Ursprungligen postat av jonre723
Tropheus Ikola brawl
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av WilhelmTur att jag har en inbyggd troffespärr!Kommentar
-
Eftersom att jag fick kritik för att jag sa att man kan få det att funka med mindre grupper så känner jag borde ge ett tips på hur man nog har störst chans att lyckas med tropheus och förklara lite runt ikring.
1 köp ett stort akvarium typ 720l.
2 köp riktigt ordentliga filter.
3 stor grupp ca 50st.
4 ingen inredning.
5 byt 40% av vattnet 3 gånger i veckan och se till att fixa vatten värderna innan du tillsätter detta.
6 bra foder. ta reda på vad dom har fått innan osv.
7 tillför inga nya fiskar.
osv
Men sen är ju smaken lite olika själv så tycker jag inte riktigt om att packa in fiskar så framför allt inte fiskar som normalt inte är stim fiskar (före kommer ibland att dom går i stim i sjön men väldigt sällan). Vill även själv ha lite inredning. men allt detta blir ju självklart avvägningar. Det som funkar för en person med en grupp är inte alls säkert att det funkar för nästa med samma grupp. el för första personen med en annan grupp som får samma förutsättninga. Allt detta gör att det är svårt att ge några sten säkra tips. men ska man nog ge ett bra tips som BÖR funka så är det nog något liknande med det ovan. Men det är ju ingen garanti på det heller.Kommentar
-
-
Ursprungligen postat av RobbeTycker verkligen synd om dig Wilhem,som har en troffe spärr,speciellt då du har 8 st toma kar som du kunde fyllt med troffar
Men jag tycker dom är snygga. Vill jag se snygga troffar, spanar jag in dom hos Lars.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
-
Ursprungligen postat av blackened
Och ja, troffar sprudlar av liv Som mbunas på amfetamin typ.
kan ju bli rätt bra livat om man har en grupp mbuna med en dominant och fler hannar som vill ta över den rollen.Kommentar
-
Det verkar som att duskussionen om gruppstorlek alltid blir tvådelad Jag förstår inte varför. Okej om man är erfaren och har hållt troffar i ett par år, då har man öga nog att se om en grupp funkar eller inte. En nybörjare som köper 15 kan mycket väl tycka att troffar är ännu roligare än han väntat sig just för att det blir ett jävla drag i burken. Tyvärr leder denna överdrivna aktivitet från hanarna till problem förr eller senare, antingen ihjälslagna individer, eller att vissa drar sig tillbaka och slutar äta i stressen. Det är inget som händer över en vecka, men förr eller senare står du där med en ensam hane som terroriserar honorna till soten.
En nybörjare tycker jag aldrig ska köpa mindre än 25 djur. Det finns undantag som funkar men låt dom som kan det här med troffar ta den lilla chansen som finns att en liten grupp funkar bra.Kommentar
-
kanske är det jag som har haft jätte tur med mina grupper men där har det då funkat fint med grupper som är runt 15st. men som sagt det är väldigt stor skilnad mellan grupper osv men jag säger inte emot att det är lättare med större grupper det håller jag med om till 110%. Dock tror jag en nyckel till att jag lyckas med dom är att jag väldigt väldigt sällan gör om något i karet. dom brukar ofta bråka några veckor/i värsta fall någon månad men lugnar sedan ner sig. men om man då går och börjar göra om i tanken så är risken väldigt stor att dom ska börja om från början med att visa vem som bestämmer.Kommentar
-
@Danne_K: Ok, my bad. Fina fiskar du har förresten, vad är det för grupper?
@Wille: Det där är bara ren snålhet. Vill du låna mina körsbär ett tag? ^^
Denna tråd börjar se riktigt bra ut. Betydligt mer intressant är troffetråden.Och så är det.
/JKommentar
-
Ursprungligen postat av jonre723
@Wille: Det där är bara ren snålhet. Vill du låna mina körsbär ett tag? ^^
Lånar hellre dina foae !!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Snabbfråga bara: Hur många av er har testat att hålla tropheus på mbunavis, typ 1+3 eller 3+5?Tony EnglundKommentar
-
Det svåra blir då burkstorlek och sällskap. Förmodligen är just mbunas det bästa.
Moliro, demasoni och msobo magunga någon?Och så är det.
/JKommentar
-
Ursprungligen postat av TonySnabbfråga bara: Hur många av er har testat att hålla tropheus på mbunavis, typ 1+3 eller 3+5?
Dethar varje gång slutat med att jag har ett pare kvar eftersom honorna blir djävligt griniga mot varann.
Honorna har mer eller mindre slaktat varann och jag upplever honor som tar revir för bra mycket tuffare än vad hanar är som tar revir(alltså hur honor beter sig mot honor vs hanar mot hanar).
Men jag vet att Danmark har man ofta mindre grupper som funkar hur bra som helst och ofta då en trio.
Men jag tycker inte att man får fram själva troffe stuket om man bara har så få + att hanen inte färgar ut mer än typ när han leker och det är ju väldigt sällan om han bara har typ 2 honor att välja på.
Min personliga uppfattning är om man vill hålla troffar på mbuna vis så är det att det är bättre att hålla mbunas.
Problem kan det även bli när du ska köpa så få antingen om du köper av någon som har den fördelningen redan eller från butik när dom är vana att gå i en grupp.
För det bytyder ju inte att bara för att den mindre gruppen funka hos mig funkar även hos dig,ibland räcker det med att bar byta kar hos sig själv för att det ska vara kört.Senast redigerad av Robbe; 19 May 2007, 06:03.Kommentar
-
Har ingen bra erfarenhet av 1+"få honor". Tror hellre på en liten grupp enbart av hanar isf.
Gav farsan en liten (4+2) och ful gr vuxna Dubbar som han har i ett 300 liters ihop med en rätt stor grupp Demasoni.(han e inte så kinkig)
So far funkar det kanot och det ska bli intressant å se hur länge det gör det."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
Kommentar