förstoringar av digitalfoton - förarbete?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chriber
    Användare
    • October 2005
    • 84

förstoringar av digitalfoton - förarbete?

Hej,

Någon som gjort framkallningar/förstoringar från digitalkameror? Är i så fall intresserad av att veta vilket förarbete som man själv bör göra i bildredigeringsprogram, om ens något. Är osäker om detta är nödvändigt eller om man med det egna förarbetet istället ger företaget som framkallar/förstorar ett sämre "original" att arbeta med.

Har endast en 6.1 mpixel kamera just nu och har läst att det finns begränsning för hur mycket man kan blåsa upp den, så jag tänkte därför hålla mig till storleken A4.

mvh,

Christer
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Ja, jag gör förstorningar hela tiden och nej, du kan inte räkna med att labbet skall göra något förarbete. Det beror lite på vad det är för lab iofs. Vissa gör ingenting, vissa gör ju färgjusteringar, andra kan ju göra mer avancerade grejer också, men då kostar det fläsk.

Olika bilder kräver olika förarbete. Är det nödvändigt med förarbete? Nej, men det är ju oftast önskvärt om man vill ha ett bra resultat.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• chriber
      Användare
      • October 2005
      • 84

Tack för svaret, låter bra att man kan bestämma själv hur det blir. Just vitbalans kan ju göra stor skillnad, och man vet ju bäst själv hur motivet såg ut. Var också extra osäker på skärpning, det finns ju annars risk för överskärpning om man först gör det själv och sedan gör företaget det ännu en gång

mvh,

Christer

Kommentar

Arbetssätt...