Jaguarciklid 2003

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chrillo
    Användare
    • February 2003
    • 180

Nä har jag läst på en del sidor att de ska ha grovkornigare grus, baserar det inte på egna erfarenheter då jag inte haft Jaguarer själv än. Dock vet jag att sand inte är så bra för växter men klart det går ju att ha och sedan är det inte heller så stor ide att ha växter till Jaguarer. Men jag vill helst slippa sand. Dock så säger jag inte att jag är 100% säker att Jaguarer vill ha grovkornigt =) baserar det som sagt på det jag hittat på internet.

Mvh /Christian
    720liter Malawi

Mvh /Christian
    http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Jag har läst att vissa har sand till jaguarerna, på ett amerikanskt forum så var det några som förklarade att jaguarerna skadar sina tänderna när de gräver i gruset och att det därför var bättre med sand. Och detta stämmer säkert eftersom mina verkar tappa sina tänder eller i alla fall slipa ned dem rejält i och med varje lek när grävandet sätter igång. Tänderna växer dock ut ganska snabbt så det är ju inget stort problem.

Hur som helst, tidigare så trodde jag att det var omöjligt att ha grävande ciklider i ett kar med sand men jag har faktiskt sand i mitt 120liters kar där det stora sebraciklidsparet går, och det har fungerat alldeles utmärkt. Sebracikliderna gräver iofs inte lika mycket som jaguarerna men de gräver ju i alla fall.
      Sanden lägger sig faktiskt ganska snabbt om de gräver och är sanden tvättad så är vattnet aldrig grumligt. De gräver på ett helt annat sätt när de gräver i sand, de gräver inte genom att lyfta sanden utan de knuffar liksom bara sanden och viftar bort den med fenorna... ser skumt ut men det verkar var ytterst effektivt.

Jag är däremot lite kluven på om jag ska tycka att det är snyggt eller fult med sand... Själva bottenmaterialet och dess olika höjdskillnader osv blir mycket snyggare med sand, allt blir liksom mjukare och ser väldigt naturligt ut, däremot så har sanden en tendens att vara på alla andra saker också. Det är sand överallt, på växterna, rötterna, stenarna osv... alla saker i akvariet har lite sand på sig. Även om detta egentligen bara gör det hela ännu mer naturligt så tycker inte jag själv att det ser särskilt snyggt ut. Men just den biten är väl en smaksak gissar jag.

En annan sak att tänka på är att det är lätt att det blir repor på glaset när man skrapar rutorna i ett kar med sand, det är lätt att det fastnar något litet sankorn mellan magneterna och detta är mindre bra om man ogillar repor...
      Och skrapa rutorna är tyvärr något man måste göra när man har jaguarciklider, efter att de har bildat par så kommer det att råda "tillträde förbjudet för obehöriga" i jaguarernas revir och detta betyder tyvärr att algätarna inte får göra sitt jobb just på den platsen...

Mvh Fredrik Isaksson

Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

och jag som tycker sand är myyyyyyyyyyyyyyyyyyycket snyggare än grus kommer lätt ha det efter FI's observationer, jag skrapar rutan med kreditkort iallafall (eller liknande lite mjukare plastbit)

växter, ja det löser man lätt med javaormbunkar och anubias fastvuvna på rötter/stenar iallafall.

Enda växterna som funkar i ciklidkar, speciellt eftersom guapotes och många andra fiskar gillar dämpad belysning, vilket passar anubias/javaormbunkar utmärkt!

fish r friend

Kommentar

• chrillo
          Användare
          • February 2003
          • 180

Kan ju direkt säga att de inte är de enda växterna som funkar i ett ciklid kar iallafall =), jag har haft Crinum thainum (lökar) i mina ciklid kar utan problem, riktigt rejält robusta saker som klarar av de flesta ciklider utan problem.

Själv är jag inte förtjust i sand tycker det är snyggare med lite grovkornigare grus men det är helt enkelt en smakfråga.

Mvh /Christian
          720liter Malawi

Mvh /Christian

Kommentar

• walle_1
            Användare
            • February 2003
            • 708

Skulle vilja könsbestämma mina jaguarer jag. Den största som hade hanfärger från början har blivit mer lik en hona. Den är fortfarande störst. Nu till observartionerna, två av jaguarerna har analfenor med låg bas mot kroppen där den främre delen har korta fenstrålar och den bakre delen har längre fenstrålar. De andra två har kortare bas mot kroppen och där är istället alla fenstrålar långa.

Kan detta vara skillnader mellan könen? Isåfall vilka är honor och vilka är hanar?

Jag kan inte se några skillnader i färgerna eftersom de ändrar hela tiden. Blir de lite skrämda så blir de alldeles ljusa. Står de under en rot ett tag så blir de mörkare. Det enda undantaget är den minsta som är mörkrandig på ryggen med prickar på buken hela tiden, jag misstänker att det är en hane, eller så trivs den inte och därav de mörka färgerna.

På vissa sidor står det ju att fenorna är längre utdragna på hanar, vad innebär det? är det att de har större bas mot kroppen?

Men den minsta som är hanfärgad har kort baslängd och det stämmer ju inte riktigt=/.

Nån som vet en bra sida för könsbestämning?

Tacksam för svar.

MVH Martin

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

använder man inte ryggfenan för könsbestämning?

fläckar/mönster på ryggfenan = hane
              "ofärgad" ryggfena = hona

fish r friend

Kommentar

• walle_1
                Användare
                • February 2003
                • 708

Kanske, inte vet jag. Vad ser du för skillnader på dina FI?

MVH Martin

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Martin:
                  Det där med könsbestämningen är oerhört svårt men det här är i alla fall mina observationer...
                  När fiskarna var mindre så var hanen närstan helt gråsilvrig och det var främst när han jagade som de stor fläckarna på sidorna visade sig, i övrigt så var han blekast av dem alla. Honorna var däremot mer färggranna och hade alltid sina stora sidofläckar synliga. När hanen sedan blev större så började mönstret att träda fram mer och mer och till slut så fick han fläckar på buken, under huvudet och fläckar på fenorna. Honorna hade däremot kvar samma mönster med stora sidofläckar men utan fläckar på fenorna, under huvudet eller buken.
                  En annan sak man märkte var att hanen var större och att han alltid har haft en lite kraftigare huvudform, honans huvudform har däremot hela tiden varit lite spetsigare och slankare.

Jag grävde hur som helst runt i datorn och hittade några gamla bilder som kanske kan hjälpa dig, kvalitén är urusel och färgerna är blaskiga men det går ändå att se några skillnader på fiskarna.

* Bild nr.1
                  Hane 8-10cm:

- Lägg märke till fläckarna på ryggfenan, bukfläckarna är fortfarande knappt märkbara men fläckarna under huvudet är på gränsen till att träda fram. Notera också de ljusa sidofläckarna, honans fläckar är mycket mörkare. Tittar man noga så ser man även genitalpapillen titta fram, notera att den är spetsig. Observera också att honan inte visar genitalpapillen annat än vid lek medan hanens sticker fram litegrann hela tiden.

* Bild nr.2
                  Hane 8-10cm med "jaktdräkt":

- Basfärgen blir ljusare och fläckarna mörkare, bukfläckarna och fläckarna under huvudet försvinner. Fläckarna på fenorna framträder litegrann och man ser den blå färgen längst ute på fenorna som honan nästan helt och hållet saknar.

* Bild nr.3
                  Hona 5-7cm.

- En väldigt liten hona, i den här storleken är det däremot närapå omöjligt att skilja hona från hane.

* Bild nr.4
                  Hona 8-9cm, romstinn:

- Notera avsaknaden av fläckar på fenor, buken och under huvudet. Notera också den rakare ovansidan av huvudet och den spetsiga huvudformen, hanen har kraftigare och högre huvudform. Sidofläckarna är också väldigt mörka, det är inte hanens. Jämför med bild nr.1

* Bild nr.5
                  Hona 8-9cm, romstinn:

- Fortfarande väldigt svaga fläckar på fenorna men väldigt mörka sidofläckar, notera också att det inte syns några fläckar under huvudet vilket det gör ganska tidigt på hanen.

Ser man sedan på de lite nyare bilderna här nedan så ser man samma mönster, honan saknar fläckar på fenorna, buken och under huvudet men har väldigt mörka och tydliga sidofläckar.
                  Hanen å sin sida har fläckar på fenor, buk och under huvudet och har dessutom ett kraftigt och högt huvud vilket inte honan har.
                  Hona:

Hane:

Detta är mina observationer.

Mvh Fredrik Isaksson

Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• INXS

FI detta stammer helt och hallet.

Det borjar bli lattare att skilja pa dem efter 13-15cm. Speciellt med bredden pa huvudet och puckeln. Jag har ocksa markt att efter 16cm vaxer honan inte lika snabbt som hanen.

Ett par saker jag skulle vilja tillaga ar att de flesta cikliderna (jaguarerna ar inget undantag) kan skifta farg snabbt och drastiskt. Sa fargen ar inte ett sakert satt att reda ut dom.

Ifall du har mer an en hane i karet kommer den mindre hanen att se mer ut som en hona - DVS det kommer bara att vara en hane med domierande markeringar.

Kommentar

• chrillo
                      Användare
                      • February 2003
                      • 180

Jahapps då har man inhandlat en av fiskarna från Rolles som både du (FI) och jag tog för Jaguarer =). Det visade sig vara antingen Cichlasoma dovi eller ett annat som jag inte kommer ihåg nu när jag tänker på det =). De är väldigt lika Jaguarer dock. Ska ta kort på den då den blivit lite större så man kanske får se vad det är för en art =).

Mvh /Christian
                      720liter Malawi

Mvh /Christian

Kommentar

• walle_1
                        Användare
                        • February 2003
                        • 708

FI: Ok jag får kolla det där när jag kommer hem, annars märker man väl när/om de leker.

INXS: Det är bara det att av de två jag först trodde var hanar så är den största honfärgad och den minsta väldigt fin och liknar en hane. Men det kan ju vara så att den största av dom har kommit in i perioden innan den färgar ut helt den är ca 8,5-9 cm nu.

MVH Martin

MVH Martin

Kommentar

• chrillo
                          Användare
                          • February 2003
                          • 180

Jag har 2 stora akvarium och har inte riktigt bestämt mig i vilket jag ska låta Jaguarerna gå i. Dessa är måtten 530l (160*55*60) och 540l (150*60*60). Jag antar att det är bättre med ett långt akvarium än ett brett eller?

Mvh /Christian
                          720liter Malawi

Mvh /Christian

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

chrillo:
                            10cm hit eller dit spelar nog ingen roll på så här stora fiskar men generellt så brukar längden på karet vara det viktigaste när det gäller revirhävdande ciklider. Men du kommer ändå att behöva byta kar på sikt så det spelar nog ingen större roll vilket kar du väljer just nu gissar jag. Däremot så hade du väl redan fiskar i 530liters karet, i så fall så är det nog bättre att låta dessa vara och sedan sätta upp ett nytt och fräscht kar till jaguarerna.

Mvh Fredrik Isaksson

Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

med risk för att låta som en besserwisser:

guapotes; dovii, managuense, motaguense, fredricsthalli, lousillei <-klurig stavning tillhör alla släktet Parachromis släktet, inte chiklasoma.

Bara för att förhindra framtida förvirringar då det verkar vara både en å tio pers som slaviskt följer den här tråden :-)

fish r friend

Kommentar

• chrillo
                                Användare
                                • February 2003
                                • 180

De tillhörde släktet Cichlasoma en gång i tiden kan jag tillägga. Det är inte så att jag inte vet om det eller som att Salvini cikliden inte sorterar under Cichlasoma längre heller. Men eftersom dovii en gång i tiden sorterat under Cichlasoma precis som managuensen så är det betydligt lättare att hitta info om den på nätet då man söker eftersom många sidor inte ändrat detta.

Mvh /Christian
                                720liter Malawi

Mvh /Christian

Kommentar

Arbetssätt...