Räkmix Troffar duboisi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sofus
    Användare
    • February 2004
    • 190

inte säkert att agar agar finns på maxi, vi har det inte här i umeå iaf...
    1m³ afrika i vardagsrummet!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
    http://www.akvarieforening.se/

Kommentar

• Mikael_S
      Användare
      • May 2006
      • 246

Ursprungligen postat av Nüddlah
      Jag köper agar agar med då, borde finnas på maxiaffärerna med. Agar agar och pektin är ju dom vegetariska alternativen till gelatin med. Agar agar är väl sjögräs eller liknande? =)
      Gelatin är ju animaliskt och kommer ifrån djur, (härstammar från slaktbiprodukter från djur, Wikipedia). Agar agar utvinns ju från rödalger. Båda har ju samma egenskaper = som bindemedel.

Borde det inte vara bättre att använda sig av agar agar, tycker det verkar lite mer naturligt för fiskarna än slaktprodukter från olika djur( med djur menas väl kreatur, typ kossor, grisar etc). Det borde väl inte vara bra att få i sig det? Fisken borde väl hantera agar agar bättre i kroppen än gelatin.

Eller det kanske inte spelar någon roll vilket man använder. Borde det inte finnas nåt "krux" i gelatinet som skadar levern mm, att det blir för svårt att bryta ner det.

Vad säger ni experter??? Funkar båda lika bra lr finns det nåt av dem som är bättre, i sådana fall varför?
      Mvh Mikael Schöllin

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Agar agar finns hos alla asiatiska matbutiker, 10 spänn per påse ungefär.
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• mölnlycke ciklidodling
          Banned
          • April 2007
          • 132

Ursprungligen postat av Mikael_S
          Gelatin är ju animaliskt och kommer ifrån djur, (härstammar från slaktbiprodukter från djur, Wikipedia). Agar agar utvinns ju från rödalger. Båda har ju samma egenskaper = som bindemedel.

Borde det inte vara bättre att använda sig av agar agar, tycker det verkar lite mer naturligt för fiskarna än slaktprodukter från olika djur( med djur menas väl kreatur, typ kossor, grisar etc). Det borde väl inte vara bra att få i sig det? Fisken borde väl hantera agar agar bättre i kroppen än gelatin.

Eller det kanske inte spelar någon roll vilket man använder. Borde det inte finnas nåt "krux" i gelatinet som skadar levern mm, att det blir för svårt att bryta ner det.

Vad säger ni experter??? Funkar båda lika bra lr finns det nåt av dem som är bättre, i sådana fall varför?
          jag använder ruskigt lite gelatin eller förtjockningsmedel, för att jag tror att det är det som gör att fitrerna sätter igen sig.
          jag har aldrig några problem att mina filtermattor sätter igen sig, och jag har inte gjort rent dom på 15 år.
          och jag har använt räkmix i alla år. det receptet jag skrev i mitt föregående inlägg. mvh malawijanne

Kommentar

Arbetssätt...