ja som rubriken säger, jag tycker att det med mail, är en envägskommunikation, till skillnad mot den gamla vanliga telefonen. vad tycker ni?
är mail en envägskommunikation
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Tycker inte det är jämförbart med telefon! Däremot jämförbart med brev. O det känns mer personligt än mail. Däremot är mail otroligt mkt smidigare o snabbare givetvis! Brev känns förlegat!
Vill man vara mer personlig är ju brev fortfarande en hit däremot!
Vad gäller envägskommunikation så känns det mer som två vägs om man jämför med brev tack vara hastigheten. Utvecklingen kontra telefon - it så ligger nog msn närmare än mail! Där kan man ju prata, synd att det inte blivit så etablerat bara. Vet att det finns scype telefoner. Men dock inte blivit någon norm så folk köper dom inte.
En klockren investering om man vill hålla kontakten med någon på långt avstånd! En bra gåva att ge bort! En scype telefon!Senast redigerad av m[A]use^; 11 May 2007, 08:29.Min zoon
-m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
http://www.malawifreaks.se/forum -
Ursprungligen postat av m[A]use^Tycker inte det är jämförbart med telefon! Däremot jämförbart med brev. O det känns mer personligt än mail. Däremot är mail otroligt mkt smidigare o snabbare givetvis! Brev känns förlegat!
Vill man vara mer personlig är ju brev fortfarande en hit däremot!
i ca 50 % av dom mailen man skickar tillbaka svar, så får man inga mail tillbaka.
oerhört frusterande tycker jag.
jag vill också nämna att jag sätter alltid ut mina två telnr, men 9 av 10 mailar bara.Kommentar
-
Problemet med mail är att man vet inte när mottagaren får fatt i informationen.
Vi har hemma provat att bjuda in till barnkallas med mail. Funkade helt värdelöst.
Har även provat julkort på mail. Funkade även det helt värdelöst.
Vi har i pojkens fotbollslag tidigare haft info via mail. funkade inte.
Däremot så funkar info via en hemsida helt ok.
Den enda gången jag ser att mail funkar är när mottagaren förväntar sig att få e-post.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Ur den aspeketen förstår jag dig janne! Det är bekvämt o skita i att svara om det inte är intressant! Som säljare frustrerande! Man vet inte riktigt vilken köpare man kan ta seriöst!
Tänk om alla "telefonförsäljare" kunde "skicka" sin skit via mail istället! Där skulle ju envägskommunikationen vara positiv istället!Min zoon
-m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
http://www.malawifreaks.se/forumKommentar
-
Ursprungligen postat av m[A]use^Ur den aspeketen förstår jag dig janne! Det är bekvämt o skita i att svara om det inte är intressant! Som säljare frustrerande! Man vet inte riktigt vilken köpare man kan ta seriöst!
Tänk om alla "telefonförsäljare" kunde "skicka" sin skit via mail istället! Där skulle ju envägskommunikationen vara positiv istället!Kommentar
-
Finns en del nackdelar med it, men tycker fördelarna överväger flera gånger om! Som köpare lr fakta intressent är det ju klockrent med mail.
Man slipper en massa telefonsamtal o få svar som man kanske redan hört flera ggr, men man måste ta disskussionen för det är svårare o vara otrevlig o kort i telefon. Via mail är det ju bara o solla det som är intressant o välja i lung o ro om fakta källan är bra. Då kan man fortsätta maila! Kan låta taskigt, men tyvärr så även om det låter negativt så är det positivt för en själv många ggr...Min zoon
-
Folk har nog blivit lite rädda för telefonen idag. Det kan man märka i affärsvärlden med där folk ibland ringer och be att få maila information etc. utan att berätta så mycket rakt i luren. Kan väl vara ett smart sätt att få all info, men inte så personligt...
Mail är inte envägkommunikation, däremot är radio, TV och dagstidningar det... Å andra sidan kan ju all form av kommunikation ibland kännas som envägskommunikation, även ibland när man talar till folk.
I dagens media-, reklam- och IT-brus så har kommunikation och information på många sätt förlorat sitt värde otroligt mycket. Ett mail betyder ingenting och folk svarar otroligt kortfattat. Det är tråkigt. Ett tips är ju att fråga om folk har tid en stund innan man ställer sina frågor.Kommentar
-
Minskningen av informationsvärdet har väl uppstått för det är så enkelt via nätet idag att själv leta information. Media källor vi varit vana vid har väl få kliva åt sidan lite å bli lite dimmigare. Men att vara mottagare idag av information tycker jag har blivit trevligare när man har möljlighet att själv välja mera!
Gammla medie kommunikationen tar väl stryk, men mer positivt för oss mottagare!!! Absolut!Min zoon
-
Ursprungligen postat av LNProblemet med mail är att man vet inte när mottagaren får fatt i informationen.
Vi har hemma provat att bjuda in till barnkallas med mail. Funkade helt värdelöst.
Har även provat julkort på mail. Funkade även det helt värdelöst.
Vi har i pojkens fotbollslag tidigare haft info via mail. funkade inte.
Däremot så funkar info via en hemsida helt ok.
Den enda gången jag ser att mail funkar är när mottagaren förväntar sig att få e-post./#378 Hank
Zoonen:
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285
NCS medlemsbilder:
http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'Kommentar
-
Valet är ju fritt om man vill svara. Är intressenten inte längre intresserad så tycker inte jag att den har skyldighet att svara på mailet. Sen hör det ju till hövlighet att man gör det men det är inget måste.Mvh
RobinKommentar
-
Ursprungligen postat av HankFinns väl "mottagarbekräftelse-funktion" som man kan lägga in, eller?
En inbjudan som hamnar i köket blir däremot läst mycket oftare och framför allt av flera famljemedlemmar.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
ja det är väl tyvärr så här i data tider, att det är dom som är duktiga på att söka info på nätet och mail dom så kallade mottagarna dom blir gynnade.
men tyvärr så finns det hur mycket info att få hos sådana som inte ens har mailat någon gång i sitt liv eller ens har någon data, tänk så mycket info och erfarenhet vi har tappat där.mvh janneKommentar
-
Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodlingja det är väl tyvärr så här i data tider, att det är dom som är duktiga på att söka info på nätet och mail dom så kallade mottagarna dom blir gynnade.
men tyvärr så finns det hur mycket info att få hos sådana som inte ens har mailat någon gång i sitt liv eller ens har någon data, tänk så mycket info och erfarenhet vi har tappat där.mvh janne
Det finns ett rejalt inslag av "det var battre forr" nar det galler vurmandet for telefon och brev. Det var telefonen och telegrafen som dodade den gyllene eran for breven, inte e-post. Nu tanker jag t ex pa den utgivna brevkorrespondensen av t ex Strindberg, Linne och nu senast Darwin.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ursprungligen postat av HankFinns väl "mottagarbekräftelse-funktion" som man kan lägga in, eller?När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...
Kommentar
Kommentar