Humusfärgat vatten i liw tec växtakvariet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jjj

Humusfärgat vatten i liw tec växtakvariet

Jag startade ett s k low-tec akvarium för ca 1.5 månader sedan. Tyvärr vill inte humusfärgningen ge med sig. Ca två dygn efter att jag bytt vatten är det lätt gulfärgat igen. Låter jag det vara mer än en vecka är vattnet riktigt mörkt,som sherry, dock ej grumligt. Är det något man får leva med i ett sådant akvarium? Det skulle i så fall betyda att ljusmängden skulle dubbleras, i dagsläget ligger jag på ca 0.4W /l. Tacksam för svar
    Jocke/ Byske
    Senast redigerad av Gäst; 10 May 2007, 22:09.
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Kommer troligen från jorden i botten, kanske är det en del torv i den (eller så har du lagt till extra torv). Har du någon ny rot i karet? Jag tror du får leva med det om du inte vill riva upp hela karet och göra om allt (om inte färgningen kommer från någon rot). Tycker du ska testa med det vattnet ändå, ljusmängden tycker jag också spontant låter ok (om det är vanliga lysrör). Hur högt är karet?

Tanken med low tech är ju att man ska "komma ifrån" det här med vattenbyten i stor utsträckning. Blir vattnet väldans färgat om du låter det vara i någon månad så kan du testa filtrering med aktivt kol. Ingen aning om hur länge du får trixa med det för att laka ur tillräckligt mycket humus, men det är värt ett försök.

För att inte chansa för mycket kan du köra med växter som klarar sig med lite ljus, t ex Cryptocoryner, Anubias, Javaormbunkar och Javamossa.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• jjj

Tack för svaret, och tack för dina intressanta artiklar!
      Jocke/ Byske

Kommentar

Arbetssätt...