Andmat detta gissel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Ursprungligen postat av tropfrog
    Nu vet jag inte vad du har för system Patrik. Men mitt akvarium med sump och ytavrinning funkar bra med andmat. Inga igensatta ventiler här inte, då är det värre med en del snäckor som envisas att krypa ner i ytavrinningen.
    MVH
    Magnus
    Mjo, snäckor kan sätta igen en del också - men i kombo med andmat blir det troligen proppar av det. Sist på mina vattenrör sitter rätt små ventiler för ett gäng mindre kar, det är dem jag är orolig för.

Annars tror jag inte Vallisneria kan ta upp CO2 från luften. De är ju en av få helt rena undervattensväxter vi har i karen. Ett problem med andmaten kan bli att de hindrar gasutbytet mellan luft och vatten om de får täcka ytan helt. Det verkar som om flytväxternas hela gasutbyte sker från ovansidan av bladen - om någon sitter på annan info tar jag gärna emot den. Ett lager vattenhyacinter kan iaf driva ner syrehalterna till noll under sig.

tezz,
    eftersom många firrar käkar andmat så borde det snarast göra lite nytta i räkmixen, även om jag personligen skulle matat med mix utan andmat och så kastat ner en näve färsk andmat till firrarna i stället. Tror de är snäppet bättre ur näringssynpunkt om de är pinfärska.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Robbe
      Användare
      • February 2003
      • 527

Altså vad är andmat?
      Har aldrig ens hört talas om detta

Kommentar

• daniel60
        Användare
        • March 2003
        • 527

Ursprungligen postat av Robbe
        Altså vad är andmat?
        Har aldrig ens hört talas om detta
        A.k.a. Lemna minor.
        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
        Mina fiskar & burkar

Kommentar

• HAKANIHORNET
          Användare
          • November 2002
          • 71

Tack för intresset!
          Som Ola säger så har jag andra växter, och när dessa och annan inredning skall flyttas så följer ju eländet med.
          Har inget emot flytväxter men vill gärna bestämma själv vilken art och i vilket akvarie.
          Vet att när jag hade Mbunor så försvann andmaten,men just nu är problemet att det är i syd/mellanamerika burkar som det är "skymmning".
          Vilka förslag på "gräskarp" finns förutom skivtetror......självklart så håvar jag bort vid vatten bytena men jag vill få bort dem.
          Håkan
          Västervik

Tur att folk har olika intressen annars skulle det bli så trångt i zoobutikerna..........

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Oreochromis mossambicus ater andmat som flingfoder men nar andmaten ar slut ger de sig pa vaxterna.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tezz
              Användare
              • February 2006
              • 1069

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Mjo, snäckor kan sätta igen en del också - men i kombo med andmat blir det troligen proppar av det. Sist på mina vattenrör sitter rätt små ventiler för ett gäng mindre kar, det är dem jag är orolig för.

Annars tror jag inte Vallisneria kan ta upp CO2 från luften. De är ju en av få helt rena undervattensväxter vi har i karen. Ett problem med andmaten kan bli att de hindrar gasutbytet mellan luft och vatten om de får täcka ytan helt. Det verkar som om flytväxternas hela gasutbyte sker från ovansidan av bladen - om någon sitter på annan info tar jag gärna emot den. Ett lager vattenhyacinter kan iaf driva ner syrehalterna till noll under sig.

tezz,
              eftersom många firrar käkar andmat så borde det snarast göra lite nytta i räkmixen, även om jag personligen skulle matat med mix utan andmat och så kastat ner en näve färsk andmat till firrarna i stället. Tror de är snäppet bättre ur näringssynpunkt om de är pinfärska.

Hilsen,

P
              Problemet är att dom inte äter det då men med lite räkor går det ner

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

Man kanske kan göra pesto av andmaten istället för basilika?
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• tezz
                  Användare
                  • February 2006
                  • 1069

Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Man kanske kan göra pesto av andmaten istället för basilika?
                  basilika har jag med i räkmixen

Kommentar

• Danne_K
                    Användare
                    • February 2006
                    • 777

Ursprungligen postat av tezz
                    basilika har jag med i räkmixen
                    nu vart jag lite nyfiken. är det av någon speciel anlednig el?

Kommentar

• tezz
                      Användare
                      • February 2006
                      • 1069

Ursprungligen postat av Danne_K
                      nu vart jag lite nyfiken. är det av någon speciel anlednig el?
                      det ska höja fiskens allmänna välmående ,fall det fungerar eller ej är svårt att säga men det gör ju ingen skada

Kommentar

Arbetssätt...