Diskustråden!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

well...

Mina yngel är nu 3½ månad gamla och omkring 3-5 cm stora. Färgerna på vissa kan bli riktigt intressanta. Byter fortfarande vatten dagligen och matar nu mest med tetra bits.
    Mvh Alex

Kommentar

• Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

Det där är något som vore förbaskat kul. En lyckad lek och yngel på diskus. Kanske man kan få uppleva det framöver.

Jag har iaf äntligen fått mina diskusar till att börja äta ordentligt. Provade i några månader med NLS torrfoder men fick bara hälften till att äta det.
      Nu har dom till min stora glädje precis börjat äta frysfoder. Så nu käkar dom röda o vita mygg, artemia och för någon dag sedan accepterades även oxhjärtemix. Kan man sedan på sikt få fram ett lekpar vore lyckan total...
      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
        Jag vill tilllägga en sak några skrev här förut om Vf och att alla kan ha dom/Jag skulle aldrig sätta en VF Heckel i handen på en nybörj man gör inte så har idag talat med en känd diskusexpert och han sa att jag hade helt rätt i min utsag om att nybörj inte ska börja med Heckel allt annat är skitprat enligt både honom och mig,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
          För er som håller på med diskus men inte känner till detta foder vill jag verkligen rekommendera Stendker diskusfoder,ett djupfryst foder som innehåller allt det som diskus behöver,man skär loss fyrkanter typ sockerbits storlek och lägger ner det i akvariet dom blir helt tokiga i detta foder dom älskar verkligen det,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Lutt
            Användare
            • October 2005
            • 1919

Ursprungligen postat av annmari
            Hej!
            Jag vill tilllägga en sak några skrev här förut om Vf och att alla kan ha dom/Jag skulle aldrig sätta en VF Heckel i handen på en nybörj man gör inte så har idag talat med en känd diskusexpert och han sa att jag hade helt rätt i min utsag om att nybörj inte ska börja med Heckel allt annat är skitprat enligt både honom och mig,Mvh Ann-Mari
            Känd? vem då? känner du bara kända personer...

Det är väl upp till köparen om han/hon vill ha VF eller inte. Nybörjare som erfaren så vill man väl sköta fisken på rätt sätt. Bara för att det står VF på pappret så är de inte omöjliga iofs om man vill odla fisken ska man nog ha koll på vattenvärdena lite mer än normalt.

Jag har haft många VF fiskar genom åren nu förtiden är det mest VF malar jag har.

Men jaja man får tycka vad man vill om VF.

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Hej!
              Om jag inte är felunderrättad så han man upptäckt en ny diskus med namnet Symphysodon Tarzoo,Mvh Ann-Mari
              Upptackt ar kanske inte ratt ord. Symphysodon aequifasciatus delas numera upp i tva arter. En med roda prickar och en utan. Det ar den med roda (t ex tefe diskus) prickar som Ready m fl kallar tarzoo medan de andra kallas aequifasciatus. Det ar inte bara prickarna utan aven dess DNA som gor att de betraktas som tva arter. For att gora det mer forvirrat sa kom det tva arbeten ungefar samtidigt. Heiko kallar firrarna for aequifasciatus och heraldi, men Heikos aequifasciatus ar Readys tarzoo och Heikos heraldi ar Readys aequifasciatus. I artregistret folger vi Ready men det ar inte helt sjalvklart vilket som kommer att galla.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                Ja jag känner en del kända personer bla inom mitt yrke musiken,men det är inte det tråden handlar om utan om diskus,då är det helt fel att sätta en VF diskus i händerna på en nybörj sen får du lutt säga vad du vill om det,Mvh Ann-Mari PS Ordspråket "Man måste kunna gå innan man springer) är passande tycker jag

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                  Ja jag känner en del kända personer bla inom mitt yrke musiken,men det är inte det tråden handlar om utan om diskus,då är det helt fel att sätta en VF diskus i händerna på en nybörj sen får du lutt säga vad du vill om det,Mvh Ann-Mari PS Ordspråket "Man måste kunna gå innan man springer) är passande tycker jag

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                      Ursäkta reprisen datorn hakade visst upp sig/Ann-Mari

Kommentar

• Lutt
                        Användare
                        • October 2005
                        • 1919

Hej!
                        Det jag menade var att en erfaren person kan misslyckas med en VF diskus medans nybörjaren lyckas. Det gäller att få tag på bra individer och alla gillar inte Diskus med diskofärger som finns idag.

Det var inte de "kända" musikerna jag frågade om.

Kommentar

• Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

Håller med edlund och lutt.

Vildfångad diskus behöver inte vara svårare än odlad. Har själv erfarenhet av både delarna och måste säga att mina vildfångade var mycket piggare och matgladare än mina odlade. Däremot vågade jag aldrig blanda odlade och vildfångade då jag inte hade nog med kar för en riktig karantän.
                          Mvh Alex

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                            Skitsnack lutt man ska inte som nybörj börja med VF diskus jag har hållit på med diskus i 15 år och vet vilka fällor som väntar en nybörj så ditt snack kan du spola/Ann-Mari

Kommentar

• Alexander Ylipää
                              Användare
                              • October 2003
                              • 3615

Hej!
                              Skitsnack lutt man ska inte som nybörj börja med VF diskus jag har hållit på med diskus i 15 år och vet vilka fällor som väntar en nybörj så ditt snack kan du spola/Ann-Mari
                              Lugna ner dig annmari. Lutt har lika stor rätt till att yttra sig om sina erfarenheter. Allt du säger kanske inte funkar för alla. Beror som sagt på hur pass fin fisk man får tag på. Sen om man har hållit på i 1 månad eller 20 år spelar ingen roll. Finns inget rätt eller fel.
                              Mvh Alex

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                                Jag vet att edlund hållit på några år med diskus just därför förvånar det mig att han snackar mot bättre veto när det gäller VF,en diskusakvarist jag känner skaffade VF Heckel och trodde attt den skulle skötas som vanliga men tyvärr strök fiskarna med allihop/Ann-Mari

Kommentar

Arbetssätt...