Nitrit?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    NCS Medlem

• March 2007
    • 1825

Nitrit?

När fiskar i ett nystartat akvarium beter sig konstigt? Är det troligen Nitrit då? Ska man sluta mata och byta 60% per dag?

Började för 4 veckor sedan. Köpte 2 calvus, 6 Gracilis och 3 Synodontis.
    6 gracilis är nu döda. 2 synodontis är döda. Calvusarna lever. Men är väldigt blyga och känns inte så spännande som de borde vara.

Köpte i fredags 10 leptosoma och 2 leleupi. 8 av leptosomorna står med nosen nedåt i ca 70 graders vinkel. 1 står med rumpan 90 grader rakt nedåt. En simmar på sidan.

Det är rätt mycket pengar som håller på att gå i stöpet. Vad ska jag göra?
  • mölnlycke ciklidodling
    Banned
    • April 2007
    • 132

Ursprungligen postat av johho
    När fiskar i ett nystartat akvarium beter sig konstigt? Är det troligen Nitrit då? Ska man sluta mata och byta 60% per dag?

Började för 4 veckor sedan. Köpte 2 calvus, 6 Gracilis och 3 Synodontis.
    6 gracilis är nu döda. 2 synodontis är döda. Calvusarna lever. Men är väldigt blyga och känns inte så spännande som de borde vara.

Köpte i fredags 10 leptosoma och 2 leleupi. 8 av leptosomorna står med nosen nedåt i ca 70 graders vinkel. 1 står med rumpan 90 grader rakt nedåt. En simmar på sidan.

Det är rätt mycket pengar som håller på att gå i stöpet. Vad ska jag göra?
    jomen gå till din zoohandlare med lite vatten och låt dom kolla nitriten eller köp ett nitrittest.mvh malawijanne

Kommentar

• johho
      NCS Medlem

• March 2007
      • 1825

Så här står leptosomorna. Ser inte naturligt ut direkt.

Kommentar

• endymion

Och lita inte på om de vill kolla med mätstickor för de är ger lätt feltolkningar.

Kommentar

• Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

Jag vill absolut inte låta gnällig, men det låter som om du fått alldeles tokiga råd och startat upp på ett sätt som är väldigt riskabelt för fiskarna.

För att mjukstarta ett kar är det bra att börja med väldigt få fiskar, ett par av någon ciklid och ett par ancistrus tex och mata väldigt sparsamt. Nästan alla nystartade akvarier får en nitritspik efter 4-6 veckor, och det vill till att man är beredd med vattenbyten när det toppar. När de värsta topparna lagt sig och vattnet börjar kännas stabilt kan man komplettera med fler fiskar, men fortfarande hålla noggrann koll på fiskarna.

Har du några tester? Det som är intressant att veta i detta läget är ph, kh, nitrit och nitrat.
          Tony Englund

Kommentar

• johho
            NCS Medlem

• March 2007
            • 1825

Alla de testerna är standardtester man kan köpa i affär?
            pH har jag. Ligger på 7 ungefär. Har skaffat lite kalksten för att se om det går upp så ska testa strax igen. Men tror inte det är nog. Men hade gärna kommit till 7.5 iaf. I värsta fall får jag väll skaffa sydamerikanare istället

Kommentar

• Pejan
              Användare
              • May 2005
              • 204

Ursprungligen postat av Tony
              Jag vill absolut inte låta gnällig, men det låter som om du fått alldeles tokiga råd och startat upp på ett sätt som är väldigt riskabelt för fiskarna.

För att mjukstarta ett kar är det bra att börja med väldigt få fiskar, ett par av någon ciklid och ett par ancistrus tex och mata väldigt sparsamt. Nästan alla nystartade akvarier får en nitritspik efter 4-6 veckor, och det vill till att man är beredd med vattenbyten när det toppar. När de värsta topparna lagt sig och vattnet börjar kännas stabilt kan man komplettera med fler fiskar, men fortfarande hålla noggrann koll på fiskarna.

Har du några tester? Det som är intressant att veta i detta läget är ph, kh, nitrit och nitrat.
              Var väl inne på lite samma linje som Tony angående uppstarten, dock skall jag försöka vara konstruktiv.

Har ett någorlunda inkört akvarium och fick ett liknande problem som dig då jag släppte i mina leptosomer för några veckor sedan. Det mesta pekade mot att det var för höga halter av koppar i vattnet, orsakat av att jag vid vattenbyte haft i för varmt vatten. Fick rådet av akvariehandlarn att dosera i Aquatan och om det var orsaken törs jag inte svära på, men nu funkar det som det skall hur som.

Hälsar Peter

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Dom där fiskarna är väl otroligt känsliga för vattenförändringar?
                Jag tog en kull på 25st till lokalen och skulle dra up dom tänkte jag, jag koppade i dom på samma sätt som med all annan fisk men efter 5 dagar så dog den sista.
                Det behöver inte vara nitrit, mina stog i ett hörn på samma sätt som på din bild.
                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

Alla de testerna är standardtester man kan köpa i affär?
                  pH har jag. Ligger på 7 ungefär. Har skaffat lite kalksten för att se om det går upp så ska testa strax igen. Men tror inte det är nog. Men hade gärna kommit till 7.5 iaf. I värsta fall får jag väll skaffa sydamerikanare istället
                  Så väst petig behöver man inte vara med ph/kh (inom rimliga gränser), däremot är nitrit riktigt illa för fisken. Det var länge sedan jag mätte något, men jag har använt Aquarium Münsters multi-stickor och tror att de visar skapligt rätt. Rött på nitriten och det är definitivt dags för vattenbyte.

Kranvattnet i göteborg och borås brukar ha ett ph på 7-7.5 men ett löjligt lågt kh vilket är mindre bra. Lite bikarbonat gör att du får ett stabilt vatten.
                  Tony Englund

Kommentar

• johho
                    NCS Medlem

• March 2007
                    • 1825

Är ju inte bara leptosomsorna som dummar sig bara. Calvusarna har dock levt hela vägen. Okej de är inte jätte aktiva. Men hanen har fin färg och försvarar sin grotta. Det är iaf lite positivt beteende.

Kommentar

• johho
                      NCS Medlem

• March 2007
                      • 1825

Vad är receptet på bikarbonat då? Hur mycket per liter vatten?

Kommentar

• Pejan
                        Användare
                        • May 2005
                        • 204

Calvusen är väl enligt min erfarenhet ingen fisk med någon vidare spurt i, så den kan säkert må bra. Sedan är ju vissa arter känsligare för risiga vattenvärden och leptosomerna räknas dit.

Hälsar Peter

Kommentar

• johho
                          NCS Medlem

• March 2007
                          • 1825

Kan det bli fel om jag slutar mata och kör byten i några dagar?
                          Dum fråga, klart det kan bli fel. Men skulle ju kunna bli rätt också.

Kommentar

• Pejan
                            Användare
                            • May 2005
                            • 204

Kan det bli fel om jag slutar mata och kör byten i några dagar?
                            Dum fråga, klart det kan bli fel. Men skulle ju kunna bli rätt också.
                            Jo, visst kan det blir rätt, men problemet som jag förstår det är att du inte vet vad som är fel. Risken i sammanhanget är att det vid dina vattenbyte blir ännu mer fel, om du förstår vad jag menar.

Har du haft akvarium och fisk förut i samma vatten?

Undrar Peter

Kommentar

• mölnlycke ciklidodling
                              Banned
                              • April 2007
                              • 132

ta nu en sak i sänder, börja inte laborera med olka kemikalie i en nystartad balja kolla nitriten först, och har du det minsta nitrit,lär det gå upp om du stoppar i bikarbonat, så vänta med bikarbonaten tills du har fått balans i akvariet. och om du har nitrit så kan du komma hem till mig så ska du få låna ett väl ingånget filter.mvh malawijanne

Kommentar

Arbetssätt...