Andmat detta gissel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HAKANIHORNET
    Användare
    • November 2002
    • 71

Andmat detta gissel

Är det någon som har en bra patent lösning på hur man blir av med andmat.
    Håller på och sätter upp nya/ändrar burkar och vill inte att detta gissel kommer med när man flyttar rötter och fisk.
    Håkan
    Västervik

Tur att folk har olika intressen annars skulle det bli så trångt i zoobutikerna..........
  • edlund
    Användare
    • February 2005
    • 152

Ursprungligen postat av HAKANIHORNET
    Är det någon som har en bra patent lösning på hur man blir av med andmat.
    Håller på och sätter upp nya/ändrar burkar och vill inte att detta gissel kommer med när man flyttar rötter och fisk.
    Håva upp lr skaffa fiskar som äter upp.

Kommentar

• William
      Användare
      • December 2006
      • 93

Koi och guldfisk är ju duktiga på att käka upp det.. Jobbigt för mig som ville ha lite kvar till mina jordätare bara... Koiarna till tjejen var bara på besök i ett par dagar, men mumsade i sig alltihop

Kommentar

• Jeppe
        Användare
        • October 2005
        • 409

mina troffar käkar upp det direkt. När det blir för mycket i de andra akvarierna tar jag upp några håvar och slänger i i det stora akvariet. Det kan täcka hela ytan, men det är borta efter max 2 dagar.
        540 Troffar, Callochromis ect
        100 sydamerica, dvärgar
        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
        40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

Håva upp så mycket det går. Rötterna spolas av grundligt och avsynas så inte nåt litet grönt har gömt sig i nån spricka.

låt fisken mellanlanda i en hink med andmatsfritt vatten. Ta bort andmaten som kanske följt med. Och skölj av händerna och armarna, det är alltid nåt grönt som har satt sig fast på armbågarna. Det finns nog inte mycket mer att göra tror jag.
          Ha en trevlig helg
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Har tampats med andmat till och från under många år. Har aldrig hittat någon patentlösning som är snabb, det som gäller är tålamod. Wilhelms förslag går jag på, och tillägger att du kan spana intensivt i de nyuppsatta karen i några veckor efteråt. Plockar man andmaten i det läget är det betydligt enklare att bli av med den.

Alternativet med firrar som äter den har jag inte testat än, men sådana lösningar är klart smidigast att använda i många andra sammanhang. Jag gillar skarpt när det sker arbete i karen utan att jag behöver göra något mer än att sätta i en/ett par firrar...

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Mycket vaxter som klarar sig i minimalt med ljus (Cryptocoryne, javaormbunke och javamossa). Lag fiskbelastning. Andmaten kommer att tyna bort och forsvinna. Den ar naringskravande och en indikatorart for eutrofiering.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1836

Jag läser och förundras över rädslan för allt som sprider sig själv i karet. Det gäller både andmat som är en av de effektivaste näringsexporterna man kan ha och det gäller sniglar som är de bästa renhållarna man kan ha. Dessa är otroligt bra för biologin i ett akvarium och gör det mer lättskött, altså inte fiende utan vän. Om det vore så att allt som förökade sig som ogräs skulle vara lika med dåligt så skulle det väl inte finnas så många malawientusiaster
                MVH
                Magnus

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Ursprungligen postat av tropfrog
                  Jag läser och förundras över rädslan för allt som sprider sig själv i karet. Det gäller både andmat som är en av de effektivaste näringsexporterna man kan ha och det gäller sniglar som är de bästa renhållarna man kan ha. Dessa är otroligt bra för biologin i ett akvarium och gör det mer lättskött, altså inte fiende utan vän. Om det vore så att allt som förökade sig som ogräs skulle vara lika med dåligt så skulle det väl inte finnas så många malawientusiaster
                  MVH
                  Magnus
                  Jag är inte rädd för något som sprider sig självt i karet, men körde jag andmat i systemet så skulle jag få rensa ventiler varje dag... därav vill jag absolut inte ha det i systemet. Bättre med hornsärv tycker jag. Snäckor gillar jag, och kör med Posthorn. Relativt långsamma och verkar inte vara för glupska på rom. I en del lekakvarier så GÅR det dock bara inte att ha snäckor, då blir det inga yngel alls. Malajerna är vassa på Fjärilsciklidrom, och en annan variant av snäcka är vass på det mesta. Den sistnämnda försöker jag verkligen kriga mot, men kampen är ojämn...

Men visst - snackar vi ett enda kar och det ska till någon biologisk balans mellan fiskar, växter och andra djur då köper jag vad du säger.

Hilsen,

P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1836

Nu vet jag inte vad du har för system Patrik. Men mitt akvarium med sump och ytavrinning funkar bra med andmat. Inga igensatta ventiler här inte, då är det värre med en del snäckor som envisas att krypa ner i ytavrinningen.
                    MVH
                    Magnus

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

MVH
                      Magnus
                      Det storsta problemet med andmat tycker jag ar om man har andra vaxter i ytan som man hellre haller samt fisk och yngel i ytan. Pistia och Salvinia ar inga storre problem, men stor andmat ar knepig att halla med vanlig andmat och mycket fiskyngel kan gora det hopplost att ta bort andmaten med hav. Aven nackrosor och valisneria kan vara lite knepigt.
                      Senast redigerad av Ola Svensson; 14 May 2007, 12:26.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tropfrog
                        Användare
                        • July 2003
                        • 1836

Ingenting i frågeställarens inlägg tyder på att han har andra växter i karet.

Det var interessant det du skriver om valisneria och andmat. Har du någon idé om varför de inte trivs i samma kar? Jag för nämligen en ojämn kamp för att få valisnerian att funka i mitt kar.
                        MVH
                        Magnus

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Ingenting i frågeställarens inlägg tyder på att han har andra växter i karet.

Det var interessant det du skriver om valisneria och andmat. Har du någon idé om varför de inte trivs i samma kar? Jag för nämligen en ojämn kamp för att få valisnerian att funka i mitt kar.
                          MVH
                          Magnus
                          Sist jag var hos Hakan sa hade han vaxter...

Jag menade framst att det var jobbigt att ta bort andmaten nar man har en massa valisneria. Annars har jag oftast omvand "problematik". Andmaten trivs inte med valisneria i ytan. Nu nar du skriver detta sa kan jag inte komma pa att jag "lyckats" med bada samtidigt under nagra langre perioder. En gissning ar att de tavlar om samma naringsamnen pa "mikroklimatniva" dvs det borde kunna avhjlapas med en svag cirkulation om jag har ratt. Sedan sa brukar jag inte anvanda vaxtnaring.

Undar om valisneria kan ta upp CO2 fran luften? Det maste ju andmaten kunna. Utbytet i ytan maste vara ratt bra annars och sa kan ju valisnerian ta upp krbonater ur vattnet. Samtidigt har det ju diskuterats att de slanger dessa enzymer aven om de far CO2 genom t ex ett vattenbyte (vilket jag tycker later jattekonstigt, eller snarare "korkat" - jag menar inte att jag inte tror er som skriver detta).
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Danne_K
                            Användare
                            • February 2006
                            • 777

problemet jag får med andmat är att det sätter igen filter, slangar ja allt som det bara kan fastna i där fastnar det. Fast det är klart om man kör lite mindre cirkulation så kanska den stannar kvar vid ytan

Kommentar

• tezz
                              Användare
                              • February 2006
                              • 1069

Jag malde ner andmat i räkmixen och det funkade ok märkte i alla fall inte något negativt på fisken

Kommentar

Arbetssätt...