Ursprungligen postat av Lutt
Diskustråden!
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av LuttJaha mitt inlägg verkar ha dränkts av massa pladder så jag ställer frågan igen.
San Merah heter den så? vitt huvud och röd kropp men ibland står det även Marlboro eller Solid red.
Finns den förstnämnda i Sverige om inte nu alla är samma variant med olika namn.
De fanns inte på lagerlistan här men på bild om det är den variant du letar och jag har sett dessa djur på lagerlistan tidigare
Kommentar
-
Jupp den du länkade ser ut som den jag menade. Red white är det inte den varianten som har mest vitt i sig men bakre halvan är röd men den är mycket snygg den med.
Men jag tycker det finns en massa varianter som i stort sett ser likadana ut men med olika namn.
Lennart 2 jobbar du på en Djuraffär i falun eller?Kommentar
-
Hej!
Hej!
Lutt såg du mina diskus som Wilhelm la in på samma tråd?det är inga toppfoton men vad kan mna begära av en mobilkamera,Mvh Ann-MariKommentar
-
Nej jag jobbar inte på någon djuraffär, amasonakvarium har lagerlistan på nätet deras affärside
Kommentar
-
Ursprungligen postat av LuttJaha mitt inlägg verkar ha dränkts av massa pladder så jag ställer frågan igen.
San Merah heter den så? vitt huvud och röd kropp men ibland står det även Marlboro eller Solid red.
Finns den förstnämnda i Sverige om inte nu alla är samma variant med olika namn.
Sen har utseendet e stor skillnad på Marlboron beroende på vart den kommer ifrån tyska och asiatiska marlboros ser olika ut.
Solid red är svårare har sett solid red som bygger på brun och såna som bygger på pigeon genen!!Kommentar
-
Ursprungligen postat av annmariHej!
Lutt såg du mina diskus som Wilhelm la in på samma tråd?det är inga toppfoton men vad kan mna begära av en mobilkamera,Mvh Ann-MariKommentar
-
Ursprungligen postat av Lennart 2Nej jag jobbar inte på någon djuraffär, amasonakvarium har lagerlistan på nätet deras affärside
http://discus.ms/stocklist.aspKommentar
-
Ursprungligen postat av Diskusfisk.seDet handlar om genetik San merha bygger på Brun diskus medans Marlboro har pigeon gener som kan ge mer eller mindre sot!
Sen har utseendet e stor skillnad på Marlboron beroende på vart den kommer ifrån tyska och asiatiska marlboros ser olika ut.
Solid red är svårare har sett solid red som bygger på brun och såna som bygger på pigeon genen!!
Men när vi ändå snackar genetik så är väl den varianten som odlats i många generationer som har lättast att behålla färgerna. Liknelse Brun Ancistrus sp > Albino Ancistrus sp > Gold Ancistrus sp, Gold Ancistrus kan få några Albino men ytterst sällan brun med tanken på hur mycket urvalsodlad Gold är.Kommentar
-
Hej!
Hej!
Vill tilllägga att mina diskus som är av arten Red Rose är köpta hos just diskusfisk.se Mvh Ann-MariKommentar
-
många gånger så är det samma sort men olika namn. viss odlare har lätt att namnge sina kreationer även om andra lyckats odla fram samma korsning och döpt dom föreKommentar
-
Ursprungligen postat av LuttFramkom inte riktigt med vilken som lättast behåller färgen förutom att Solid red var svårare.
Men när vi ändå snackar genetik så är väl den varianten som odlats i många generationer som har lättast att behålla färgerna. Liknelse Brun Ancistrus sp > Albino Ancistrus sp > Gold Ancistrus sp, Gold Ancistrus kan få några Albino men ytterst sällan brun med tanken på hur mycket urvalsodlad Gold är.
Nja när det gäller albinism så är det en annan sorts genetik vi pratar om!
Albinism, är en defekt som har påverkat förekomsten av svarta och bruna färgpigment. Aminosyran tyrosin omvandlas i kroppen till färg pigmentet melanin, det är störningar i denna process som ger upphov till albinismen.
En Albino blandat med brun kommer ge bara bruna yngel!
Fast när du blandar ynglen (F1) så kommer du få ett utkast på albino!
Sväva iväg lite där tillbaka till dina röda
Dom fiskarna du pratar om är så pass stabila så färgerna på dom kommer nog inte att vara dåliga så länge du köper fiskar som du vet kommer från ett bra led!!
Det odlas mycket på röda fiskar idag och dom blir snyggare och snyggare!!
Sök på Red Golden Diamond (på google) en förfinad san merha som man odlat in golden i.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Diskusfisk.seSolid red är inte svårare att ha / odla på, bara det att namnet förekommer på olika fiskar med olika genetik!!
Nja när det gäller albinism så är det en annan sorts genetik vi pratar om!
Albinism, är en defekt som har påverkat förekomsten av svarta och bruna färgpigment. Aminosyran tyrosin omvandlas i kroppen till färg pigmentet melanin, det är störningar i denna process som ger upphov till albinismen.
En Albino blandat med brun kommer ge bara bruna yngel!
Fast när du blandar ynglen (F1) så kommer du få ett utkast på albino!
Sväva iväg lite där tillbaka till dina röda
Dom fiskarna du pratar om är så pass stabila så färgerna på dom kommer nog inte att vara dåliga så länge du köper fiskar som du vet kommer från ett bra led!!
Det odlas mycket på röda fiskar idag och dom blir snyggare och snyggare!!
Sök på Red Golden Diamond (på google) en förfinad san merha som man odlat in golden i.
Det jag menade var en liknelse med Ancistrusen för det kan förekomma brun färg beroende på hur man odlar dom.
Den ända jag fick upp som jag tror är Red Golden Diamond är denna http://www.ivanseahdiscus.com/rgd.jpgKommentar
-
Ivan Seah är en av de främsta på röda varianter idag. Han blandar också in Vf i var fjärde led.
En annan är Wayne Ng som med sina Oriental red covers. Dessa o de Golden red diamond Matte nämner är dyrgripar idag. Hade nog helst haft några av varje
Här en Oriental Red CoverKommentar
-
Kommentar