Filterkombinationer !!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1836

Ursprungligen postat av Tony
    ..vilket på svenska betyder?
    Nu är jag den enda i denna tråden som fått frågan "varför". Får jag frågan så vill jag förståss visa att det var en tanke bakom, inte bara "jag har gjort så i tjugo år nu". Inte måste man förstå allt för att vara framgångsrik inom akvaristik, men för de som vill ha "filtermaterial för dummies", finns det ett enklare sätt att förklara:

Filtermattorna tar allt skit så att resten av materialen kan syssla med det de är bäst på, nämligen att göra en bra miljö för fiskarna.

Ehfimec är ur bakteriell nerbrytningssynvinkel ett rent värdelöst material, vanlig engelsk sjösten är bättre.
    MVH
    Magnus
    Senast redigerad av tropfrog; 05 May 2007, 20:25.

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

Hej
      först förstår jag inget
      --------------------------------------------------------------------
      Nu är jag den enda i denna tråden som fått frågan "varför". Får jag frågan så vill jag förståss visa att det var en tanke bakom, inte bara "jag har gjort så i tjugo år nu". Inte måste man förstå allt för att vara framgångsrik inom akvaristik, men för de som vill ha "filtermaterial för dummies", finns det ett enklare sätt att förklara:

Filtermattorna tar allt skit så att resten av materialen kan syssla med det de är bäst på, nämligen att göra en bra miljö för fiskarna.

Ehfimec är ur bakteriell nerbrytningssynvinkel ett rent värdelöst material, vanlig engelsk sjösten är bättre.
      MVH
      Magnus
      -----------------------------------------------------------------
      sedan borde du utveckla resten så vi andra kan ändra oss
      speciellt vill jag ha lite vetenskapligare om engelsk sjösten contra Efimec, känns som man gjort allt fel i 44år snyft
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1836

Vad är det du inte förstår Krister?? Jag har gjort vad jag kunnat för att förklara mig enkelt.

Engelsk sjösten har helt enkelt en större yta för bakterierna än ehfimec har. Filtermakaroner används mest som en grovfilter och som en flödesfördelare i större filter. Som fäste för biologisk filtrering är den värdelös.

Har man gjort något på samma sätt i 44 år och det har fungerat så är det ett tecken på att det faktiskt fungerar, INTE att det är det bästa. Om man aldrig hade testat nya vägar hade vi fortfarande suttit med kittlimmade akvarium och luftdrivna filter med vadd i.
        MVH
        Magnus
        Senast redigerad av tropfrog; 05 May 2007, 21:05.

Kommentar

• cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

Jag visste det du skojade
          Efimec =mindre yta
          Engelsk sjösten=större yta

jag trodde att en skrovlig porös yta var större än en slät
          söm att jämföra pingis och tennisbollar
          men jag är vaken så bevisa motsattsen
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor

Kommentar

• tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1836

Du har helt rätt i det du säger Krister. En skrovlig yta har mer fästplatser för bakterier än en slät. MEN, om du har dubbelt så mycket av en slät yta så slår det den lilla "skrovlighet" som ehfimec står för. Ehfimec har aldrig varit menat som ett biologiskt filtermaterial utan som grovfilter och flödesfördelare.

Från Eheims hemsida om filtrering:

1. Mechanical filtration:

"Coarse, mechanically working material is used where water enters the filter process. Water is swirled and coarse particles of dirt sink. Then the water continues its way through the other layers. Different materials perform this function. EHEIM Mech has proven itself outstandingly.EHEIM Mech: Mechanical filter medium for effective water treatment
            Packing sizes: 1 l, 5 l. Directly after the entry into the filter cycle, the water is swirled through the hollow ceramic material. Through this action, the coarse dirt particles are going down. The pre-filtered water treated in such a way then continues its route through the other filter layers. EHEIM Mech is easy to clean and can be used several times."

För biologisk filtrering rekomenderar de ehfisubstrat, precis som jag gör. Dock så tycker jag att ehfimec är alldeles för otillräcklig som mekaniskt filter. Må hända att man behöver tvätta lite oftare, men blå filtermatta svinar inte ner ehfisubstratet på samma sätt. Ett skitfritt biologiskt material gör jobbet bättre än ett som kloggat igen av skit (DOC-DON)
            MVH
            Magnus

Kommentar

• cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

Okej
              ------------------------------------------------------------
              MVH
              Magnus
              ------------------------------------------------------------------
              Du har helt rätt i det du säger Krister. En skrovlig yta har mer fästplatser för bakterier än en slät. MEN, om du har dubbelt så mycket av en slät yta så slår det den lilla "skrovlighet" som ehfimec står för. Ehfimec har aldrig varit menat som ett biologiskt filtermaterial utan som grovfilter och flödesfördelare.

Från Eheims hemsida om filtrering:

1. Mechanical filtration:

"Coarse, mechanically working material is used where water enters the filter process. Water is swirled and coarse particles of dirt sink. Then the water continues its way through the other layers. Different materials perform this function. EHEIM Mech has proven itself outstandingly.EHEIM Mech: Mechanical filter medium for effective water treatment
              Packing sizes: 1 l, 5 l. Directly after the entry into the filter cycle, the water is swirled through the hollow ceramic material. Through this action, the coarse dirt particles are going down. The pre-filtered water treated in such a way then continues its route through the other filter layers. EHEIM Mech is easy to clean and can be used several times."

För biologisk filtrering rekomenderar de ehfisubstrat, precis som jag gör. Dock så tycker jag att ehfimec är alldeles för otillräcklig som mekaniskt filter. Må hända att man behöver tvätta lite oftare, men blå filtermatta svinar inte ner ehfisubstratet på samma sätt. Ett skitfritt biologiskt material gör jobbet bättre än ett som kloggat igen av skit (DOC-DON)
              MVH
              Magnus
              2007-05-05 21:16
              --------------------------------------------------------------------------
              det var din personliga uppfattning (Gud är stor)
              ETT TAG FÖRSTOD JAG INGET
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor

Kommentar

• tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1836

Börjar du bli full??

Om det inte är någon som förstått det innan så är det mesta jag skriver baserat på min egen uppfattning. Denna högst personliga uppfattning bygger i grunden på ett stort intresse, massor av vetenskapliga artiklar, egna erfarenheter, en nästan tvångsmässig vilja att förklara allt som händer i burkarna och som en parentes två år proffesionellt arbete med akvaristik, fokuserat på visningsakvarium.

Texten från eheims hemsida är dock inte mina egna uppfattningar, men det tror jag var tydligt, eller?

Vad är det du skriver, Krister?? Om det inte är din personliga uppfattning, varför skriver du det då??
                MVH
                Magnus

Kommentar

• deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

Ursprungligen postat av tropfrog
                  Om det inte är någon som förstått det innan så är det mesta jag skriver baserat på min egen uppfattning.

Det jag skriver nu är inget personligt, du råkar bara bli ett exempel eftersom du ingår i debatten så det jag skriver gäller rent generellt.

Det är ju precis det han menar... vad är den uppfattningen egentligen värd... för att det ska finnas någon substans i sånna uttalanden så måste det ju finnas nått att luta sig mot mer än bara en personlig uppfattning eftersom alla uppfattar allt olika mer eller mindre.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• jarinen
                    Användare
                    • April 2003
                    • 1888

Efhi substrat är enligt mig det bästa filtermaterial som finns om det är biologisk filtrering man är ute efter. Det baserar jag på flera års erfarenhet av kuber vs Efhi substrat i mina ytterfilter, inget annat, min bedömning för nåt år sedan att filtermattekuber skulle vara lika bra är på inget sätt sant. Samtliga har dock Efhi mech i botten, det vill säga först där vattnet kommer in i filtret på Classic filtren.

Synd bara att Efhi substratet är så ruskigt dyrt! Skulle behöva byta ut kuber motsvarande 14 liter till substratet men behöver nog bli väckt en morgon av tipstjänst innan det kan ske...

Mvh Jari

Kommentar

• Matz Karlsén
                      Användare
                      • February 2004
                      • 1127

Jag tycker fortfarande att du skall satsa på biobollar i mitten och två 10cm 10ppi filtermattor. Och som har sagts tidigare vid rengöring skiftar du bara plats på filtermattorna och rengör det understa och lägger det översta under det rengjorda. Jag hade bara det filtret till Troffar och andra Tanganyikafirrar ca fyrtio ciklider i ett 325. Alltså ganska tung belastning. Och vattenvärdena var perfekta och vattnet var alltid kristallklart. Det enda jag hade utöver filtret var en cirkulationspump för att få lite snurr på vattnet som Tanganyika gillar. Men bidrar ju inte till någon rening. När jag skulle rengöra filtret efter ett åt så var det knappt någon skit. Det mesta hade tydligen biobollarna brutit ned. Den understa filtermattan var lite skitig. Medans den översta såg helt ny ut. Biobollar är ju inte så dyra längre. Jag tror jag betalae 150 kronor för två-liter och de håller både din och min livslängd.

Akvaristiska hälsningar

Matz Karlsén
                      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• tropfrog
                        Användare
                        • July 2003
                        • 1836

Ursprungligen postat av deelay
                        Det jag skriver nu är inget personligt, du råkar bara bli ett exempel eftersom du ingår i debatten så det jag skriver gäller rent generellt.

Det är ju precis det han menar... vad är den uppfattningen egentligen värd... för att det ska finnas någon substans i sånna uttalanden så måste det ju finnas nått att luta sig mot mer än bara en personlig uppfattning eftersom alla uppfattar allt olika mer eller mindre.
                        Nu tar jag inte detta personligt, men......Även om det är en personlig uppfattning så är den alltid mer eller mindre välgrundad. Vad jag grundar mina personliga uppfattningar på har jag redovisat. Man skall aldrig förringa anektotal information eller hobbyisters egna uppfattningar.

Angående biobollar så sker det ingen som helst nerbrytning av skit i dem, endast nerbrytning av löst kväve. Nerbrytningen av skit i Matz fall har skett i filtermattan. Biobollar är dessutom gjorda för att vara effektiva i våt/torra filter, men har sina begränsningar i våra ytterfilter. De olika sintrade materialen på marknaden gör jobbet bättre, dessutom så kan man få en viss denitrifikation i dem. Bonus!! Om man tycker att ehfisubstrat är dyrt så finns det två fantastiska alternativ från JBL som är billigare och en del nonameprodukter på tyska webshoppar ännu billigare. Om man vill no rockbottom så kan man använda oregenererad zeolith för samma resultat.
                        MVH
                        Magnus

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Helt med Tropfrog i denna fråga. Ehfimech ger knappast någon biologisk nedbrytning. Andra material gör jobbet betydligt bättre, ffa om de hålls verkligt rena från skit och får mängder med syre.

Personligen blir jag mindre och mindre glad för ytterfilter. Dyra grejer som i de flesta fall funkar sämre än många betydligt billigare lösningar. Rent estetiskt greppar jag ytterfiltrens fördel - de kan ställas utanför karet och filtreringen kan döljas effektivt.

Om jag hade kört igång ett ytterfilter idag hade jag satsat på ett rejält förfilter på insuget. En bra bit blå filtermatta räcker långt. Denna SKALL rengöras ofta, men det spelar ingen roll om man rengör den i varmvatten (snarare en fördel, om man bara sköljer ur den med kallvatten efteråt). Enklast är månne att ha två likadana bitar, och så skiftar man dem bara när förfiltret skall göras rent.

Inne i filtret hade jag kört den mellanfinporiga varianten av blå filtermatta, och så toppat med en eller flera av de verkligt fina mattorna som ser ut att vara gjorda av filtervadd. De sistnämnda för att hindra fina partiklar att ta sig igenom filtret. De fina mattorna överst kan man göra rent mycket noggrant om man vill, men de blå filtermattor som ligger inne i filtret ska man handskas mycket varsamt med. Plocka ur någon gång då och då, och skölja dem i lite akvarievatten.

Där har man ett hyfsat filter som kommer att funka attans länge. Se även till att inte ha ett pH-värde under sju (runt åtta är ännu bättre ur filterbakteriernas synvinkel). Att karet dessutom behöver vara väl syresatt ser jag som självklart, annars kommer man att ha massor med andra bakterier i filtret, men rätt få nitrifierande bakterier. Bakterierna kan konkurrera med varandra, och de nitrifierande kan bli motarbetade. Bara för att det finns ytor för de nitrifierande bakterierna så innebär det INTE att det är just dessa som sätter sig där.

Hilsen,

/P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Bara för att det finns ytor för de nitrifierande bakterierna så innebär det INTE att det är just dessa som sätter sig där.
                            Vad finns det mer för typ av bakterier som lever i biofilmen på fasta ytorna och inte fritt i vattnet?

Kommentar

• tropfrog
                              Användare
                              • July 2003
                              • 1836

Ursprungligen postat av deelay
                              Vad finns det mer för typ av bakterier som lever i biofilmen på fasta ytorna och inte fritt i vattnet?
                              Det vanligaste problemet är tillväxt av aeroba autotrofa bakterier (De som behöver organiskt kol och syre för att överleva). I ett väl igensatt filter dominerar de och konkurerar ut de vanliga nitrifierarna. Går det alldeles för långt så kommer det tillväxt av anaeroba autotrofa bakterier (De som lever i syrefria miljöer och behöver organiskt kol). Finns det mycket nitrat i vattnet är dessa till viss del goda då de använder syreatomen i nitrat för att respirera, restprodukten är kvävgas. Finns det ingen nitrat eller att genomströmmningen inte är tillräckligt för att ge bakterierna tillräckligt med nitratsyre så tar de sulfatsyre. Restprodukten är då svavelväte som är illaluktande och giftigt. Men då har nog akvarieskötseln nått bottennoteringar.

Som Patrik skriver är förfilter en mycket god idé. Min idé lösning för förfilter bygger på den vanliga filterkammaren. En sån filterlösning kastar sällan ut organiken, utan samlar den på botten innanför filtret. Om man sätter sitt ytterfilters insug bakom filtermattan istället för powerhead, så kommer det alltid att suga rent vatten till ytterfiltret och man behöver aldrig tvätta förfiltret, bara suga ut slamvallarna bakom filtermattan. På så sätt får man det bästa av två världar, dvs både god partikelnerbrytning och god nitrifiering.
                              MVH
                              Magnus

Kommentar

• deelay
                                Användare
                                • September 2002
                                • 5394

Jag var tidigare inne på att jag skulle sätta en petflaske liknande sak på insuget på ytterfiltret och köra vadd där som man bara mkan ta och byta efter ett par dagar så man slipper ha skiten i burken.
                                Ska nog kanske göra slag i saken o testa den varianten om inte någon har en bättre ide...

Kommentar

Arbetssätt...