Diskustråden!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Hej!

Hej!
    Nej Matz det är inte för litet,man brukar räkna 50 lit vatten per vuxen fisk,sen detta med vatten,jag byter 50% varje dag men så matar jag också 5 ggr om dagen,låt inte detta avskräcka dig ändå,diskus mår bra av vattenbyten sen beror det ju på vilke n vattenkvalitet du har i din kommun,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

Matz:
      Nejdå, ett 375 liters skulle inte vara för litet för diskus. Du kan lätt ha 5-6 diskusar och fler om du skulle vilja det. Angående vattenbyte så hade det säkerligen funkat bra med ett vattenbyte i veckan.
      Själv så är jag inne på samma linje. Jag har nyligen planterat en massa växter och tänker göra minimalt med vattenbyte. För min del mer åt en ggr/mån än en ggr/vecka.

//Stefan Lindstedt

Kommentar

• Matz Karlsén
        Användare
        • February 2004
        • 1127

Ursprungligen postat av Stelin
        Matz:
        Nejdå, ett 375 liters skulle inte vara för litet för diskus. Du kan lätt ha 5-6 diskusar och fler om du skulle vilja det. Angående vattenbyte så hade det säkerligen funkat bra med ett vattenbyte i veckan.
        Själv så är jag inne på samma linje. Jag har nyligen planterat en massa växter och tänker göra minimalt med vattenbyte. För min del mer åt en ggr/mån än en ggr/vecka.

http://www.tropica.com/article.asp?t...aristic&id=461
        Tck för tipsen. Det får nog bli diskus till hösten om jag får råd. Jag har lite knaper ekonomi eftersom jagmhar sjukpension.
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

Ok. Men då får vi hoppas du får ihop pengarna. Det är en rätt kul kombination Diskus och växter. Det blir liksom två intressen i ett kar.
          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Alexander Ylipää
            Användare
            • October 2003
            • 3615

Ok. Men då får vi hoppas du får ihop pengarna. Det är en rätt kul kombination Diskus och växter. Det blir liksom två intressen i ett kar.
            Två svårigheter också för den delen
            Mvh Alex

Kommentar

• Stelin
              Användare
              • December 2002
              • 1339

Vilka tänker du på Alexander?
              //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Alexander Ylipää
                Användare
                • October 2003
                • 3615

Det beror ju helt på vilken storlek på fisken man väljer. Men 9 gånger av 10 om man väljer att ha diskus i ett växtkar, och i synnerhet när de är små så ber man bara om problem. I längden blir det otroligt svårt att få dem att växa som de ska när man är begränsad till den mängd mat de behöver. De gillar ju att äta långsamt och gärna från botten, vilket medföljer att matrester fastnar på rötter,stenar, botten och fördärvar vattnet.

För att undvika det, mata mindre. Vilket inte är de optimala för diskus.

Vill du däremot satsa på stora diskus på en gång (15cm +) funkar de ypperligt i växtkar då de inte behöver lika stor mängs mat dagligen.
                Mvh Alex

Kommentar

• Stelin
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1339

Jag har väl medelstora diskusar. Absolut inga 15cm+. Men har än så länge inte märkt några problem vid utfodring. Har ju en rätt stor städpatrull som tar hand om foderrester. (Som siamesiska algätare pansarmalar och peckoltia.).
                  Kan inte tänka mig att det ska bli några problem med detta. Men jag är ju inte heller ute efter maximal tillväxt som många som har diskus är.Då är det säkerligen bättre att köra utan inredning. DÅ kan man ju suga upp foderrester, byta vatten och hålla på... Med växtinredningen så hoppas jag på att växterna ska hjälpa till att skapa en bra miljö för fiskarna.

Men det finns för och nackdelar med det mesta. Såklart även med att hålla diskus i växtkar. Men gör man det hela med lite "eftertanke" så är det iaf min förhoppning att det ska gå bra.
                  Senast redigerad av Stelin; 06 June 2007, 14:58.
                  //Stefan Lindstedt

Kommentar

• edlund
                    Användare
                    • February 2005
                    • 152

Jag har väl medelstora diskusar. Absolut inga 15cm+. Men har än så länge inte märkt några problem vid utfodring. Har ju en rätt stor städpatrull som tar hand om foderrester. (Som siamesiska algätare pansarmalar och peckoltia.).
                    Kan inte tänka mig att det ska bli några problem med detta. Men jag är ju inte heller ute efter maximal tillväxt som många som har diskus är.Då är det säkerligen bättre att köra utan inredning. DÅ kan man ju suga upp foderrester, byta vatten och hålla på... Med växtinredningen så hoppas jag på att växterna ska hjälpa till att skapa en bra miljö för fiskarna.

Men det finns för och nackdelar med det mesta. Såklart även med att hålla diskus i växtkar. Men gör man det hela med lite "eftertanke" så är det iaf min förhoppning att det ska gå bra.
                    En nackdel e ju att ha siamesiska tofsalgätare med diskus tex.Dom äter på sidorna av kroppen på diskusen samt att dom tar alldeles för mycke vanlig mat än dom borde

Kommentar

• Stelin
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1339

Tycker att mina siameser är rätt små i maten. Dom låter därtill diskusarna vara helt ifred.

Däremot så har jag en rätt sor gibbiceps mal som slukar lite väl mycket mat. Funderar på att flytta den till ett annat kar...
                      Senast redigerad av Stelin; 06 June 2007, 15:16.
                      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                        För att undvika det, mata mindre.
                        Ar det mojligt att valja mat som flyter (hogkvalitetspeletts, flingor, bananflugor) eller simmar (mygglarver)? Da blir det ju inget spill. Slabbar de nar de ater som andra stora amerikanare med ett moln av skit genom galarna? Om inte sa borde man ju kunna mata pa fat.

Carls ohyggligt trista men fina diskus gick med vaxter (det var mer fart pa snackorna) Det verkar ju inte helt omojligt och sjalv skulle jag inte ha diskus om de inte gick med annan fisk som sma Loricariider, Corydoras, Apistogramma och tetror.

Rent hypotetiskt sa skulle jag kunna tanka mig ett snyggt kar med rotter och mork botten utan sand. Man skulle ju kunna gora en lite ojamn botten av "frigolitinredningstyp" t ex.

Skulle ju ocksa vara kul att veta varfor vissas diskus flanger runt som en annan malawiguppy medan andra akvarier verkar besta av solit glas med ingjutna firrar.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                          Ola så säger den som inte vet något om diskus ha ha ,skämt åsido i ett riktigt diskusakvarium kan det också vara fart och fläkt,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Alexander Ylipää
                            Användare
                            • October 2003
                            • 3615

Ola: Problemet är att diskus mycket gärna tar mat i munnen och spottar ut i mindre delar. Vilket gör det svårare för dem o äta när man har inrett kar.

Sen varför diskus står still har jag ingen aning om. För jag har aldrig upplevt det hos mina. Nånsin. Däremot är mina mycket mer aktiva när jag har dem i "nakna" akvarier. VArför vet jag inte. De är mer hettsiga och matglada. Dessutom färgare de ut mer.
                            Mvh Alex

Kommentar

• LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

Discus som är stilla kan bero på att vattnet inte är skött, fel temp eller för lite mat.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Alexander Ylipää
                                Användare
                                • October 2003
                                • 3615

Spammar en bild här oxå på mina bäbisar. Borde börja kala dem för ungfisk snart

Detta yngel är den största, omkring 3-4 cm...4 månader gammal. En korsning på santarem/blå cobalt. Ska bli skoj o se hur den utvecklar sig.
                                Mvh Alex

Kommentar

Arbetssätt...