Nitrit?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion

Rätta mig om jag har fel men är inte pH 7 för lågt för Tangayika. Personligen hade jag bytt vatten och tillsatt 10-15 ml bikarbonat per 100 liter. Men det är möjligt att det inte är rätt väg att gå.

Kommentar

• johho
      NCS Medlem

• March 2007
      • 1825

Nitrittest köper man i vilken affär som helst? Eller måste det vara en välsorterad affär?
      Har ett zoo nära men det är Gibraltar Zoo. Vet inte om de har sånt isåfall. Men borde väll finnas i femmans zoo annars. Får fixa det imorgon.

Kommentar

• johho
        NCS Medlem

• March 2007
        • 1825

Ursprungligen postat av endymion
        Rätta mig om jag har fel men är inte pH 7 för lågt för Tangayika. Personligen hade jag bytt vatten och tillsatt 10-15 ml bikarbonat per 100 liter. Men det är möjligt att det inte är rätt väg att gå.
        Jo det är ju igentligen för lågt. Men mätte nu och det var faktiskt uppe i 7.5. Så de små stenarna hjälpte tydligen Något positivt iaf.

Kommentar

• mölnlycke ciklidodling
          Banned
          • April 2007
          • 132

Ursprungligen postat av johho
          Jo det är ju igentligen för lågt. Men mätte nu och det var faktiskt uppe i 7.5. Så de små stenarna hjälpte tydligen Något positivt iaf.
          ja hade du nitrit i baljan, och du höjde ph så fick du mera nitrit i och med ph gick upp.mvh malawijanne

Kommentar

• johho
            NCS Medlem

• March 2007
            • 1825

Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodling
            ja hade du nitrit i baljan, och du höjde ph så fick du mera nitrit i och med ph gick upp.mvh malawijanne
            Vad trevligt Precis som man vill ha det då. Skit fan också.

Skaffar ett test imorgon och återkommer då. Matar inget idag eller imorgon och ser efter testet hur det ligger. Vad ska Nitrit ligga på föresten? Står säkert i testet men.

Kommentar

• johho
              NCS Medlem

• March 2007
              • 1825

Har nu gjort tester. Ska se om jag har läst av detta rätt.

NO2 Nitrit: Ska enligt min måttstock vara OK. Finns bara OK eller inte OK. Men gav inget utslag.

NO3 Nitrat: 10-25 mg/l.

dGH: Under 6 grader.

dKH: 3 grader

pH: 7.2.

Så vad ska jag göra? Fisken mår fortfarande inte bra. Ska jag försöka starta med vattenbyten och ingen mat och se om det blir bättre?

Kommentar

• johho
                NCS Medlem

• March 2007
                • 1825

2 leptosoma har dött under dagen medans jag var i skolan. Leleupi och Calvus ser dock rätt okej ut ännu.

Kommentar

• Pejan
                  Användare
                  • May 2005
                  • 204

Med risk för att verka tjatig, men du har inte funderat på Koppar? (I vattnet alltså)

Peter

Kommentar

• johho
                    NCS Medlem

• March 2007
                    • 1825

Funderat har jag väll gjort. Men vad ska jag göra åt det då? Inte byta vatten med för varmt vatten?

Kommentar

• Pejan
                      Användare
                      • May 2005
                      • 204

för det första är det inte så marigt att mäta kopparhalten i vatten, finns tester som inte kostar så mycket i akvarieaffärn och undvik som du säger varmt vatten, ju kallare desto bättre.

Hur beter sig leptosomerna, står de fortfarande och hänger? kan du se ifall de verkar "andas" häftigt? Häftig andning och koppar kan höra ihop då koppar "sabbar" syret i vattnet och de flämtar just därför de ej får tillräckligt med syre, värt att kolla upp.

Hälsar Peter

Kommentar

• johho
                        NCS Medlem

• March 2007
                        • 1825

De hänger ju upp och ner. Det som är oroväckande. Men syrebrist tror jag inte det är. Då hade ju de andra fiskarna varit sämre också. Har ingen fisk som hänger vid ytan och andas som de brukar när det inte finns syre.

Kommentar

• Pejan
                          Användare
                          • May 2005
                          • 204

Jo, så gjorde mina leptososmer också, såg precis ut som på din bild. Men i mitt fall tror jag att det var just syrebrist, orsakat av koppar. De flämtade kraftigt och en av dem dog. Att inte alla fiskar är dåliga betyder ju inte att det är bra, leptosomer är som jag fattat det väldigt känsliga. Men om du inte tror att det kan vara koppar skall jag inte försöka övertyga dig. Hoppas att det löser sig iallafall.

Hälsar Peter

Kommentar

• johho
                            NCS Medlem

• March 2007
                            • 1825

Nej bra är det inte. Sätter på en syreslang på min andra pump också nu så det ska verkligen inte vara risk för syrebrist sedan. Men har bytt vatten nu med svalare vatten. Kan vara bra att få ner tempen lite också. Legat på 27. tror eventuellt att min värmare är trasig och inte går att ställa in. Den är inställd på 22 och så varmt är det inte i rummet. Så ska forska lite på det idag.

Kommentar

• Pejan
                              Användare
                              • May 2005
                              • 204

Det finns en tråd som jag startade som heter "leptosoma och vattenbyte". Jag fick iallafall lära mig lite nytt där.

Hälsar Peter

Kommentar

• johho
                                NCS Medlem

• March 2007
                                • 1825

Om det nu inte går att rädda mina leptosomor. Vad rekomenderas för tanganyika då? Nått som kanske tål lite pissiga vattenvärden. Är Frontosor känsliga? För det jag tänkte skaffa sedan.

Läste tråden om koppar. Det var nått medel du hade putsat i för att neutralisera va? Vad var det för medel och vart handlas det? Måste naturligtvis göra ett koppartest först som jag gissar på köps i akvariumaffär.

Kommentar

Arbetssätt...