Har under flera månaders tid hållit två par (alltså 2 honor + 2 hanar) av Gul Fjärilsciklid i ett 70 liters akvarium med lämpliga värden (såsom värme-, pH- och nitrat-). För ca 3 månader sedan dog en hona utan att ha uppvisat (vad jag sett) några påtagliga sjukdomssymptom. För 2.5 månad sedan infördes 5 guppy i karet. För 2 månader sedan placerade jag en bit järnmalm i karet av experimentella skäl... Vilket tycks dumt gjort då jag mistänker att det var boven i dramat. I vilket fall som helst; För ca 1 månad sedan avled övriga tre fjärilar - samt 4 guppy - inom loppet av två dagar. Symptomen för fjärilarna var att de dagvis under en vecka tidigare, samt dagen innan de dog, bleknade något otroligt; från färgglada fjärilar till vita spöken som vägrade äta och såg mycket stressade, men stillastående, ut. Guppyna uppvisade inte några markanta symptom. Tetror, gurami och malar som samtidigt gick i karet tycktes helt oberörda av händelsen.
Vad har ni för erfarenheter/teorier runt dödsorsaken? Vad dödade fjärilarna och guppyna?
Vad har ni för erfarenheter/teorier runt dödsorsaken? Vad dödade fjärilarna och guppyna?
Kommentar