HJÄLP- Filterkammare till 540 liters kar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Richardi
    Användare
    • April 2007
    • 84

HJÄLP- Filterkammare till 540 liters kar

Har gett mig på att tillverka en bakgrund av frigolit till ett 540 liters kar. Men behöver råd om hur stora "filterkammare" jag ska göra, höjden är 60 cm, men hur breda och djupa måste de vara för att få tillräcklig med filtermaterial. Räcker det med 10*10 cm? ska en kammare i var hörn. Tänkte köra med ett 1500 liters pumphuvud i varje.

Undrar också hur många hål för raster jag ska göra, två eller tre till varje hörn? räcker det.? Samt hur stora dessa raster är, e de 5 cm i diameter?

Mycket tacksam för svar!

MVH/ Richard
  • Bedson
    Användare
    • November 2006
    • 109

10*10 räcker om du har en filtermodul i varje hörn. Jag skulle av erfarenhet satsat på två raster per filter för att du inte ska riskera torrsugning. Gör gärna en skåra i toppen på filter modulen så att du får lite överrining den vägen om ett raster skulle sätta igen. Rasterstorlek på 5 cm i diameter är ok.
    375 l Malawikar + tomt 125 l....

Kommentar

• Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

Ursprungligen postat av Bedson
      10*10 räcker om du har en filtermodul i varje hörn. Jag skulle av erfarenhet satsat på två raster per filter för att du inte ska riskera torrsugning. Gör gärna en skåra i toppen på filter modulen så att du får lite överrining den vägen om ett raster skulle sätta igen. Rasterstorlek på 5 cm i diameter är ok.
      10x10 cm? Det känns väldigt lite till ett 540. Ska han göra en egen bakgrund tycker jag nog att han ska satsa på så stort som bara går. Minst 10 liter totalt tycker jag.
      Mvh
      Robin

Kommentar

• Bedson
        Användare
        • November 2006
        • 109

Ursprungligen postat av Robin
        10x10 cm? Det känns väldigt lite till ett 540. Ska han göra en egen bakgrund tycker jag nog att han ska satsa på så stort som bara går. Minst 10 liter totalt tycker jag.
        Du har rätt Robin, det är bra att ta till lite extra. Jag har två stora BTN-filtermoduler men endast två 10x10 cm filterpatroner i och det räcker gott och väl till mitt kar(375).
        375 l Malawikar + tomt 125 l....

Kommentar

• Richardi
          Användare
          • April 2007
          • 84

Tack för svaren... 10 liter totalt säger ni. Låter bra, men är verkligen 10*10 för lite då. Om jag har 10*10*50 (cm) i var hörn borde jag juh få en total volym på 10 liter eller?

Har gjort klart grunden nu, skurit och kört med värmepistol. Sen tänkte jag köra med 2-3 lager husfix, vattenfärg på det och sist en lack (den till akvarium). Låter detta okej?

Ytterligare en fundering som jag inte hittar något svar till på nätet. Ska man behandla bakgrunden runt om med ovan beskrivna metod. Alltså även på baksidan, i filtermodulen och på sidorna? eller klarar sig frigoliten bra ändå?

Jag använder mig av två raster då, ska dessa placeras längst ner eller en nere och en uppe?

Sista frågan för denna gång, haha: Går det att ta bort bakgrunden i framtiden? alltså går edt att ta bort siliconet från glaset utan att det ser skit ut?

MVH/ Richard

Kommentar

• Robin
            Användare
            • January 2003
            • 4526

Ursprungligen postat av Richardi
            Tack för svaren... 10 liter totalt säger ni. Låter bra, men är verkligen 10*10 för lite då. Om jag har 10*10*50 (cm) i var hörn borde jag juh få en total volym på 10 liter eller?
            Per filterkammare.. tycker iaf jag.
            Mvh
            Robin

Kommentar

• Bumling
              Användare
              • January 2007
              • 218

Ursprungligen postat av Richardi

Har gjort klart grunden nu, skurit och kört med värmepistol. Sen tänkte jag köra med 2-3 lager husfix, vattenfärg på det och sist en lack (den till akvarium). Låter detta okej?

Ytterligare en fundering som jag inte hittar något svar till på nätet. Ska man behandla bakgrunden runt om med ovan beskrivna metod. Alltså även på baksidan, i filtermodulen och på sidorna? eller klarar sig frigoliten bra ändå?

Jag använder mig av två raster då, ska dessa placeras längst ner eller en nere och en uppe?

Sista frågan för denna gång, haha: Går det att ta bort bakgrunden i framtiden? alltså går edt att ta bort siliconet från glaset utan att det ser skit ut?

MVH/ Richard
              Det går att plocka bort utan att der ser skitigt ut men det är mycket jobb!!

Jag har i raster nere och upptill vilket räcker bra i mina burkar, mina pumpar drar 1500 l/timme och där räcker 2 raster.

Varför inte satsa på att använda hela utrymmet bakom bakgrunden för filtermaterial och därmed maximera volymen??

Kommentar

• Richardi
                Användare
                • April 2007
                • 84

aiight. Men bakgrunden jag har är rätt tunn, 10-20 cm frigolit vilken jag har karvat i. Så jag vågar inte riktigt börja karva från baksidan också då det känns som jag kommer gå rakt igenom frigoliten på vissa ställen.

Men går det kanske att gröpa (skära) i frigoliten på baksidan då jag har penslat på ett par lager med husfix? Men då finns juh risken att bakgrunden bara kommer att bestå av ett tunnt lager husfix på sina ställen. Men flytkraften i bakgrunden skulle juh minska markant och mer plats åt filter skulle det bli. Tror ni detta är någon bra ide?

/Richard

Kommentar

Arbetssätt...