vilka bilder!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 4164

    #16
    Här är hans hemsida. http://www.seaframes.com/
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

      #17
      Det vekar att vara många som har övertro på utrustningens betydelse Om man tittar på hans hemsida så inser man att det helt enkelt är en väldigt duktig fotograf. Han har bland annat deltagit i BBC Wildlife Photogrpher of the Year.
      www.seaframes.com
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Gabbi
        Användare
        • April 2002
        • 897

        #18
        Ursprungligen postat av Micke
        Det vekar att vara många som har övertro på utrustningens betydelse Om man tittar på hans hemsida så inser man att det helt enkelt är en väldigt duktig fotograf. Han har bland annat deltagit i BBC Wildlife Photogrpher of the Year.
        www.seaframes.com
        Tänk på alla världsledande författare, vilka tekniskt avancerade skrivmaskiner och datorer de måste ha för att kunna skriva så bra...
        www.akvarielagret.se/akvarieboken

        Kommentar

        • jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

          #19
          Funderar på om han ändå inte sitter med något som vi oftast inte har när vi fotar.

          Stort tålamod och en fjärrutlösare.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

            #20
            Ursprungligen postat av Micke
            Det vekar att vara många som har övertro på utrustningens betydelse
            Det underlättar en hel del, för att inte säga att det i vissa fall är förutsättande. Man kan byta vatten i ett 1200 liters kar med 5 liters hink men det blir liksom inget bra. Samma sak med ex. en compactkamera vs systemkamera med god optik.


            Mvh Jari

            Kommentar

            • m[A]use^
              Användare
              • December 2005
              • 909

              #21
              Är sant som Micke säger... Säg photoshop t.ex är ju bästa verktyget som finns för digital fotobehandling! Men hanterar man inte "verktyget" så spelar det inte så stor roll! Då blir det helt enkelt inte så bra!
              Min zoon
              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
              http://www.malawifreaks.se/forum

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

                #22
                Ursprungligen postat av jarinen
                Det underlättar en hel del, för att inte säga att det i vissa fall är förutsättande. Man kan byta vatten i ett 1200 liters kar med 5 liters hink men det blir liksom inget bra. Samma sak med ex. en compactkamera vs systemkamera med god optik.
                Inte för att nedvärdera bilderna som är väldigt bra, men dom skulle mycket väl kunna tagna med vilken systemkamera som helst med en makroobjektiv. Då är det mer nedvärderande att fråga en duktig fotograf vilken kamera han använt

                Bildernas styrka ligger inte i den tekniska kvalitén utan snarare ögonblicken som fångats. Sen har fotografen kunnat hantera sin utrustning och ljussatt på ett bra sätt. Om man tror att man tar lika bra bilder bara för att man skaffar en likadan kamera, ja då är risken att man blir väldigt besviken . Foto handlar väldigt mycket om nötande och övning och det är ju det som gör det så intressant.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

                  #23
                  Ursprungligen postat av Micke
                  Inte för att nedvärdera bilderna som är väldigt bra, men dom skulle mycket väl kunna tagna med vilken systemkamera som helst med en makroobjektiv. Då är det mer nedvärderande att fråga en duktig fotograf vilken kamera han använt

                  Bildernas styrka ligger inte i den tekniska kvalitén utan snarare ögonblicken som fångats. Sen har fotografen kunnat hantera sin utrustning och ljussatt på ett bra sätt. Om man tror att man tar lika bra bilder bara för att man skaffar en likadan kamera, ja då är risken att man blir väldigt besviken . Foto handlar väldigt mycket om nötande och övning och det är ju det som gör det så intressant.
                  Det är inte den liknelsen jag gör att det blir bra bara för att man har en bra kamera men det finns en gräns där utrustningen är viktigare än nåt annat. Då pratar jag om den vanliga hobbyisten som exempelvis skulle vilja fota en revirstrid utan blixt och utan att behöva rigga opp all luma som finns att tillgå med resultat att fiskarna inte visar sig på 2 veckor. Här blir det möjligt med bättre utrustning och den lyckträffen som skulle behövas för en kompaktare inträffar samma dag som man vinner på lotto.

                  Det jag säger är att det finns en undre gräns där utrustningen är direkt avgörande, sedan gäller din tes. Det vittnar inte minst bilder här på forumet om de som fotas med liknande utrustning (systemkameror av liknande kvalitet) att det beror i högsta grad också på fotografen.

                  Mvh Jari

                  Kommentar

                  • Christian Alfredsson
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 4164

                    #24
                    I denna reklamen säger de: http://www.stunningnikon.com/picturetown

                    - "There is really nothing to it. All it takes is the right camera"

                    Det är en reklamfilm för hur man fotar mycket bättre om man har en DSLR från Nikon.
                    Christian Alfredsson
                    http://www.zoopet.com
                    http://www.christianalfredsson.com

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

                      #25
                      Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                      Det är en reklamfilm för hur man fotar mycket bättre om man har en DSLR från Nikon.
                      Det är kanske den gränsen Jari menar, om man har Nikon
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • April 2003
                        • 1888

                        #26
                        Hmm... anar jag en Canon / Nikon batalj igen. Meanwhile så drömmer jag lite om en Pentax K10 .

                        Mvh Jari

                        Kommentar

                        • Christian Alfredsson
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 4164

                          #27
                          Jag håller med om att man måste ha en bra kamera för att kunna ta bra bilder. När man har det så krävs det en bra fotograf för att kunna ta verkligt bra bilder (som exemplen i denna tråd). Tycker det är bland de bästa bilder jag sett.
                          Christian Alfredsson
                          http://www.zoopet.com
                          http://www.christianalfredsson.com

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            #28
                            Ursprungligen postat av Micke
                            Inte för att nedvärdera bilderna som är väldigt bra, men dom skulle mycket väl kunna tagna med vilken systemkamera som helst med en makroobjektiv. Då är det mer nedvärderande att fråga en duktig fotograf vilken kamera han använt

                            Bildernas styrka ligger inte i den tekniska kvalitén utan snarare ögonblicken som fångats. Sen har fotografen kunnat hantera sin utrustning och ljussatt på ett bra sätt. Om man tror att man tar lika bra bilder bara för att man skaffar en likadan kamera, ja då är risken att man blir väldigt besviken . Foto handlar väldigt mycket om nötande och övning och det är ju det som gör det så intressant.
                            Visst håller jag med om det, av det lilla jag nu kan om fotografering - men det var just vilken _systemkamera_ som helst, med _makro_. Med min Nikon Coolpix 4500 hade jag fått trixa en hel del för att ens få till något som liknar de bilderna. Om det ens är möjligt med min kamera... Med bättre kamera är sannolikheten större att jag får bättre bilder på kortare tid. Det är lätt att säga att tekniken inte spelar så stor roll om man nu har en systemkamera, vettiga objektiv och en eller flera blixtar.

                            Inte för att jag har fotat extremt mycket fisk, men en del bilder har det blivit. Sällan det blir verkligt bra, och jag är långt ifrån de duktiga fotografer som finns här på forumet. En polare var nere i lokalen med en billigare variant av systemkamera för ett tag sedan och drog några bilder på ett av karen. De bilderna blev betydligt bättre än vad jag kan åstadkomma under lång tid. Att kunna fota under sämre ljusförhållanden, ha snabb autofocus och korta tider för att lagra bilderna gör skillnad, helt klart.

                            Att fånga själva ögonblicket råder dock inte tekniken på. Men - lägger jag en timme på att fota fisk och får en hyfsad bild blir iaf jag inte särdeles uppmuntrad att fota mer. Med en bättre kamera kanske jag kan lägga en kvart på att fota och få fem hyfsade bilder. Då blir motivationen större att fota mer, och kanske få till någon bild som är verkligt bra.

                            Jag tror att risken att jag blir besviken är större om jag försöker få till sådana bilder med min Coolpix än om jag testar med lämplig systemkamera...

                            Hilsen,

                            P
                            Senast redigerad av PatrikMalmo; 21 May 2007, 04:34.
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

                              #29
                              Ursprungligen postat av m[A]use^
                              Undra vad killen använder för utrustning! Är bra nyfiken på hans
                              utrustning!!!
                              Ursprungligen postat av Lutt
                              ...undra vad han har för kamera.
                              Ni nedvärderar fotografen. Bedömer ni även en gitarrist efter hans gitarr? Tycker det är mycket underligt att dessa frågor dyker upp igen och igen... Drömmen om att ta kanonbilder uppfyller man inte genom att köpa "rätt" kamera
                              Senast redigerad av Zaphi; 21 May 2007, 08:09.
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              • Christian Alfredsson
                                NCS Medlem
                                • April 2002
                                • 4164

                                #30
                                Skulle inte vilja påstå att fotografen nedvärderas. Jag tror att man måste ha en viss kvalité på kameran för att kunna överhuvudtaget ta bra fiskfoton. Jag sätter gränsen vid systemkamera.

                                Har man detta som grund är det upp till den som fotar.
                                Christian Alfredsson
                                http://www.zoopet.com
                                http://www.christianalfredsson.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...