Vad kan man göra?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

Vad kan man göra?

Jag har blivit blåst på 600:- i samband med en utebliven filteraffär med X (Y på forumet). Jag har ringt och fått kontakt med honom ett flertal gånger och han har sagt länge att han ska sätta över pengarna men jag har ännu inte sett till dom. Det har väl gått ca 7 månader nu tror jag men jag tänker inte ge upp!

Har ni några tips på hur man går tillväga i såna här situationer? Har jag t ex lagen på min sida? Jag satte över pengar i förskott efter överenskommelse men något filter skickades aldrig.

Han har slutat svara på mina kontaktförsök, det är därför jag känner att jag måste byta taktik
    Senast redigerad av Ola Svensson; 15 May 2007, 12:19.
  • Rhodebaert
    Användare
    • February 2006
    • 557

Det här var ju en bra start. Man vill ju inte få dåligt rykte bland NCS-medlemmarna så då får man ju ta ur tummen och betala.
    Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

Har han tagit pengarna och du inte fått filtret så polisanmäl för bedrägeri.
      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Tråkigt när såna här situationer uppstår. Ett tips är att använda Payson, det kostar en tia men det är en bra försäkring för både köpare och säljare.

Det är inte längre möjligt att bli ny företagskund med Payson Checkout. Lösningen som erbjuds till nya kunder är Svea Checkout. Är du befintlig kund kan du logga in till Payson som vanligt.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• blackened
          Användare
          • January 2005
          • 1042

Tack för svaren, jag ger honom en vecka att höra av sig, sen gör jag en polisanmälan.

Micke: Är det så billigt payson så är det ett klipp! Tack för tipset! Blockets motsvarande tjänst vill ju ha 10% eller vad det är. Rena rånet i jämförelse.

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Ursprungligen postat av blackened
            Micke: Är det så billigt payson så är det ett klipp! Tack för tipset! Blockets motsvarande tjänst vill ju ha 10% eller vad det är. Rena rånet i jämförelse.
            En liten rättelse, så här står det såg jag nu: Köparen betalar 5%, min. 10 kr max 500 kr
            Antingen har dom ändrat priset eller så har jag bara handlat för mindre summor.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Lundensis
              Användare
              • March 2004
              • 2262

blackened: Trist när sånt händer. Bra gjort av dig att gå ut på forumet och berätta det. Polisanmäl honom.

Kommentar

• leis
                NCS Medlem

• October 2006
                • 50

Hej alla
                Finns det eller borde det skapas en svartlista där man hamnar om man inte kan vara ärlig ???
                Då kan man kolla vem man tänker göra affär med... Det kanske är olagligt..
                Det hjälper inte blackened men kunde kanske ha gjort.. En tanke bara.
                Leffe Söderström

Kommentar

• Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • June 2004
                  • 1582

Sånt där kan flippa ur så det är inte lämpligt. Har hänt mig liknande saker när jag skulle sälja fisk till en snubbe 2 ggr utan dyka upp. Då rörde det sig om lite större summor men man blir så jävla lack. Skicka ett pm till han blackened att han har en vecka på sig.

Kommentar

• blackened
                    Användare
                    • January 2005
                    • 1042

Jag har meddelat honom via sms, mail och msn att en vecka gäller. Får se om det ger något resultat.

Kommentar

• Underdog
                      Användare
                      • May 2007
                      • 32

Det enda du kan göra när det gäller en så liten summa är att lagsöka honom. Det går till så att du specificerar dina krav och verifierar med inbetalningskvitto. Skickar detta i rekommenderat brev. När det gått en månad och han inte betalt eller inte hört av sig, går du till kronofogden. Gör en ansökan om lagsökning och bifogar alla bevis inkl. postens kvitto på det rekommenderade brevet. Kronofogden har då rätt att dra pengarna från hans lön eller andra tillgångar. Det ärså man gör vid så små belopp. Att gå till polisen leder ingenstans för så små belopp-helt meningslöst.
                      Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

Kommentar

• Havs
                        Användare
                        • December 2004
                        • 607

Ursprungligen postat av blackened
                        Jag har blivit blåst på 600:- i samband med en utebliven filteraffär med X (Y på forumet). Jag har ringt och fått kontakt med honom ett flertal gånger och han har sagt länge att han ska sätta över pengarna men jag har ännu inte sett till dom. Det har väl gått ca 7 månader nu tror jag men jag tänker inte ge upp!

Har ni några tips på hur man går tillväga i såna här situationer? Har jag t ex lagen på min sida? Jag satte över pengar i förskott efter överenskommelse men något filter skickades aldrig.

Han har slutat svara på mina kontaktförsök, det är därför jag känner att jag måste byta taktik
                        Kan det möjligen vara posten/bussgods som har slarvat bort försändelsen?

...bara en tanke, eftersom jag själv har råkat ut för krånglande försändelser.
                        Senast redigerad av Ola Svensson; 15 May 2007, 13:45.
                        Min zoon

Kommentar

• blackened
                          Användare
                          • January 2005
                          • 1042

Ursprungligen postat av HazelCR
                          Kan det möjligen vara posten/bussgods som har slarvat bort försändelsen?

...bara en tanke, eftersom jag själv har råkat ut för krånglande försändelser.
                          Nej han har berättat att filtret aldrig skickades så dom misstankarna kan vi stryka Nu har det ju gått en vecka förresten! Försöker ringa några gånger till, sen får jag väl hälsa på hos farbror polisen i morron om ingen svarar.

Kommentar

• Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

Jag tycker vissa av reaktionerna i denna tråd (speciellt innan det rensades) var chockerande och förmodligen mycket ogenomtänkta. Ciklid.se är inte till för att hänga ut folk, speciellt med tanke på att vi bara får informationen från en sida. Innocent until proven guilty gäller även här. Därmed säger jag inte att blackened ljuger, men jag tycker att detta är helt fel väg att gå när det ju faktiskt är polisen som skall handskas med detta. Att folk kan med att reagera så kraftigt emot något de inte ens är involverade i och som handlar om några hundra kronor är dålig stil tycker jag!

Någon sa häromdagen att detta var ett trevligt forum, men jag vet inte längre jag. Ibland är inläggen rent destruktiva och ibland när man läser vad vissa människor skriver undrar jag faktiskt hur det ligger till med trevligheten här.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• tezz
                              Användare
                              • February 2006
                              • 1069

Ursprungligen postat av Zaphi
                              Jag tycker vissa av reaktionerna i denna tråd (speciellt innan det rensades) var chockerande och förmodligen mycket ogenomtänkta. Ciklid.se är inte till för att hänga ut folk, speciellt med tanke på att vi bara får informationen från en sida. Innocent until proven guilty gäller även här. Därmed säger jag inte att blackened ljuger, men jag tycker att detta är helt fel väg att gå när det ju faktiskt är polisen som skall handskas med detta. Att folk kan med att reagera så kraftigt emot något de inte ens är involverade i och som handlar om några hundra kronor är dålig stil tycker jag!

Någon sa häromdagen att detta var ett trevligt forum, men jag vet inte längre jag. Ibland är inläggen rent destruktiva och ibland när man läser vad vissa människor skriver undrar jag faktiskt hur det ligger till med trevligheten här.
                              Tycker inte det är otrevligt är det däremot en lögn så tycker jag man ska stängas av från forumet
                              Kan man däremot bevisa saken så tycker jag att det ska hängas ut
                              det är min åsikt och den står jag för ,står man inte för sin åsikt tycker jag inte att man skall ha någon

Kommentar

Arbetssätt...