Lämpligt foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • April 2002
    • 787

    Lämpligt foder?

    Hej!

    Vad är lämpligt foder i ett sällskapskar med Skalarer, Diskus, tetror och dvärgciklider?

    Hade tänkt ge flingfoder 3-4ggr i veckan och frysta mygglarver resten. Tror ni det kommer att funka, och vad bör man tänka på? jag vill gärna kunna ge alla fiskar samma foder.

    Mvh
    Björn

    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Flingor funkar säkert bra. Personligen gillar jag peletts bättre eftersom det skräpar ner mindre. Mygglarver är också bra. Jag skulle undvika röda pga. allergirisken (på människor). Det finns så mycket annat likvärdigt foder. Röda kan du ta till om diskussen börjar matvägra men det är en annan sak. Fryst Artemia är bra. Du kan även mata med hemlagad räkmix. 2/3 hela räkor 1/3 ärtor skulle jag gissa är en vettig fördelning. Du kan även ha i fisk.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • November 2002
      • 157

      #3
      Hej!
      Ge du dina diskus och scalarer basfodret räkmix, pratade i dag med Erik Leasing och han sa det att får fiskarna räkmix så får dom i sig
      det mesta av det dom behöver, jag har själv räkmix och mina fiskar
      mår hur bra som helst. Lycka till mvh Ann-Marie

      Kommentar

      • Björn
        Användare
        • April 2002
        • 787

        #4
        Hej igen!

        jag har funderat på att göra egen räkmix när jag kommit igång med karet. Räkmix är ju inget nytt, efter att ha haft malawiciklider har det ju blivit en hel del. =)
        Det jag funderade över var just det om det inte blir för mycket "grönt" i mixen, men efter att ha läst Olas recept kom även jag på att man kan variera mixen en hel del. (Somliga tänker snabbare än andra).
        Vad sägs om en mix bestående av;
        400g ärtor
        500g räkor
        100g vitfisk (torsk eller dylikt)
        200g andra skaldjur (musslor mm)
        mulitvitamin
        spirulina

        Finns det något annat jag bör/kan ha i mixen för att den ska bli bättre? Tänkte variera matningen med 40% räkmix, 40% frysfoder och 20% torrfoder. Även om räkmixen är varierad i sej själv så tänkte jag att det kanske kan vara nyttigt med olika foder som "fångas" på olika sätt av fiskarna. Räkmixen är ju ganska kompakt så fisken tar en tugga av en bit, mygglarver svävar runt och måste "jagas" och torrfoder plockas i ytan. Eller tänker jag helt fel?

        Mvh
        Björn

        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 1159

          #5
          Mitt recept till Discus och Flaggciklider:
          500 g Räkor med skal
          500 g Spenat
          400 g Sej (Torsken är hotad, dessutom smakar och luktar sejen mer fisk vilket jag tror uppskattas)

          Kör i köttkvarn, frys in i plastpåsar - Klart!

          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Björn
            Användare
            • April 2002
            • 787

            #6
            Hej igen!
            Är spenat på något vis bättre än ärtor? Eller det spelar kanske ingen roll. Fördelen med ärtor är ju priset, dessutom tycker många av mina ödlor mycket om ärtor. Spenat är inte lika uppskattat i terrarierna.

            Mvh
            Björn

            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

            Kommentar

            Arbetssätt...