Diskustråden!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Hej!

Hej!
    Det är bra med varierat foder för diskus,den erfarenheten har jag i alla fall gjort,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Project
      Användare
      • June 2007
      • 11

Vad skiljer skötsel mellan VF och odlade???

Har med intresse läst Discustråden men begriper inte mycket.
      Jag har två VF Heckel och fyra "Blue dimond", temp 30C, ph 7.15, dGh 1, conductivitet 300 uS/cm. Jag byter vatten varannan vecka ca 30%.
      Har sysslat med Discus några år men haft mer problem med "odlade" varianter än VF.
      Jag vore mycket tacksam om Ni som är duktiga på Discus och "dissar" VF Heckel för "nybörjare" kunde tala om för mig på "vanlig" svenska" vad det är som skiljer mellan VF och odlat när det gäller skötsel. (När jag läser denna tråd inser jag att mina Heckel borde gått hädan för länge sedan).
      Jag vill tillägga att mina Discus går i ett "fullt inrett Amazonkar" och att jag aldrig har odlat och aldrig kommer att försöka mig på odling.

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
        När det gäller VF Heckel så mig veterligen ska dom ha 30 gr samt4,5 5 i pH rätta mig någon om jag har fel sen tror jag inte skillnaden är alltför stor i skötsel för övrigt,jag har haft VF Tefe och skötte dom i princip på samma sätt som odlade varianter,det är min erfarenhet av det hela andra ka nske har annan erfarenhet,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Tony TanD Roy KhOOi

Ursprungligen postat av Project
          Har med intresse läst Discustråden men begriper inte mycket.
          Jag har två VF Heckel och fyra "Blue dimond", temp 30C, ph 7.15, dGh 1, conductivitet 300 uS/cm. Jag byter vatten varannan vecka ca 30%.
          Har sysslat med Discus några år men haft mer problem med "odlade" varianter än VF.
          Jag vore mycket tacksam om Ni som är duktiga på Discus och "dissar" VF Heckel för "nybörjare" kunde tala om för mig på "vanlig" svenska" vad det är som skiljer mellan VF och odlat när det gäller skötsel. (När jag läser denna tråd inser jag att mina Heckel borde gått hädan för länge sedan).
          Jag vill tillägga att mina Discus går i ett "fullt inrett Amazonkar" och att jag aldrig har odlat och aldrig kommer att försöka mig på odling.
          "Jag vore mycket tacksam om Ni som är duktiga på Discus och "dissar" VF Heckel för "nybörjare" kunde tala om för mig på "vanlig" svenska" vad det är som skiljer mellan VF och odlat när det gäller skötsel."

Om det vore så enkelt!

Men det är ingen större skillnad när det gäller hållning av dom, mycket spelar in vem man har fått dom ifrån, vart dom kommer i från och hur dom har gått i karantän.
          Vill säga - inga sjukdomar med sig!
          No prob alltså, men ska du odla på dom så krävs det mycket mer jobb med dom oftast då dom vill ner i PH mot vanliga odlade sorter som inte bryr sig lika mycket om det.

Har dom just "landat" så kan dom vara lite svårare att komma igång med maten,
          vilket kan vara ett stort problem i början för somliga.

Vilda diskusar kommer dessutom oftast i större STL, än dom odlade sorterna som man kan hitta i STL som en femkrona, så driva upp vilda i STL är oftast inte mycket man lägger vikt eller funderar på då dom är i skaplig STL när dom når våra burkar.

Det svåraste med diskus är just den biten med att driva upp diskus från liten STL till stort vackert djur med rund o vacker form som är frisk o pigg.

"(När jag läser denna tråd inser jag att mina Heckel borde gått hädan för länge sedan).
          Jag vill tillägga att mina Discus går i ett "fullt inrett Amazonkar"

Att hålla en diskus i liv är ju inga problem men se vart saker går snett är det svåra och att förstå sig på!

Sett just detta så många gånger "att jag har ju aldrig haft några problem med mina firrar" Typ av mentaliteten ser man för ofta, tyvärr!
          Sen ser man länkar till olika forum där folk har sina profiler med bilder upplagda, där ser man diskusar som ser ut som amerikanska fotbollar med för stora ögon, dom nådde aldrig sin pontential som diskus vilket är otroligt sorligt att se.

Men pga okunskap av sjukdomar mm så har man aldrig sett problemen så då kan man ju lätt säga att "att jag har ju aldrig haft några problem med mina firrar"

Inget disrespekt mot dig men en bild säger mer än tusen ord, och i dessa fall så är det ett ordspråk som är sant!

Diskus ska bli 15-17 cm rund med stor aptit, rund form med fenorna utspärrade o färgrann som vuxen.

Allt annat är ett misslyckande i mina ögon!!!

Men för att svara kort.

Ingen skillnad att hålla vilt o odlat,
          men driva upp och odla, det är där skillnaden kommer in.

Om jag får hjälpa o tycka till, hoppas svaret hjälper dig på vägen.
          Så har du dina djur i dessa former så Thumbs up bro! Du har lyckats väl min vän.

Kommentar

• kaj.p
            Användare
            • April 2002
            • 2294

Informativt inlägg "Bro" "D" ?
            Har bara en sak o tilllägga om just Blue Diamond (BD) Många BD linjer är urlakade o hormoniserade. Sämre tillväxt o längre könsmognad. Det är heller inte lätt o hämta in nytt genetiskt material för en solid blå fisk. Därför har nog många tagit genvägen. Det är betydligt lättare o stamma andra varianter. Det har det också varit svårt o hitta bra stammade BD. Så köper du inte rätt BD så kan du räkna med långsam tillväxt o en könsmognad för hannen uppemot det dubbla ca 24 månader.

När det gäller Vf är dessa många gånger lättare o hålla. Då de är överlevare. Detta är inget problem för akvaristen som läser på. Skall du odla så är det en annan sak.
            Senast redigerad av kaj.p; 02 June 2007, 23:10.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

Kommentar

• Project
              Användare
              • June 2007
              • 11

Tack

Tack för svaren. Att Blue Dimond växer långsamt stämmer vad gäller mina).
              Önskar alla en fortsatt solig helg.

Kommentar

• Tony TanD Roy KhOOi

Ursprungligen postat av kaj.p
                Informativt inlägg "Bro" "D" ?
                Har bara en sak o tilllägga om just Blue Diamond (BD) Många BD linjer är urlakade o hormoniserade. Sämre tillväxt o längre könsmognad. Det är heller inte lätt o hämta in nytt genetiskt material för en solid blå fisk. Därför har nog många tagit genvägen. Det är betydligt lättare o stamma andra varianter. Det har det också varit svårt o hitta bra stammade BD. Så köper du inte rätt BD så kan du räkna med långsam tillväxt o en könsmognad för hannen uppemot det dubbla ca 24 månader.

När det gäller Vf är dessa många gånger är lättare o hålla. Då de är överlevare. Detta är inget problem för akvaristen som läser på. Skall du odla så är det en annan sak.
                Helt rätt om mycket

BD kommer från flera linjer så välja helst nåt av dom nyare linjer då det finns nytt blod i dom "genetik"

BD med röda ögon från honkong/penang
                eller någon med 5 bar cobolt i sig! "hifi" "egg" "bull"
                de är linjer som jag ÅTRÅR! hmmm damn jag vill ha dom!

BRO "D"
                PS du e snabb kaj! Vad gav det vika?
                ett inlägg bara juuu
                Senast redigerad av Gäst; 02 June 2007, 23:14.

Kommentar

• Diskusfisk.se
                  Användare
                  • February 2006
                  • 18

Ursprungligen postat av Tony TanD Roy KhOOi
                  Helt rätt om mycket

BD kommer från flera linjer så välja helst nåt av dom nyare linjer då det finns nytt blod i dom "genetik"

BD med röda ögon från honkong/penang
                  eller någon med 5 bar cobolt i sig! "hifi" "egg" "bull"
                  de är linjer som jag ÅTRÅR! hmmm damn jag vill ha dom!

BRO "D"
                  ett inlägg bara juuu

HAHAHAHA inte så svårt att gissa Tony Tand

Kommentar

• kaj.p
                    Användare
                    • April 2002
                    • 2294

Ursprungligen postat av Tony TanD Roy KhOOi
                    ett inlägg bara juuu
                    Hehe hade du inte lagt till (i) hade jag fått fundera lite till. Men BD är en storsäjare där linjeaveln i många fall idag gett dåligt resultat. Men jag är ening med TonD Roy khoo (i) En BD utan röda ögon skall man inte betala mycket för
                    Stendkert har en egen linje som klassas 1 o 2 men ff får man mest ut cobolt ur denna. Men linjen är frisk o har själv provat o blanda in den med asiatiska linjer med gott resultat.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

Kommentar

• kaj.p
                      Användare
                      • April 2002
                      • 2294

Ursprungligen postat av Diskusfisk.se
                      HAHAHAHA inte så svårt att gissa Tony Tand
                      Den missa jag.
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                        Snart dags och läggen ner mina Mosaic Leoparder i akvariet dom har gått i karantän i drygt 2 veckor.dom mår bra äter hur bra som helst,hoppas på lekpar Red Rose och Mosaicer;Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9104

Ursprungligen postat av Lucas_no1
                          Det kanske är mer saker i mixen, men jag hörde ryktas från en mässa i tyskland förra våren av två discusnördar från sthlm som pratat med Stendker där att det var det som var i mixen. :-)
                          Jag har kollat med några diskusfantaster i Stendkerland, och de säger att det bara är finmalet kohjärta + lite vitaminer i deras mix.
                          Tyvärr är det heller ingen där som sett nån innehållsförtecking och det tycker jag är ganska dåligt av ett sånt företag att skippa varudeklarationen. Men det är ju djurmat och då kanske man inte behöver uppge vad som finns käket.
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• kaj.p
                            Användare
                            • April 2002
                            • 2294

Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Jag har kollat med några diskusfantaster i Stendkerland, och de säger att det bara är finmalet kohjärta + lite vitaminer i deras mix.
                            Tyvärr är det heller ingen där som sett nån innehållsförtecking och det tycker jag är ganska dåligt av ett sånt företag att skippa varudeklarationen. Men det är ju djurmat och då kanske man inte behöver uppge vad som finns käket.
                            Som jag skrivit i någon tråd innan så har jag haft en längre diskussion med Jörg om detta.
                            Och klart det finns mer än det då det tog dem 12 år innan de var nöjda med det fodret de har idag och det var först då som de började sälja det. Framför allt använder man antioxidanter, vitaminer o enzymer för att hjälpa nedbrytningen och öka upptaget av proteiner. Men också för att stoppa den oxideringen som sker med alla animaliska fetter.
                            Frysningen stoppar inte detta utan bara bromsar effekten mer eller mindre beroende på vad du har i. Oxiderat eller härskningen av fett är det som kan ge leverskador på fisken, inte oxhjärtat isig. Klart denna blandning är något man vill hålla för sig själv. Det finns också andra liknande booster o köpa här hemma. Men inte heller dessa har någon direkt innehållsförteckning.
                            Men vilket foder eller fodertillskott har det? Speciellt då lagarna säger att den också skall finnas på svenska.
                            På kort ärm kan jag bara komma på två märken.
                            Senast redigerad av kaj.p; 04 June 2007, 22:53.
                            Diskussällskapet
                            www.diskusforum.se

Kommentar

• Matz Karlsén
                              Användare
                              • February 2004
                              • 1127

Jag ligger och lurar på att eventuellt skaffa mig ett 375-liters till hösten. Skulle ett 375 vara för litet för Diskus. Jag skulle helst vilja ha en fem sex stycken. Jag hade inte tänkt odla på dem utan ha dem för deras skönhet. Räcker det med ett stort vatttenbyte i veckan om man har ett välplanterat kar som tar hand om den mesta nitraten.
                              Tacksamför svar.
                              Senast redigerad av Matz Karlsén; 05 June 2007, 21:45.
                              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• Lutt
                                Användare
                                • October 2005
                                • 1919

Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                                Jag ligger och lurar på att eventuellt skaffa mig ett 375-liters till hösten. Skulle ett 375 vara för litet för Diskus. Jag skulle helst vilja ha en fem sex stycken. Jag hade inte tänkt odla på dem utan ha dem för deras skönhet. Räcker det med ett stort vatttenbyte i veckan om man har ett välplanterat kar som tar hand om den mesta nitraten.
                                Tacksamför svar.
                                det är inte för litet

Kommentar

Arbetssätt...