Hur tror ni det skulle gå att blanda Neolamprologus cylindricus, Julidochromis regani och Lamprologus multifasciatus i ett 220 inrett med massvis med gömställem, snäckor, krukor, skiffer etc? Det handlar alltså om 5 individer per art ungefär, till att börja med...
Tanganyikablandning?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Ursprungligen postat av ZaphiHur tror ni det skulle gå att blanda Neolamprologus cylindricus, Julidochromis regani och Lamprologus multifasciatus i ett 220 inrett med massvis med gömställem, snäckor, krukor, skiffer etc? Det handlar alltså om 5 individer per art ungefär, till att börja med...Med vänliga hälsningar
Ola -
Instämmer med Ola, och byter du ut cylindricus mot caudopunctatus så får du något som är betydligt snällare i burken. Dessutom går de gärna en liten bit upp från botten. Med Jullarna funkar det oftast så att om du börjar med fem så får du till sist bara ett par kvar. I gengäld blir reganin rätt stor.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Ah det låter kanon! Får ge det ett försök iallafall då. För mig har tanganyikor alltid känts svårt att blanda, men det kanske inte är så svårt som man har fått för sig... Vi får väl se hur det går...Kommentar
-
Ni kanske kan berätta för mig vad jag ska ha i min blandning?
Har 2 lelupi, 2 calvus nu. Ska ha en grupp frontosor sedan men vill ha något mer. Gärna sandlekare eftersom jag ändå bytt till sand på botten men O. Ventralis ar tydligen inte rätt att ha. Finns det nån annan? Nån färggrann tack.
Tacksam för förslag.Kommentar
-
Ursprungligen postat av johhoNi kanske kan berätta för mig vad jag ska ha i min blandning?
Har 2 lelupi, 2 calvus nu. Ska ha en grupp frontosor sedan men vill ha något mer. Gärna sandlekare eftersom jag ändå bytt till sand på botten men O. Ventralis ar tydligen inte rätt att ha. Finns det nån annan? Nån färggrann tack.
Tacksam för förslag.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
150*60(högt)*65(djupt) så 585 liter.
Tittade på Enantiopus sp. "kilesa". Vet att en affär i området har sånna utfärgade och nästan fullvuxna iaf. Är det nått som kan passa? Vad kostar sådana? Några skötseltips förutom det som står på artbeskrivningen här? Fördelning hane hona osv.
Naturligtvis också andra förslag.Kommentar
-
Så här har jag kladdat lite i Paint. Jag är ingenkonstnär men tror ni ska förstå vad det är.
1, 2 och 3 står för de fria zooner som finns där jag hoppas att Kilesa ska kunna leka. De är lite avdelade och jag ska även sätta valisneria mellan 1 och 2. Den stora stenen är en BTNmodul som delar av bra.
Till vänster finns en zon med mycket småstenar och en del växter. Tänkt att vara lite tillflyktsort för eventuella ruvande honor och framförallt yngel. Jag har inga stora förhoppningar att yngel ska överleva i akvariet men man kan ju iaf ge dem en chansKommentar
-
tänk på att sandisar även kan vara skygga för det som händer utanför akvariet så zon 2 kommer kanske bli mindre attraktivTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Ursprungligen postat av specmatstänk på att sandisar även kan vara skygga för det som händer utanför akvariet så zon 2 kommer kanske bli mindre attraktivKommentar
-
Ursprungligen postat av specmatstänk på att sandisar även kan vara skygga för det som händer utanför akvariet så zon 2 kommer kanske bli mindre attraktiv
Efter alla skrackhistorier om vad frontosa kan satta i sig sa hade inte jag haft den med fisk <20cm som inte forokade sig som kaniner (dvs jag hade kanske vagat mig pa kombinationen prinsessor + frontosa i stort akvarium med rejala stenrosen).Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag ska ju ha små frontosor först Sedan är det tänkt att de ska få ett större akvarium inom två år. Så de hinner inte bli jätte stora innan de får nått annat att leka i.Kommentar
-
Ursprungligen postat av johhoJag ska ju ha små frontosor först Sedan är det tänkt att de ska få ett större akvarium inom två år. Så de hinner inte bli jätte stora innan de får nått annat att leka i.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
-
tror det är typ "strykarfisk", är själv lite i planeringsstadiet för ett nyuppsatt kar, vet ej inredning eller fiskval ännu..,malawi el tanganyika blir det såklartTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
Kommentar