Ursprungligen postat av Robbe
T5, T8 och "vanliga" lysrör, skillnad?
Kollaps
X
-
-
Har ingen anning om vilken temperatur det är på mina rör men jämförelsen var med märkena jag nämnde innan.
Vilka T5 rör har du som du är så nöjd med då?
Jag tror själv fortfarande på att T5 rören ska vara bättre men jag har fortfarande inte få fatt i rätt rör antagligen så jag är tacksam för all hjälpKommentar
-
Hagen har powerglo och Maringlo i T5. Dessa finns ju också i T8-variant. Då kan man jämföra dem bättre. Jag blandar maringlo med ett fullspectrumrör som jag inte kommer på namnet på nu men den kombinationen funkar kanon för saltvatten iaf. Den gör ta fram de blå färgerna ganska fint på cikliderna med.Kommentar
-
Hej!
T5 rören i akvarieramper är framtagna för dem med riktigt hög ljusförbrukning (växtakvarister och saltvattensakvarister) Därför använder man rören med hög effekt. Det finns en annan serie med något lägre effekt och ännu lägre energiförbrukning per lumens (ljusenhet). Jag kör rätt mycket med dessa rör i kontorsramper på mina akvarium och skillnaden är enorm. Mer ljus och framförallt mindre värme (= mindre elförbrukning). Jag tycker dessa rör egentligen är mycket mer funktionella för majoriteten av oss akvarister.
Skillnaden mellan T5 och T8 i effektivitet går inte att läsa på rören. En T8 armatur mycket mer ström än Watt-talet på röret anger (Jag har glömt hur mycket) Ett T5 drar också mer än angivet Watt-tal men ligger betydligt närmare.
Mvh
olofKommentar
Kommentar