Stänktetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • February 2004
    • 1127

    Stänktetra

    Jag skulle vilja ha stänkteror tillsammans med mina SA och tyckte stänktetra skulle passa bra eftersom den blir 8 cm. Arterna som går i mitt SA-kar just nu Är A. diadema, Guinacara sp "Surinam", A. metae och Crenicichla wallichii "Rio cumina" som blir 15 centimeter lång och det är väl den sistnämna som jag är mest tveksam över. Akvariet är ett 720 som kommer att bli tättplanterat. Växterna är nyplanterade och jag tänkte introducera tetrorna när växterna har etablerat sig.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Stänktetra är en härlig firre, men jag är skeptisk till om de funkar med så stora ciklider. De är inte tuffa firrar, annat än gentemot varandra. När man köper dem är de oftast inte fullvuxna heller, och så är de slanka/långsmala - tror cikliderna ser dem som spaghetti...

    Om du testar och det funkar med cikliderna, så tänk på att hannarna är rätt revirhävdande - de tar rätt mycket plats. Fightas även bra sinsemellan (otroligt granna och graciösa i sina fighter).

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • drd
      Användare
      • December 2004
      • 1112

      #3
      Hade ett gäng glada stänktetror ända tills dom mötte mina altumskalarer då vart det som patrik skrev spagetti
      // drd

      Nu med ännu fler malar.......L046 igen

      Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
      Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

        #4
        Snygga firrar..
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          Användare
          • September 2006
          • 796

          #5
          Ja, men vad är det?

          Kommentar

          • Gabbi
            Användare
            • April 2002
            • 897

            #6
            Nån pyrrhulina av nåt slag. Köpt som P.laeta men den är inte särskilt lik den.
            www.akvarielagret.se/akvarieboken

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Hej

              Hanar kan kanske mata 8 cm med fenorna men honorna ar sma. De ar nog lika lattatna som kardinaltetror sa bade Aequidens och Crenicichla kommer gora processen kort med dem. Manga Aequidens ar fiskatare. Mina Ae patricki at vuxna diamanttetror sa du ska nog ha vuxna skivformade tetror. Skivtetror ater vaxter. Dolksicks/stygnstetra kan vara lite storre.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Matz Karlsén
                Användare
                • February 2004
                • 1127

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Hej

                Hanar kan kanske mata 8 cm med fenorna men honorna ar sma. De ar nog lika lattatna som kardinaltetror sa bade Aequidens och Crenicichla kommer gora processen kort med dem. Manga Aequidens ar fiskatare. Mina Ae patricki at vuxna diamanttetror sa du ska nog ha vuxna skivformade tetror. Skivtetror ater vaxter. Dolksicks/stygnstetra kan vara lite storre.
                Du har inte några fler förslag på passande tetror. Som inte äter växter.
                To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                  Du har inte några fler förslag på passande tetror. Som inte äter växter.
                  sorgmanteltetra, columbiatetra(kanske för liten) Kongotetra(afrikan) är kanske alternativ dessa är lätta och tåliga

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Brillianttetra om Aequidens ar sma. Alla hoga tetror om du far tag pa stora exemplar. Jag skulle undvika dyr fisk om de inte ar rejalt stora
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    Arbetssätt...