If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Tjenna... Har lite frågor om filtermatriel till Eheim 2217. Ska ha det filtret i ett malawi kar på 375L, ~20fisk & 3 malar. Skall enbart köra med ett ytterfilter. Tips på matrial till 2217 ???
Fin filtermatta först samlar DOC och DON och det blir kraftig tillväxt av autotrofa bakterier, då får nitrifierarna vara i fred i de övriga materialen. Med lagom belastad akvarium klarar man ändå 3-6 månader mellan filtertvättarna.
MVH
Magnus
Fin filtermatta först samlar DOC och DON och det blir kraftig tillväxt av autotrofa bakterier, då får nitrifierarna vara i fred i de övriga materialen. Med lagom belastad akvarium klarar man ändå 3-6 månader mellan filtertvättarna.
MVH
Magnus
MVH
Magnus
Jo då så att de eeeee..... Fattar inget =).....
Alltså... Vill ha nån bra filter kombination som funkar till mitt kar. Eller det kanske följer med filtermatta orginal.... märker jag iofs i morgon.
Alltså... Vill ha nån bra filter kombination som funkar till mitt kar. Eller det kanske följer med filtermatta orginal.... märker jag iofs i morgon.
// Magnus
hejj jaa du kan prata med den affäre där zoo i nån plats närmare där så¨den kan fixa dig.. är du nervös och osäkert om den ännu ?? eller hur dåå?? klart den är toppen klart ehiem 2217 så yttrefilter..
hejj jaa du kan prata med den affäre där zoo i nån plats närmare där så¨den kan fixa dig.. är du nervös och osäkert om den ännu ?? eller hur dåå?? klart den är toppen klart ehiem 2217 så yttrefilter..
Har redan beställt en sån på internet, men e osäker på hur man ska packa den. Jo man kan gå till en zoohandlare & fråga, men det borde ju vara bättre hjälp här. Alla här håller ju på med ciklider osv....
Har redan beställt en sån på internet, men e osäker på hur man ska packa den. Jo man kan gå till en zoohandlare & fråga, men det borde ju vara bättre hjälp här. Alla här håller ju på med ciklider osv....
// Magnus
Jag hade ett sånt filter tidigare och körde med hälften biobollar och hälften filtermatta. Biobollarna i botten med filtermatta ovanpå det. Det fungerade jättebra. Och jag rengjorde det filtret bara en gång om året.
To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
// Magnus
okej.. den finns bra många i gbg på zoo där som den har många ciklid specialt så den hjälper dig.. eller åka till nols ciklidhobby?? eller i borås zooliska??? ingen problem.. eller åka till falköping där finns bra där.. hur eller lös??
min själv jag kör med den är
botten- "makroner" enfy fix eller mech..
mitten- "vit sand" enfy lav eller substarat..
uppe- valt fritt så gärna mig egna jag haft den själv är den grön tassel fin mjuk..
sista övre är den inte måste ha den finfilterduk o om du vill men jag gjort inte..
Hej igen Snurbo
Testa med 2 Eheim blå filtermattor överst och fyll resten med makaroner eller biobollar.
Med 2 mattor kan du rengöra en i taget och byta plats på dom. Köp det som är billigast...Jag har själv kört mattor överst och haft biobollar eller makaroner under och det funkar.. Har även kört med marmorflis under och ett tag körde jag med plastpapiljotter som jag köpte billigt hos en damfrisör... Vad jag menar är att det finns mycket junk till fantasipriser på marknaden.. Räkna med att ge filtret en vecka till det blir riktigt tyst..
Tja, snurr! Jag kör med Ehfimech (klassiskt keramikmaterial för biologisk filtrering i ytterfilter, brukar kallas makaroner...) o Ehfisubstrat (ser ut som små stenar)oxå utmärkt filtermaterial för biologisk filtrering.. Dessa två placerar du i dom lägre facken på ditt filter o i det översta någon form av filtermatta. Ett material i vardera fack.
Antingen grovporig lr finporig, filtermatta först för detta ska funka som en förfiltrering till ditt filter och ska därför vara smidigt att lyfta ur o göra rent vid behov. (Behov: om filtret börjar gå trögt...)
Dom andra ska du i stort sett aldrig behöva röra!!! Där ska det bli gojsigt o samlas en massa nyttiga bakterier som bryter ner alla avfall.
Min zoon -m[A]use^-one aquarist to find them, one plasticbag to bind them,and one aquarium to rule them all! Prova på vårt forum tills hemsidan är klar... http://www.malawifreaks.se/forum
Tja, snurr! Jag kör med Ehfimech (klassiskt keramikmaterial för biologisk filtrering i ytterfilter, brukar kallas makaroner...) o Ehfisubstrat (ser ut som små stenar)oxå utmärkt filtermaterial för biologisk filtrering.. Dessa två placerar du i dom lägre facken på ditt filter o i det översta någon form av filtermatta. Ett material i vardera fack.
Antingen grovporig lr finporig, filtermatta först för detta ska funka som en förfiltrering till ditt filter och ska därför vara smidigt att lyfta ur o göra rent vid behov. (Behov: om filtret börjar gå trögt...)
Dom andra ska du i stort sett aldrig behöva röra!!! Där ska det bli gojsigt o samlas en massa nyttiga bakterier som bryter ner alla avfall.
Mertid! Suck sicken helg! Somna inte när ja kom hem heller! Blir tufft ikväll!
Jo hört mig för lite o dom substrat jag tipsat dig om brukar man bli rekommenderad! Finns säkert en massa annat o stoppa i oxå. Men nu har du lite o gå på i alla fall! Jag kör med ovanstående o tycker det funkar bra! Skulle behöva ett större ytterfilter dock!
Min zoon -m[A]use^-one aquarist to find them, one plasticbag to bind them,and one aquarium to rule them all! Prova på vårt forum tills hemsidan är klar... http://www.malawifreaks.se/forum
Kommentar