Massdöd i karet!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • November 2006
    • 1055

Massdöd i karet!!

Jag har klantat till mig och förmodligen lyckat överdosera medecin mängden i mitt SA kar.
    Igår kväll såg jag att fiskarna flämtade vid botten, men antog att det kunde bli så när man doserade medecinen...
    I morse så hade jag 5st Geophagus döda, 1st corrydoras 1st Golden nugget och 1st Didamea som hoppat ur karet!
    Fisk för 1100:- sten döda..

Åtgärden blev att direkt byta 50% av vattnet och efter bytet så blev andningen mer normal!
    Nu får de bli till att åka hem på lunchen och kolla så att ajg inte gjort ytterligare förluster!

Funderar på att iltrera över aktivt kol, men då förstör jag ju medecineringen och det verkar nästan bättre att låta medicineringen gå klart på halv styrka...

Vad tycker ni?
    MVH

Kristofer
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Jajajaj inte roligt att höra.

Eftersom fiskens beteende ändrade sig direkt efter vattenbytet så skulle jag sätta en peng på syrebrist p.g.a medicineringen. Sänk vattenytan så att dina utblås riktigt skummar ytan.
    I med en diffusor om du har en.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

Trist!

Med vad medicinerade du och hur gjorde du med filtret i karet? Låter för mig att det blev nån slags förgiftning.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

Kommentar

• Crenicichla
        Användare
        • November 2006
        • 1055

Ursprungligen postat av ozric
        Trist!

Med vad medicinerade du och hur gjorde du med filtret i karet? Låter för mig att det blev nån slags förgiftning.
        Kan inte komma ihåg om det var Aquamor,Furamor eller Desamor... kan iofs kolla på lunchen!
        Jag har inte tagit ut hela filtret, utan bara en viss mängd.
        Enda anledningen till att ta ut hela filtret vad jag har förstått är att behålla hela bakteriekulturen. men det hade jag inte möjlighet till eftersom jag kör filter bakom en BTN bakgrund.. så jag har sparat 1/5:e del i en hin med en luftpump i för att ha konstant cirkulation..

Jag är mest inne på syrebrist "förgiftning" av medecinen och skall syresätta vattnet mer under några dagar..

Men jag funderar fortfarande på om Kolet är nödvändigt eller inte
        MVH

Kristofer

Kommentar

• Pieter
          Användare
          • August 2004
          • 251

tråkigt att höra att några har simmat till fisk himlen.

en fråga dock, när du la i medecinerna gjorde du ett DELBYTE av vattnet med?

som jag har förstått så svänger det rejält om man inte har gjort detta och bara öser i medecinen direkt.

//Pieter

Kommentar

• Crenicichla
            Användare
            • November 2006
            • 1055

Ursprungligen postat av Pieter
            tråkigt att höra att några har simmat till fisk himlen.

en fråga dock, när du la i medecinerna gjorde du ett DELBYTE av vattnet med?

som jag har förstått så svänger det rejält om man inte har gjort detta och bara öser i medecinen direkt.

//Pieter
            Hej Pieter

Innan medecineringen påbörjades bytte jag 30% av vattnet i karet och första dagen gick bra, men det var i direkt anslutning till andra medecineringstillfället som "syrebristen" uppstod
            MVH

Kristofer

Kommentar

• ozric
              Användare
              • March 2004
              • 3187

Hmm, om jag är rätt påläst bör all filtermatrial avlägsnas vid användning av Nifurpirinol (Aquamor Furamor etc) annars pumpas det ut "dött skit" och kan lätt påverka fisken negativt. Om det även sänker syrenivån vet jag inte,men det låter ju iofs rimligt.

Jag hade nog bara tillsatt en extra-pump som fått skvala vid ytan. Om du då ser att fisken piggnar på sig är det nog ingen fara för syre-brist. Vet ej hur fisken reagerar på överdos av Nifurpirinol men är det att du vill sänka dosen /avlägsna pga av det kan du göra ett vtn-byte till el peta ner ett xtra filter med hårdpackat "tomteskägg". Aktivt kol tror jag ej behövs.
              c",)

Kommentar

• Gabbi
                Användare
                • April 2002
                • 897

Ursprungligen postat av Crenicichla
                Kan inte komma ihåg om det var Aquamor,Furamor eller Desamor... kan iofs kolla på lunchen!
                Dactymor får annars gärna just den där effekten!
                www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• Crenicichla
                  Användare
                  • November 2006
                  • 1055

Ursprungligen postat av Gabbi
                  Dactymor får annars gärna just den där effekten!
                  Det är furamor jag använt.. kollade på lunchen nu

Jag var oxå inne på att det kanske var så att de döda bakterierna höjer nitriten eller just skapar syrebrist..

får köra lite tester när jag kommer hem..

Kollade på karet när jag var hemma nu, och man ser tydligt att de andas mycket lättare nu.. men sänka vattenytan och köra med utblåset precis i ytan får nog bli en extra åtgärd så att jag vet att det verkligen syresätts ordentligt..

Min Diadema hanu lever ännu, och var framme vid rutan när jag kom hem på lunchen.
                  Han såg dock ganka medtagen ut.. men jag hopas verkligen att han klarar sig, det är ju ändå karets juvel..

Men inget ont utan något gott.. som av en händelse skal jag till sthlm över kristihimmelsfärd.. och Akvarie Leasing har VF diademor i lagom storlek hemma.. så det blir till att köpa ett par eller två till..

Jordätarna får vänta ett tag, de är intressanta men inte lika fina som Diadema.
                  Får väl slänga i ett 30tal Dolkstickstetra så småning om med för att fylla ut karet lite.

Hoppas att jag slipper mer dödsfall nu!

Men det som inte dödar härdar både mig och fiskarna!
                  MVH

Kristofer

Kommentar

• Crenicichla
                    Användare
                    • November 2006
                    • 1055

Om de har överlevt den första krisen, fra mtill vattenbytet i morse..
                    Vad tror ni om deras överlevnads chanser?

Vågar man hoppas på att resterande fiskar skall klara sig?
                    MVH

Kristofer

Kommentar

• egobert
                      Användare
                      • March 2007
                      • 100

Ursprungligen postat av Crenicichla
                      Om de har överlevt den första krisen, fra mtill vattenbytet i morse..
                      Vad tror ni om deras överlevnads chanser?

Vågar man hoppas på att resterande fiskar skall klara sig?
                      Nä..

Kommentar

• Crenicichla
                        Användare
                        • November 2006
                        • 1055

Ursprungligen postat av egobert
                        Nä..
                        Nu har det gått en vecka sedan överdosen... och jag har inte haft några dödsfall, så de verkar som att de klarar sig utan några men
                        MVH

Kristofer

Kommentar

• ozric
                          Användare
                          • March 2004
                          • 3187

Men det e "bekräftat" att det var o.d. på Nifurpirinol då?
                          c",)

Kommentar

• Crenicichla
                            Användare
                            • November 2006
                            • 1055

Ursprungligen postat av ozric
                            Men det e "bekräftat" att det var o.d. på Nifurpirinol då?
                            Nej det är de ju inte iofs.. vet inte hur jag skulle kunna få det bekräftat?
                            Men med tanke på att syrebristen upstod direkt efter att jag medecinerat dosen för dag 2 och att de som dog, dog av något som såg precis ut som syrebrist så kan jag inte tänka mig ngt annat.
                            Allt hände ju inom loppet av 8 timmar.
                            Nu ser allt bra ut i karet igen och fiskarna som dog hade inga synliga skador.

Vänligen kristofer
                            MVH

Kristofer

Kommentar

Arbetssätt...