hej, måste få klarhet i det här en gång för alla om någon expert kan tala om hur det ligger till....Cikliderna kliar sig på inredningen lite då och då. Alla vattenvärden är optimala. Varför gör dom så? Även om det inte är farligt så är det smått oroande och irriterande iallafall Finns det något att göra?
fiskarna kliar sig
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Det kan vara så att du har lite mer klor än vanligt i ditt kar. Testa att lufta vattnet rejält vid nästa vattenbyte, dvs spola riktigt hårt så det skvalar rejält. Om de bara kliar sig någon gång ibland så behöver du inte oroa dig. Du kliar dig väl själv nån gång ibland? -
-
Ursprungligen postat av tezzGälparasiter prova med att ha lite salt i vattnet det brukar kunna hjälpaKommentar
-
Ursprungligen postat av Leftyvanligt bordssalt eller? Hur mycket i ett 420 liters?
angående saltet har jag ingen aning om. kan skilja sig i mängd vid olika saltsorter tror jag..
jag har akvariesalt, köpte en 80kg säck från en grosist för ett år sen..Kommentar
-
Ursprungligen postat av blackenedOm de bara kliar sig någon gång ibland så behöver du inte oroa dig. Du kliar dig väl själv nån gång ibland?Kommentar
-
Ursprungligen postat av tezzGälparasiter prova med att ha lite salt i vattnet det brukar kunna hjälpaKommentar
-
kliardem sig lite då å då kan saltet förebygga. iaf enligt mina erfarenheter.
kliar dem sig mkt så är det troligtvis nån parasit. då får du inskaffa medecin oftast hjälper sterazin om jag inte minns fel. alltså salt funkar inte mot gälparasiter som någon tidigare skrev..Kommentar
-
har själv inte sett nån reaktion hos mina firrar när jag använt vanligt bordsalt utan jod, havssalt elelr utan dem kliar sej som vanligt nån gång ibland...men förebyggande är det säkertKommentar
-
har sätt det hemma. om det berott på saltet kan jag ju inte svära till hundra på. men det har varit ända tillsattsen i vattnet från mig.Kommentar
-
Tror det här med salt är väldigt varierande om det gör nån nytta från vatten till vattenKommentar
-
Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodlingja det var en ny grej att lite salt hjälper emot gälparasiter, ja alltid så lär man sig något nytt på detta forumet.mvh malawijanneKommentar
-
Ursprungligen postat av pallehhar själv inte sett nån reaktion hos mina firrar när jag använt vanligt bordsalt utan jod, havssalt elelr utan dem kliar sej som vanligt nån gång ibland...men förebyggande är det säkert
Så att salta när dom kliar sig kan ibland bli som att släcka eld med eld om du förstår vad jag menar.
Salt är ju bakteridödande eftersom det bildas klor men det ska tydligen finnas bevis på att minst en bakterie kan bli resistent mot saltet så tillslut fungerar inte saltet som en första hjälpen vid bakterieproblem om man har underdoserat det en längre tid som många gör för att "förebygga"
Sedan så verkar det vara så att har man börjat med salt till dom så verkar det vara svårt att få dom att fungera riktigt bra utan så därför väljer jag att inte ens börja om jag slipper.
Slemmhinnan blir ju tjockare med mer salt i vattnet och vissa tycker ju att det är bra men den blir ju tjockare än normalt för att något är fel, salthalten.
Var försiktig och ha koll på doseringarna annars kan fisken få det tufft.Kommentar
-
Ursprungligen postat av wrackerkliardem sig lite då å då kan saltet förebygga. iaf enligt mina erfarenheter.
kliar dem sig mkt så är det troligtvis nån parasit. då får du inskaffa medecin oftast hjälper sterazin om jag inte minns fel. alltså salt funkar inte mot gälparasiter som någon tidigare skrev..
det fungerar utmärkt också på malawiciklider om dom har gälparasiter, plus att dom tar kål på alla dom här små snäckor som man ibland kan få in i sina baljor. dom dör allihopa.mvh malawijanneKommentar
-
Något som jag tycker är märkligt är att det är enbart malawina som skrubbar sig har vid ett tillfälle haft både malawi o tang tillsammans men ändast malawina skrubbade sig
Särskilt efter vatten byte och mitt vatten är det inga fel påKommentar
Kommentar