Hur retuscherar ni era bilder o med vilka prog?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • December 2005
    • 909

Hur retuscherar ni era bilder o med vilka prog?

Jag själv använder photoshop. Senaste ver. CS3. Det jag själv brukar göra är å pilla lite med kurvor för å rätta till mörkaste o ljusaste punkterna i bilden. Gillar oxå å frillägga med ban verktyg för att kunna dra ner färgerna på bakgrund. En smaksak, men tycker det blir snyggt när fiskens färger dominerar fotot. Kan bli lite obalans i färger kan tyckas men som sagt en liten personlig nisch jag kör med för jag tycker det är snyggt...

Har funderat på det där med raw. När jag kör det i CS3 som nu har stöd för det, så blir aldrig färgerna bra. Laddar ja en raw bild i insticks programmet så ser färgerna helt manipulerade ut. Vad använder ni själva för prog för just raw hantering? O är det värt det, vinner man något i kvalite på att fota i raw? Finns det något mer program att använda förutom photoshop för att trimma kvaliten på bilderna?

Här är ett exempel där jag har dragit ner på styrkan av färg av bakrunden. Just för å få fram färgerna mer på fisken. Skulle jag valt tvärtom skulle fiskens färger se onaturligt starka ut.
    Senast redigerad av m[A]use^; 03 May 2007, 08:10.
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

om du vill kan du ju ladda upp org bilden i jpeg här, sen om du vill kan vi som gillar att meka med bilder göra vår egen redigerings variant av bilden.

Kommentar

• Martin.M

Eller ännu hellre i raw-format

Kommentar

• m[A]use^
        Användare
        • December 2005
        • 909

Tanken med denna tråda va att folk skulle delge lite av sina erfarenheter kring bild retuschering. Vilka prog man använder o lite tekniker. Skulle vilja veta några tips ni kanske sitter på som är värt att veta. Kom igen nu snålisar

Borde finnas en del att komma med. Finns ju många som fotograferar här på forumet.
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!

Kommentar

• blackened
          Användare
          • January 2005
          • 1042

När jag fotar fisk är det till 100% raw som gäller, och bilderna mellanlandar i adobe camera raw innan jag går loss i photoshop. Den stora fördelen som jag upplever är att det blir mycket, mycket bättre när du pillar med exponeringen i adobe camera raw än när du jobbar med nivåer i photoshop. Dessutom blir den färdiga bilden både skarpare och mindre brusig när jag själv får anpassa skärpa och brusreducering än när kameran gör det.

Kommentar

• Robin
            Användare
            • January 2003
            • 4526

Jag kör nästan jämt med JPEG. Anser mig inte så "proffsig" så att jag kan använda möjligheterna som RAW ger. Då är det bättre och går snabbare att låta bli känns det som.
            Allt jag gör med bilderna går dessutom lika bra att göra i JPEG som i RAW. Det är samma procedur, det har jag testat. Så för mig är det helt onödigt och skapar bara en massa extra onödigt jobb. Nu pratar jag om bilderna som läggs in här på forumet.

När det gäller redigering av bilder så använder jag mig nästan helt uteslutet av justeringslager och lagermasker. Detta gör att jag slipper allt pill med friläggning av fiskar och dylikt då jag lätt kan kluddra med den fumliga hand jag har helt över fisken och sen fixa kanter efteråt samt minska och öka kontrasterna mellan fisk och bakgrunden.. dvs ljusare bakgrund kontra mörkare. Fiskens färger burkar jag inte röra mer än själva exponeringen.. mörkar ner om fisken är för ljus etc.
            Senast redigerad av Robin; 03 May 2007, 21:18.
            Mvh
            Robin

Kommentar

• Tingeling
              Användare
              • July 2006
              • 176

Låter smidigt att jobba i lager för att ljustera nivåer. Är det bara å skapa lager å fixa nivåerna i det befintliga lagret? Eller kopierar du orginal lagret o jobbar med det?

Tänkte oxå på photo raw camera är det ett extern program lr ligger det i photoshop?
              Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
              Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
              Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

Kommentar

• Robin
                Användare
                • January 2003
                • 4526

Ursprungligen postat av Tingeling
                Låter smidigt att jobba i lager för att ljustera nivåer. Är det bara å skapa lager å fixa nivåerna i det befintliga lagret? Eller kopierar du orginal lagret o jobbar med det?

Tänkte oxå på photo raw camera är det ett extern program lr ligger det i photoshop?
                Det finns en liten "halvmåne" längst ner till höger i lagerfönstret där man kan välja vilket sorts justeringslager man vill skapa.
                Mvh
                Robin

Kommentar

• blackened
                  Användare
                  • January 2005
                  • 1042

Ursprungligen postat av Tingeling
                  Det är ett plug-in i photoshop. När du öppnar en raw-fil öppnas photoshop fast bilden öppnas till en början i en adobe camera raw-ruta, för att sedan öppnas som vanligt i photoshop när du är färdig med rawjusteringarna.

Kommentar

• Robin
                    Användare
                    • January 2003
                    • 4526

Blackened: Hur gör du för att kolla igenom bilderna på datorn? Har du något annat program för Windows visar ju inte RAW-filer. Det är där en anledning till att jag oftast fotar JPEG. Jag vill kunna välja vilka filer jag kan kasta och vilka som är värda att efterbehandla på ett lätt och smidigt sätt som jag inte hittat riktigt ännu.
                    Mvh
                    Robin

Kommentar

• Joakim Draktoft
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 7334

Om ni inte redan snappat upp följande sida bland inläggen som Micke har gjort, så är den väl värd att titta igenom för att få tips.

Artiklar för dig som vill förstå mer om arbetet med digitala foton i din dator. Lär om pixelgrafik, färg, bildformat, ljus och mycket mer.

För min del fotar jag med inställningen RAW + JPG för att på så sätt snabbt kunna se första resultat med JPG och sedan välja ut vad jag vill arbeta mer med från RAW-filen.
                      Joakim Draktoft
                      f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• blackened
                        Användare
                        • January 2005
                        • 1042

Ursprungligen postat av Robin
                        Blackened: Hur gör du för att kolla igenom bilderna på datorn? Har du något annat program för Windows visar ju inte RAW-filer. Det är där en anledning till att jag oftast fotar JPEG. Jag vill kunna välja vilka filer jag kan kasta och vilka som är värda att efterbehandla på ett lätt och smidigt sätt som jag inte hittat riktigt ännu.
                        Jag använder adobe bridge för att organisera och titta runt bland mina bilder och jag konverterar alltid mina "färdiga bilder" till jpeg för att kunna lägga upp dom på nätet t ex, eller skicka dom till en polare utan att han eller hon får huvudvärk

Angående windows raw-kompatiblitet så finns det raw-stöd att ladda ner gratis! Jag TROR det var på microsoft.se jag hittade det. Hittar du det inte där så testa att göra en sökning på fotosidans forum, där finns säkert trådar om ämnet.

Kommentar

• blackened
                          Användare
                          • January 2005
                          • 1042

En annan fördel med bridge om du jobbar med raw är att du kan kopiera rawinställningarna och klistra på andra bilder. Jättesmidigt om man har tagit flera bilder under samma belysning med samma inställning på kameran och vill korrigera vitbalansen på samtliga.

Kommentar

• m[A]use^
                            Användare
                            • December 2005
                            • 909

Ursprungligen postat av Robin
                            Det finns en liten "halvmåne" längst ner till höger i lagerfönstret där man kan välja vilket sorts justeringslager man vill skapa.
                            Hade ingen aning! Fasen va bra!
                            Min zoon

Kommentar

• Lacustris
                              Användare
                              • June 2005
                              • 142

Photoshop CS3 vs. Photoshop Elements

Photoshop CS3 vs. Photoshop Elements.

Jag härstammar från den analoga tiden har ingen större kunskap i digital bildredigering.
                              Med nyinförskaffad DSLR-kamera har jag insett att det nog är dags......

Förutom prislappen på programmen, vilka är skillnaderna?
                              Hurpass långt klarar man sig med Elements?
                              Vad är det man kan göra i C3S som man inte kan göra i Elements?
                              Det är aldrig för sent att ge upp!

Kommentar

Arbetssätt...