If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hej, jag behöver ett recept på räkmix för troffar ganska fort. Måste göra en omgång till mina dubbar jag har köpt så ni får gärna länka eller svara fort om ni kan.
Hej, jag behöver ett recept på räkmix för troffar ganska fort. Måste göra en omgång till mina dubbar jag har köpt så ni får gärna länka eller svara fort om ni kan.
Så mkt räkor? Det måste ju vara kanonbra om dom inte börjar strula med magen. I vilket fall så tror jag räkmix ska vara så enkel som möjligt. Räkor, ärtor i lämplig relation och bindemedel + eventuellt astaxanthin eller en skopa pellets räcker väldigt långt.
Jag är lat av mig och gillar pellets och då särskilt NLS men det går verkligen inte att hålla fisken i "snygg kondition" med det. Kompletterar med räkmix numera och det funkar hundra gånger bättre.
Ingredienser:
250 g räkor med skal, (ta av huvudet).
100 g Cyclops.
1 kg hackad spenat.
650 g gröna ärtor.
100 g gelatinpulver.
10 ml spirulinapulver, finns i hälsokostaffärer.
multivitaminer motsvarande en dagsdos för vuxen.
Recept 3 - för fiskar som kräver vegetarisk kost, typ Ps. demasoni eller tropheus
0,8 kg räkor med skal och allt, lite tinade
2 kg gröna ärtor
Multivitamin för djur (finns i zoobutiken) överdosera inte,
det räcker med några droppar.
100 ml gelantinpulver
Där hittade jag ett annat recept med.. Ser ju rätt enkelt ut?
Enkelt o bra!
De gånger jag gör räkmix så brukar jag använda agar agar istället för gelatinpulver.
Agar agar är säkerligen nyttigare för fiskarna än gelatinet.
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
Jag köper agar agar med då, borde finnas på maxiaffärerna med. Agar agar och pektin är ju dom vegetariska alternativen till gelatin med. Agar agar är väl sjögräs eller liknande? =)
Kommentar