Sorg och glädje!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Sorg och glädje!?

Igår morse så gjorde jag en fasansfull upptäckt i Botiaakvarium. Pumpen hade av någon anledning lagt av och jag hittade 6 döda botior, 2 "halvdöda" som jag kunde rädda till liv.
    Vattenytan i det akvariet är täckt med nån sorts"andmat" och det kanske har gjort sitt till syrebristen. De döda fiskarna var fortfarande mjuka och gälarna var inte riktigt bleka , så hade jag varit i akvarierummet ett par timmar tidigare, så hade jag kanske kunnat rädda fler.
    Sorgligt var det i alla fall, och tur att 17 st överlevde. Jag skar upp dom för att kolla om det fanns rom i nån av dom , men icke. Den största längst till vänster mätte 18cm.

På eftrmiddagen hittade jag ett 720 på blocket och köpte det för 500, visserligen med spräckt botten, men det är ju lätt fixat. Så nu har jag ett kar till i min "tomma akvariesammling".
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 7334

Beklagar sorgen. R.I.P

720L för 500:- låter dock som ett litet glädjeämne på vägen ur sorgarbetet.
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• endymion

Vet en som hittade två 540 på tippen varav det ena var nytt. Men eftersom man inte ska uppmana till olagliga handlingar, så måste jag ju säga att det var förkastligt att han tog med dem......

Wilhelm: Föresten hur mår Margerita.... du vet chokladciklidhonan (döpt av en överförfriskad kamrat som fastnade för henne)

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Jodå, hon mår bra. Men det har inte blivit några kärleksäventyr ännu.
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• Pejan
          Användare
          • May 2005
          • 204

En lite historia om mina Neolamprologus Pulcher. Har ett lekpar som införskaffades för nu drygt två år sedan, redan då vuxna och nu föräldrar till ett stort gäng avkommor.

Det tråkiga är att de nu verkar sjunga på sista versen Honan befinner sig mest i grottan och verkar inte må något vidare, hanen står utanför ingången och med jämna mellanrum åker han in och ger henne en lätt stöt i sidan och sedan ut igen. Ingen av dem har någon större apptit då det är matdags.

Ok, inser att jag läser in för mycket i detta beteende, men det känns nästan som att hanen står utanför och ibland då åker in för att kolla till honan, som ett gammalt par nästan.

Hälsar Peter

Kommentar

• LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

Sorgligt Wilhelm.

Två pumpar minst i varje kar är ju att föredra för att minska haveriskador, inte säkert att det hjälpt i detta fallet men ja ja vet det är alltid lätt att vara efterklok.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Nu har det hänt igen. Strömmen gick, bara för att det stod i tidningen att det skulle bli oväder!

När jag matade fiskarna, så såg allt lugnt och normalt ut. I botieakvariet låg en botia på sidan, men det brukar ju dom göra lite då och då.
              När det var deras tur att få mat så "vaknade " inte botian och jag ner med handen och upptäckte att den var död. Kikade efter de andra botierna bland växter och rötter och hittade 4 lik till.

Vände på en "ihålig " rot och där låg en stor ancistrus i upplösningsstadiet och då tog jag upp alla rötter och fann 8 olika malar döda och några halvdöda.
              De "halvdöda" slängde jag ner i akvarium bredvid, där det bara finns växter och efter ett tag så var de pigga igen.

Cirkulationspumpen (3k liter) var det inget fel på och den bara sprutar runt vattnet.
              Jag tror att den där förmultnade malen orsakade nån sorts syrebrist eller förgiftning, så att botiorna och malarna gick hädan.

Vattenvärdena var nästan ok ingen nitrit, pH ungefär 7 men massor av nitrat.

Jag sprättade upp botiorna och fann att den med runda magen hade nåt som liknar rom.

Bild 1 Ancistrusliket
              Bild 2 Döda botior
              Bild 3 Romm ?
              mvh Wilhelm

Kommentar

• johho
                NCS Medlem

• March 2007
                • 1825

Fy fasen, så tråkigt när fiskar dör Synd med så stora botior också. INget jag själv hade haft men de är underbara att titta på. Dessutom älskar min mamma Botior

Kommentar

• ozric
                  Användare
                  • March 2004
                  • 3187

Nog är det rom det där!
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

Kommentar

• classe
                    NCS Medlem

• April 2007
                    • 1147

tråkig att dom dött en gång alla med din fint större praktbotia den är min favoritt oxå den min fisk..
                    375 LITER Malawi arter..
                    74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

Arbetssätt...