Apistogramma nijsseni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hill
    Användare
    • December 2002
    • 52

    Apistogramma nijsseni

    Hej igen alla!

    Efter ca 2 års uppehåll har jag nu åter startat upp några kar.

    Har dock fått ett problem som jag inte tidigare stött på. Min stora, fina Ap. nijsseni-hane har fått ett fult sår. Det är beläget vid basen på stjärtfenan och ser ut som en böld, ca 8 mm i diameter. Fjällen har rest sig vid bölden och under lyser huden ilsket röd. För övrigt verkar den pigg och frisk, äter bra osv. Har försökt med en protozin-kur utan resultat.

    Om någon vet vad detta är skulle jag bli väldigt glad, vill nämligen inte förlora detta fina, vildfångade ex.

    MVH Hill

  • Hill
    Användare
    • December 2002
    • 52

    #2
    Ingen som vet?

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Hej

      Tyvärr inte. Jag skulle salta, byta vatten varannan dag samt höja temperaturen. Det brukar antingen läka eller så dör fisken. Bäst är kanske att isolera fisken, eller ännu hellre, flytta på de friska fiskarna till ett nytt akvarium utan fisk. Den typen av symptom du talar om (olika utslag, vita eller köttiga sår mm) brukar oftast läka när man övergår till exceptionellt bra skötsel av akvariet, men ibland sprider det sig och fisken dör. Vad det är vet jag inte. Kanske det eviga spöket syrafasta stavar (fisktuberkulos)?

      Mvh.

      Ola
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 804

        #4
        Hej Hill. Har du provat ektozon det kan hjälpa. Fisken kan du bada eller pudra salt direkt på stället enligt bruksanvisnigen.
        MVH Mats

        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        Arbetssätt...