Slöseri med vatten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Slöseri med vatten

Jag har funderat lite hur man kan minska vattenförbrukningen på den varma årstiden.
    Jag har mina akvarier i källaren och varje vecka så spolar jag ner ett par kubik liter rätt ner i avloppet. Det är ju lite dumt att först spola ner vatten i avloppet och sedan använda nytt vatten för att vattna trädgårn.

Tanken är att använda detta vatten till att vattna blommor,träd och kökslanden istället.

Problemet är nu att få upp vattnet till trädgården på ett enkelt sätt.
    Jag har tänkt att lägga en pump i avloppet och pumpa upp det vatten som spolas ner där, eller använda en vattentunna där jag tömmer akvarietvattnet och har en dränkbar pump i den.

Någon som har en fiffig och enkel lösning?
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • discusred
    Användare
    • June 2004
    • 851

Har ingen lösning till ur du skall göra.
    Men mycket bra att göra det. Själv när jag gör vattenbyte på 1200 liters karet så tömmer jag ut i trädgården och vattnar växterna sammtidigt.
    Jag inbillar mig att det är nog är bra gödning till växterna..........

Kommentar

• Lutt
      Användare
      • October 2005
      • 1919

jag tänkte på det med igår. för nu när sommarn kommer brukar de alltid stå i den lokal tidningen att spara på vattnet och vi akvarister använder ju en del vatten speciellt lekförberedelse till malar puh

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Jag tömmer oftast akvarievattnet till trädgårdsdammen på sommaren, och fyller vattenkannan med hjälp av slagen från dammpumpen.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Wilhelm
          Jag har funderat lite hur man kan minska vattenförbrukningen på den varma årstiden.
          Jag har mina akvarier i källaren och varje vecka så spolar jag ner ett par kubik liter rätt ner i avloppet. Det är ju lite dumt att först spola ner vatten i avloppet och sedan använda nytt vatten för att vattna trädgårn.

Tanken är att använda detta vatten till att vattna blommor,träd och kökslanden istället.

Problemet är nu att få upp vattnet till trädgården på ett enkelt sätt.
          Jag har tänkt att lägga en pump i avloppet och pumpa upp det vatten som spolas ner där, eller använda en vattentunna där jag tömmer akvarietvattnet och har en dränkbar pump i den.

Någon som har en fiffig och enkel lösning?
          Bygg en sump i avloppet och koppla sedan till en pump som styrs via en flottör. Om det går att tillämpa alltså....

Kommentar

• Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

Absolut enklast är väl att köpa sig en bevattningspump på Jula eller Biltema och koppla hävertslangen från akvariet till insuget?
            Tony Englund

Kommentar

• Thor
              Användare
              • January 2007
              • 106

denna med tryckhöjd på 5m verkar ha vettigt pris iaf
              sök på 231639 hos www.jula.se
              sen tunna regntunna 200l på harald nyborg kanske?
              ta 2 hehe

mvh Thor

Kommentar

• Mats
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 804

Hej.
                Har en tunna på 500 L som är köpt på Bauhus? för ett par årsedan för va.350:-Det måste nästan vara en med lite rymd så att pumpen har lite att gå på.Vintertid har jag mina dammfiskar där.
                mvh Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Gäst

En riktig snikvariant(som jag använder när jag förbehandlat vatten) borrmaskin behövs dock och trädgårdsslang 1/2 tum

238774 på jula

Kommentar

Arbetssätt...