Fiske tråden 2007

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eddie
    Användare
    • March 2007
    • 109

    #31
    Ursprungligen postat av malawi375
    Eddie, om du gillar gäddfiske och bor i Uppsala kan jag rekommendera att fiska i Funbosjön. Den kryllar av gäddor, mest små runt 1-2 kg men det finns även en del större. Det går bra att fiska från bryggan vid det lilla badet, och även i Funboån som mynnar i sjön, om man inte har båt. Men det bästa är om man har tillgång till båt. Kan rekommendera rödvita vobblers, typ Bomber. Jerkbaitfiske är också grymt effektivt. Fiskade mycket i den sjön när jag pluggade i Uppsala.
    Det var där jag fiskade! Och från den bryggan! Hehehe

    Kommentar

    • classe
      NCS Medlem
      • April 2007
      • 1147

      #32
      Ursprungligen postat av olof
      Hej!

      Min enda storfisk:

      Havsöring 5,2 kg

      Mvh

      olof
      lycka till och fiske mer nappar..
      375 LITER Malawi arter..
      74 Liter Malawi yngel...

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • April 2002
        • 1823

        #33
        Tackar! Lycka till själv!

        Jag hoppas på mycket fiske i sommar.

        mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • malawi375
          Användare
          • April 2006
          • 209

          #34
          Uj, ni vet väl att man inte får säga "lycka till" till en fiskare...det heter "skitfiske på er"

          Kommentar

          • malawi375
            Användare
            • April 2006
            • 209

            #35
            Ursprungligen postat av Eddie
            Det var där jag fiskade! Och från den bryggan! Hehehe
            Det var ju passande! Hade ett bra svep där en eftermiddag för några år sen. Var ute tre timmar och fick 22 gäddor, polarn i samma båt fick 14. Vi hade det vi gjorde med att kroka av och släppa tillbaka... Gjorde faktiskt mitt exjobb på mört i den sjön, kollade gonader på par hundra stycken för att se om de var dubbelkönade eftersom sjön tar emot lakvatten från en soptipp.

            Kommentar

            • drenner
              Användare
              • January 2007
              • 272

              #36
              funderar lite på att dra ut och fiska snart , men hur är det med värmen??
              160l malawi
              112l sällskapskar/CA:D
              24l yngelkar:D

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #37
                Det är ganska lustigt hur många av oss akvarister som värderar fiskar så högt även älskar att fiska och gärna drar en Priest(tm) i huvudet på en sprattlande fisk. Det är väl lite samma sak som att många hellre skänker pengar till en sjuk noshörning än svältande barn i Afrika. Paradoxalt är det. Jag fiskar själv en del och tycker det är kanonskoj, men man kan ju faktiskt ifrågasätta hur vi tänker när vi värderar olika organismer. Är djur som man står nära viktigare än andra och isåfall varför? Egoism är en teori... Att vi är mer noga med det som står nära beror mycket på att det faktiskt är oss själva vi alltid vill tillfredsställa??
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Pejan
                  Användare
                  • May 2005
                  • 204

                  #38
                  Ursprungligen postat av Zaphi
                  Det är ganska lustigt hur många av oss akvarister som värderar fiskar så högt även älskar att fiska och gärna drar en Priest(tm) i huvudet på en sprattlande fisk. Det är väl lite samma sak som att många hellre skänker pengar till en sjuk noshörning än svältande barn i Afrika. Paradoxalt är det. Jag fiskar själv en del och tycker det är kanonskoj, men man kan ju faktiskt ifrågasätta hur vi tänker när vi värderar olika organismer. Är djur som man står nära viktigare än andra och isåfall varför? Egoism är en teori... Att vi är mer noga med det som står nära beror mycket på att det faktiskt är oss själva vi alltid vill tillfredsställa??
                  Tycker det är en intressant frågeställning, tyvärr har jag ej några bra svar. Kan dock ge en personlig reflektion. Tidigare (innan mitt akvarieintresse drog igång) var jag ofta ute och fiskade, mestadels gädda. Nuförtiden blir det inte så ofta jag fiskar, har fått ett annat perspektiv på fiskar sedan jag började med mina ciklider, då jag ser att de inte bara är djur som är totalt ostrukturerade i sitt leverne. Känner på nått vis att det tar emot att knäcka nacken på en fisk nuförtiden. Visst, man släpper tillbaka, men när man fiskar tex gädda är det ofta de hugger så att man måste avliva fisken innan man får ut draget igen. Har bliviit blödig antar jag...


                  Hälsar Peter

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • April 2003
                    • 1888

                    #39
                    Ursprungligen postat av Zaphi
                    Det är ganska lustigt hur många av oss akvarister som värderar fiskar så högt även älskar att fiska och gärna drar en Priest(tm) i huvudet på en sprattlande fisk. Det är väl lite samma sak som att många hellre skänker pengar till en sjuk noshörning än svältande barn i Afrika. Paradoxalt är det. Jag fiskar själv en del och tycker det är kanonskoj, men man kan ju faktiskt ifrågasätta hur vi tänker när vi värderar olika organismer. Är djur som man står nära viktigare än andra och isåfall varför? Egoism är en teori... Att vi är mer noga med det som står nära beror mycket på att det faktiskt är oss själva vi alltid vill tillfredsställa??
                    Jag ser ingen motsättning i att fascinerat studera ex. min Vieja Bifasciata i mitt akvarium eller att fiska den om den fanns tillgänglig i min omnejd. Skulle den visa sig god att äta skulle jag heller inte ha några problem att knacka den.

                    Detsamma gäller när jag fiskar våra lokala fiskar, det vill säga varsam hantering o respekt för fisken.

                    Förstår inte riktigt din reflektion här, var den vill komma eller hur den är relevant i just denna tråd. Jämförelsen får ju gärna utvecklas, den är ju ganska provocerande om man inte tillhör disney generationen eller så hajar jag bara inte....

                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • malawi375
                      Användare
                      • April 2006
                      • 209

                      #40
                      Ursprungligen postat av Zaphi
                      Det är ganska lustigt hur många av oss akvarister som värderar fiskar så högt även älskar att fiska och gärna drar en Priest(tm) i huvudet på en sprattlande fisk. Det är väl lite samma sak som att många hellre skänker pengar till en sjuk noshörning än svältande barn i Afrika. Paradoxalt är det. Jag fiskar själv en del och tycker det är kanonskoj, men man kan ju faktiskt ifrågasätta hur vi tänker när vi värderar olika organismer. Är djur som man står nära viktigare än andra och isåfall varför? Egoism är en teori... Att vi är mer noga med det som står nära beror mycket på att det faktiskt är oss själva vi alltid vill tillfredsställa??
                      Tycker inte alls det är konstigt/lustigt. För min del började det med fiskeintresset när jag var sådär 4-5 år gammal, ibland metade man upp fisk och lade i badbassängen på tomten för att se hur de uppför sig, senare ville jag ha ett akvarium, och på den vägen är det. Visst missgynnar sportfisket enstaka fiskindivider som antingen blir mat för fiskaren, eller åt måsar för att de tagit så illa att de inte går att släppa tillbaka. Men i stort tror jag sportfisket i Sverige är en oerhörd styrka för sjölivet eftersom det ökar medvetandet hos folk. Om ingen nånsin ger sig ut i naturen så tror jag inte heller särskilt många bryr sig om att engagera sig för att den ska bevaras.

                      Och personligen steker jag hellre en öring som jag fiskat upp själv och avlivat omedelbart, i stället för att köpa en fiskfilé på ICA, en fisk som en gång legat och kvävts ihjäl på ett båtdäck.

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • January 2005
                        • 3788

                        #41
                        Ursprungligen postat av Pejan
                        Tycker det är en intressant frågeställning, tyvärr har jag ej några bra svar. Kan dock ge en personlig reflektion. Tidigare (innan mitt akvarieintresse drog igång) var jag ofta ute och fiskade, mestadels gädda. Nuförtiden blir det inte så ofta jag fiskar, har fått ett annat perspektiv på fiskar sedan jag började med mina ciklider, då jag ser att de inte bara är djur som är totalt ostrukturerade i sitt leverne. Känner på nått vis att det tar emot att knäcka nacken på en fisk nuförtiden. Visst, man släpper tillbaka, men när man fiskar tex gädda är det ofta de hugger så att man måste avliva fisken innan man får ut draget igen. Har bliviit blödig antar jag...


                        Hälsar Peter
                        Samma sak för min del faktiskt. Förr fiskade jag en del fast jag brukade släppa tillbaka om det var möjligt. Jag äter iofs inte fisk, men det beror på att jag inte gillar det helt enkelt.

                        Kommentar

                        • classe
                          NCS Medlem
                          • April 2007
                          • 1147

                          #42
                          jaa jag skall med på tävlar i Lygnern med gäddafestivalen i sätila kl.7.00-14.00 och sen oxåå gösfestivalien i öresjön vid örby.. för tävla fiska där nu på lördag.. hoppas bra att nappar!!
                          375 LITER Malawi arter..
                          74 Liter Malawi yngel...

                          Kommentar

                          • classe
                            NCS Medlem
                            • April 2007
                            • 1147

                            #43
                            bra på tävlar där på gösfestivalen idag för min tjej den fick en bra gös godkänd på cirka 1.5kg och en gädda på 4.450 kg och hon blev femte plats på gösfestivalen.. men ingen för mig.. synd.. och vi är dålig gäddfestivalen där ingen nappar.. nolla-.. vinnare har fick en 10.010 kg för gäddan på 1 plats.. har varit tävlar i 14 tim hela dag.. sover så lite.. hemskt...
                            375 LITER Malawi arter..
                            74 Liter Malawi yngel...

                            Kommentar

                            • hampus

                              #44
                              Mitt personbästa:

                              Gädda 10,9 kg
                              Gös 1,3 kg (ända gösen jag fått)
                              Abborre 1,5 kg
                              Regnbåge 3 kg
                              Mört 0,7 kg
                              Brax 1,2 kg

                              Kommentar

                              • classe
                                NCS Medlem
                                • April 2007
                                • 1147

                                #45
                                jaa jag fick två gösar igår den 66cm 2.9kg och 63cm 2.5kg i öresjön i mark.. tog jag den både kl.23.30-23.40 själv... bra nappet och tredje tappat en till.. så jag åka dit igen o fiska.. så hoppas ta en storfisk gös..
                                375 LITER Malawi arter..
                                74 Liter Malawi yngel...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...