Hej, jag skulle behöva lite hjälp. En av mina gäddciklider på ca 20-25 cm (art ej fastställt, såldes som johanna, men är förmodligen marmorata eller venezuela) har efter en stor flytt blivit sjuk. Först trodde jag att den hade skrapat sig mot någonting och fått en lätt svampinfektion, men efter några dagar nu med fungolbehandling ser det snarar lite värre ut och den blir magrare och magrare.
Fisken andas säkert dubbelt så fort som de två övriga och är märkbart medtagen. Käkar så vitt jag vet inte alls.
Bilder:
1.jpg
2.jpg
3.jpg
Det är alltså, framifrån sett, ett område uppe på huvudet till höger och det vänstra ögat och nu också det högra ögat som är drabbat av en vitaktig beläggning. Nu idag såg jag också att firren hade fått vita beläggningar på bröstfenorna.
4.jpg
Jag gillar inte alls det här
Är det någon som kan göra en kvalificerad gissning på vad den är drabbad av och ge förslag på medicinering?
Fisken andas säkert dubbelt så fort som de två övriga och är märkbart medtagen. Käkar så vitt jag vet inte alls.
Bilder:
1.jpg
2.jpg
3.jpg
Det är alltså, framifrån sett, ett område uppe på huvudet till höger och det vänstra ögat och nu också det högra ögat som är drabbat av en vitaktig beläggning. Nu idag såg jag också att firren hade fått vita beläggningar på bröstfenorna.
4.jpg
Jag gillar inte alls det här
Är det någon som kan göra en kvalificerad gissning på vad den är drabbad av och ge förslag på medicinering?
Kommentar