Plötslig fjärilsdöd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Acca
    Användare
    • January 2007
    • 60

    Plötslig fjärilsdöd?

    Har under flera månaders tid hållit två par (alltså 2 honor + 2 hanar) av Gul Fjärilsciklid i ett 70 liters akvarium med lämpliga värden (såsom värme-, pH- och nitrat-). För ca 3 månader sedan dog en hona utan att ha uppvisat (vad jag sett) några påtagliga sjukdomssymptom. För 2.5 månad sedan infördes 5 guppy i karet. För 2 månader sedan placerade jag en bit järnmalm i karet av experimentella skäl... Vilket tycks dumt gjort då jag mistänker att det var boven i dramat. I vilket fall som helst; För ca 1 månad sedan avled övriga tre fjärilar - samt 4 guppy - inom loppet av två dagar. Symptomen för fjärilarna var att de dagvis under en vecka tidigare, samt dagen innan de dog, bleknade något otroligt; från färgglada fjärilar till vita spöken som vägrade äta och såg mycket stressade, men stillastående, ut. Guppyna uppvisade inte några markanta symptom. Tetror, gurami och malar som samtidigt gick i karet tycktes helt oberörda av händelsen.

    Vad har ni för erfarenheter/teorier runt dödsorsaken? Vad dödade fjärilarna och guppyna?
  • Kalle-El
    Användare
    • August 2005
    • 255

    #2
    Min erfarenhet av fjärilar är att de dör rätt snabbt oavsett hur bra förhållanden de lever i. Synd annars på en sådan vacker liten rackare.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Fjärilar är inte långlivade firrar, speciellt inte om man håller dem varmt. De trivs visserligen bäst med lite värme, men ämnesomsättningen ökar. När vi köper dem är de utfärgade och oftast könsmogna, tippar att ett halvår är en schysst tid att ha dem innan de trillar av pinn av ålder. Tror den första honan dog av ålder.

      Resterande fjärilar samt guppyna tror jag järnmalmen är skulden till. Malm innehåller säkerligen fler tungmetaller än enbart järn, men järn i så höga mängder (speciellt om du har ett lågt pH) är inte heller nyttigt. Väck med den och på det igen.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hej!

        Hej!
        Det viktiga när man håller fjärilar är att man ska tänka på vattenkvaliten,dom tål inte för kraftiga svängningar i vattenvärdena då kan dom slås ut,värmen 28 grader är bra samt surt vatten vid lek, Mvh Ann-Mari

        Kommentar

        Arbetssätt...