Fiskracksingar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    Fiskracksingar...

    Tja. Har haft Rhinogobius duospilus rätt länge och tänkte för något halvår sedan att det skulle testas att leka av dem. Sagt och gjort, de fick eget kar. Honan körde slut på två hannar på några månader, och det var med bävan jag satte ner den sista hannen till honan...

    Well, det funkade bra. Inte för mycket fight och hannen grävde. Och grävde. Och grävde lite till. Men lekte gjorde de inte. Bytte med kallvatten, testade ha ner is i akvariet, trixade med mer eller mindre salt, varierade maten unt so weiter. Hände fortfarande ingenting på flera månader.

    För någon månad sedan så började det dock hända grejer. Hannen spände upp sig och färgade ut något enormt. Han lyckades till sist flirta så bra att det blev lek!! Fint tänkte jag, och kollade ivrigt karet varje dag. Hannen var bara puts väck. Inte minsta spår. Jag visste att han skulle ruva och vara borta ett tag, men efter några veckor började jag undra om han inte hade dött ändå. Suckade och fortsatte trixa lite med karet.

    Efter nästan FYRA veckor dök han dock upp - i sällskap med ett gäng småttingar!! Han var hungrig som tusan, men åt ändå inte ynglen. Håvade upp honom och släppte ner honom i samma kar som honan. Har räknat till fem småttingar i karet.

    MEN. Så tänkte jag att de vuxna får gå i ett annat litet kar för att äta upp sig. Matade på och trixade inte särskilt med vattnet. Kal botten och några krukskärvor... och så lekte de igen igår. Här har man jobbat häcken av sig för att få lek, trixat med vattenvärden och pysslat med inredning - och visst, det blev lek. Fast det behövdes inte göras ett smack för att få en till lek. Jag tror de jäklas med mig. Lång näsa... fast jag är glad att de lekt en gång till.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • Rhodebaert
    Användare
    • February 2006
    • 557

    #2
    Det är ju bara att gratulera då! Det är inte en åldersfråga då? Kanske tar det lång tid för vissa individer att bli tillräckligt.... motivierade?

    Jag har två systrar där den ena har hunnit leka fem gånger på nästan ett år innan den andra visade sig intresserad.
    Det går alltid en senare buss.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Ursprungligen postat av Rhodebaert
      Det är ju bara att gratulera då! Det är inte en åldersfråga då? Kanske tar det lång tid för vissa individer att bli tillräckligt.... motivierade?

      Jag har två systrar där den ena har hunnit leka fem gånger på nästan ett år innan den andra visade sig intresserad.
      Ingen aning. Har haft dem rätt länge, och de har lekt tidigare (ett par år sedan), fast då var det i sällskapskar så det blev inget av rommen. Har en känsla av att de är på sluttampen i livet, tror inte de är särskilt långlivade.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      Arbetssätt...