fotografera med Nikon...

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Tack Patrik. Jag gillar bilden bättre så här:
                              Det var lite mer schvung i bilden du länkade till, men jag tror jag skulle gilla allra bäst om ståndaren var någonstans mitt emellan de två bilderna jag sett. Fast det är jag det.

Hilsen,

P

Kommentar

• Rauken
                                Användare
                                • January 2007
                                • 310

I min kamera finns ett rutnät som man kan tända och släcka och som visar punkterna för gyllene snittet, mycket praktiskt
                                Såg att det t.o.m. finns i min gamla CoolPix 3200
                                När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

Kommentar

Arbetssätt...