Liggunderlag i akvariet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Liggunderlag i akvariet?

Är det någon här som kört med liggunderlag ist för frigolit under större stenar i sitt akvarium och kört det en tid?

Sitter och funderar på om det kan ge ifrån sig nått mindre bra ämne i vattnet efter ett tag.
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • Rhodebaert
    Användare
    • February 2006
    • 557

Jag har haft liggunderlag över hela botten i ett år. Svårt att säga vad det har släppt från sig men jag har inte märkt några förgiftningssymptom iaf.
    Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• de-man
      Användare
      • August 2006
      • 21

Jo, jag har liggunderlag i mitt akvarium. Jag har även stora stenar i mitt kar och det funkar bra. Eftersom jag är sk nybörjare så visste jag inte att frigolit är att föredra med tanke på att gruskorn kan leta sig in under det. Liggunderlaget hade killen i karet som jag köpte det av och på den vägen är det. Har inte brytt mig om att skifta till frigolit eftersom det funkat för mig. Kan nämnas att mitt kar (375 lit) har varit ibruk 3 år utan problem.

Kommentar

• Pantani
        Användare
        • October 2006
        • 14

Jag har haft liggunderlag i ett 375 liters i kanske ett år, och nu när den åkte upp för akvarieflytt så märkte jag att det inte var sådär jättelyckat. Växterna hade rotat sig igenom liggunderlaget som hade blivit riktigt mjukt och svampigt, inte alls som när jag lade ner det. Ska du ha något för att skydda mot stora stenar så avråder jag starkt från liggunderlag.

Kommentar

• de-man
          Användare
          • August 2006
          • 21

Ursprungligen postat av Pantani
          Jag har haft liggunderlag i ett 375 liters i kanske ett år, och nu när den åkte upp för akvarieflytt så märkte jag att det inte var sådär jättelyckat. Växterna hade rotat sig igenom liggunderlaget som hade blivit riktigt mjukt och svampigt, inte alls som när jag lade ner det. Ska du ha något för att skydda mot stora stenar så avråder jag starkt från liggunderlag.
          Kvaliteten på liggunderlag är som de flesta andra saker, skiftande. Jag kollade mitt för ett halvår sedan och då märkte jag ingen större skillnad på det. Men jag har inga grönsaker i mitt kar heller. Det kan kanske vara en faktor till att det mjuknar när rötterna letar sig igenom?

Kommentar

• Tingeling
            Användare
            • July 2006
            • 176

Här hemma har det testats en del med olika bottenskyddande material så som frigolit och akvarie matta som liknar liggunderlag men det jag gillar mest, det är plexiglas det suger sig fast i botten, skyddar mot stötar och växterna kan ej växa igenom.
            Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
            Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
            Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

Kommentar

• tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1840

Det finns säkert liggunderlag som släpper gift också. Det lär väl finnas 100tals olika fabrikat och material. De liggunderlag jag använt har aldrig mjuknat, men dock har växtrötter gått igenom dem. Ser det dock ints som ett problem då växtrötterna syresätter zoonen under liggunderlaget.
              MVH
              Magnus

Kommentar

• johho
                NCS Medlem

• March 2007
                • 1825

Jag köpte liggunderlag på zooaffär. Fast är inte så stora då. Men känns ungefär som liggunderlag och är gjorda av ett företag som gör saker till akvarium. Men bara kört en månad. Så hoppas det blir bra i slutet.

Kommentar

• deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

Ursprungligen postat av johho
                  Men bara kört en månad. Så hoppas det blir bra i slutet.
                  Man lever på hoppet =)

Tack för alla svar.
                  Jag kommer köra på Tingelingmetoden, plexiglas låter som en ide "jag" borde kommit på själv hehe
                  Bra tips Tingeling.

Kommentar

• Perikles
                    Användare
                    • December 2005
                    • 658

Hmm, plexiglas? Känns riskabelt om man haft sand i förut och inte fått bort allt å så på med plexiglasskiva. Knakelibrak så spricker bottenskivan. Men i ett helt rent akvarium ser jag inga problem. Det skulle vara kostnaden, är inte plexi dyrt?
                    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                    Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

Ursprungligen postat av Perikles
                      Hmm, plexiglas? Känns riskabelt om man haft sand i förut och inte fått bort allt å så på med plexiglasskiva. Knakelibrak så spricker bottenskivan. Men i ett helt rent akvarium ser jag inga problem. Det skulle vara kostnaden, är inte plexi dyrt?
                      Man får se till att ta bort all sand där den ska ligga o sen så att den sticker ut 5cm utanför stenen eftersom det kommer glida in lite sand men ute på kanterna finns det inget direkt tryck utan bara lite motstånd så inte sanden åker in så långt under, tror jag =)

Kommentar

• Tingeling
                        Användare
                        • July 2006
                        • 176

När jag skulle byta sand i mitt akvarium så såg jag inte någon sand under plexin så det funkade perfekt, men var noga när du lägger i plexin att det inte finns något korn alls inunder. Ta en fiberduk och gör rent bottenglaset för att få bort allt. Funkar jätte bra.
                        Häv i så mycket sten som du vill och gräv ner dom så att inte någonting välter och spräcker rutorna. Jag tycker att det håller jätte bra...

Kommentar

• deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

Ursprungligen postat av Tingeling
                          gräv ner dom så att inte någonting välter och spräcker rutorna. Jag tycker att det håller jätte bra...
                          Jag kommer ställa stenarna direkt på plexiglaset och sedan skyffla dit sanden.

Kommentar

• Tingeling
                            Användare
                            • July 2006
                            • 176

Perfa...

Kommentar

• m[A]use^
                              Användare
                              • December 2005
                              • 909

Kan även lägga en liten silicon sträng runt plexiskivan så det inte kryper in något korn! Ifall man vill byta sand i framtiden är det bra oxå!
                              Min zoon
                              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                              http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

Arbetssätt...