Batterigrepp eller inte?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Batterigrepp eller inte?

Jag ska beställa ett nytt objektiv med VR (bildstabilisering) och behöver därför mer batterikapacitet. Frågan är om jag ska beställa bara ett extra batteri eller om jag ska passa på att beställa ett batterigrepp.
    Ni som använder batterigrep, vilka för och nackdelar tycker ni att det är med det?
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri
  • Nüddlah
    Användare
    • January 2007
    • 294

Batterigrepp som är inbggt från början som jag haft p ett par kameror är det bästa som hänt mig, men det är ju oxå en förutsättning för att fota skatebord och actionsporter med bra kvalité. Jag antar att du har en nikon när du nämnde vr? Batterigrepp är alltid trevligt, tyngre kamera = mindre skakoskärpa bara av den saken skull. Jag vill alltid ha tunga proffskameror. Nikon D1 var min instegsmodell i digitalvärlden för några år sedan. Sen dess har jag ägt en e hel del olika. Men nästa kamera blir en Nikon D2x och den har med inbuggt battrigrepp. Jag hatar plastiga lätta kameror som är byggda i plast. Blä blä blä, mer tyngd = bättre bilder alltid.

Kommentar

• Nüddlah
      Användare
      • January 2007
      • 294

Fast sen så är jag ju även allergisk mot batterigrepp av plast som man skruvar på med dålig passform med. Ser inte bra ut och det är bara batterierna som väger typ.

Vad är det för kamera du har? Om det är nikon så finns det ju massa piratbatterier som är billiga som fan och har mer Amperestyrka. Jag köpte nog ett till min nikon d70s för typ 80kr en gång. Bättre battristyrka och tid än nikon orginal till en spottloska av priset för orginal.

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Jo jag väger bättre grepp mot att kameran blir klumpigare. Det är en D200 jag har.

Kommentar

• Nüddlah
          Användare
          • January 2007
          • 294

Okay, D200 har jag funderat på med, men tack vare att D2x är tyngre större och robustare så vill jag ha en sån även att D200 är nyare med nästan samma funktioner med vissa undantag.. Sekvenstagning i snabb serie är oxå nåt som väger tungt i min prioritering.

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Vertgrepp är kanonbra! Det köper jag alltid med mina kameror och jag ser det som en självklarhet då jag fotar mycket "ståbilder" på modeller, konserter etc. Sen är jag svag för vertikala landskapsbilder med en "in your face" förgrund och det går ju fint att få med en vertbild.

Att jag inte köper de kameror som redan har ett vertgrepp, som Nüddlah snackar, beror helt enkelt på att de kamrorna kostar fläsk.

Sen det där med batteri. Det spelar ju ingen roll hur många batterier du knör in i greppet, det gäller alltid att ha extra i fickan ändå, för man håller ju inte alltid reda på hur laddat det är och vid en viktig fotning vill man ju inte stå där med sn***en i handen och utan batteri...
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Kamerahus och batterigrepp väger dryga kilot ihop, så stabilt lär det bli . Sen kommer batterier och objektiv till.
              Det lutar år batterigrepp men jag är inte riktigt övertygad än. Några batterier från kaffebrus blir det i alla fall.

Kommentar

• Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

Varför är vikten så viktig? Det är la inga problem att bära omkring på en kamera och lite objektiv i en väska. Problemet uppstår först när stativ, reflektorer, blixtar, paraplyer och blixtaggregat skall med också. Då snackar vi bära! Så länge du bara har en kamera behöver du nog inte oroa dig för vikten...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Ursprungligen postat av Zaphi
                  Varför är vikten så viktig? Det är la inga problem att bära omkring på en kamera och lite objektiv i en väska. Problemet uppstår först när stativ, reflektorer, blixtar, paraplyer och blixtaggregat skall med också. Då snackar vi bära! Så länge du bara har en kamera behöver du nog inte oroa dig för vikten...
                  Jag är mycket ute i naturen och går långt med fotoprylarna. Då är det ganska skönt att kunna minimera vikten som ska bäras.
                  Det gamla stativet stod alltid kvar hemma eftersom det var för tungt att släpa runt på, sen jag skaffade kolfiberstativ så är det alltid med.

Kommentar

• Nüddlah
                    Användare
                    • January 2007
                    • 294

lätta kameror och lätta stativ är det jag flyr från mest av allt. och piratoptik i mesta månen med. Jag har haft det mesta, och bara nikonsystem. Förrutom min mellanformat bronica sqai. Jag har nog läst någonstans runt 300 timmar om foto minst och lika mycket om kameror, har även lagat kameror och blixtar. Och vikten på kamerorna är nåt som står kvalité skrivet i pannan. Älskar tyngre system som är väldigt skakhämmande och som man kan hålla i utan att handen vibrerar omkring med plasten om man fotar långa slutartider. Jag hatar lätta saker. Mitt manfrottostativ väger nog 4kilo och min d1:a med fisheyet och en metz 45ct-4 ("hammarblixt") vägde nog lika mycket. Och då kan man fota eviga tider om man nu vill det och vikten på kameran och stativet håller kameran i backen så att det inte vibrerar nåt alls en blåsig dag. En plastkamera med batterigrepp på ett kolfiberstativ är lika rörligt som en segelbåt med seglet uppe när det är lite vind. Men då finns det ju möjlighet att hänga en tyngt i botten på proffsstativen.

Mina kameror jag haft är nästan alla nikon och det är:

Nikon F4
                    Nikon F5
                    Nikon Nikkormat FTn (Kvar)
                    Nikon Nikkormat FTn
                    Nikon D1
                    Nikon D70
                    Nikon D70s
                    Yaschica TL Electro
                    Bronica Sqai mellanformat (har kvar)

Ja och en hel del annan kamerautrustning. Så Jag är helt klart en Nikonförespråkare även om dom fått lite ris för sina gryniga sensorer i vissa fall som Nikon D2H och en del andra utgåvor i samma sväng.

Till tunga utrustingar har man en ryggsäck, i mitt fall en LowePro Nature trecker eller vad den nu heter, klockren fotoryggsäck i eastpackstorlek. Rymmer det mesta man behöver utan problem och har vadderade remmar och spännen etc.

Kommentar

• Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

Jösses. Upp till bevis bara! Fram med lite grymma bilder!
                      Tony Englund

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Jag har ett Gitzo rörstativ som man klarar de värsta höststormarna med men det är knappt släpbart. Ska stativet bäras väljer jag 1,5 kg Velbon Sherpa, behövs det mer vikt för stabiliteten lägger man i lite sten i den medföljande påsen som hängs i mittpelaren.
                        Visst är det trevligt med stabila saker men det behöver inte gå till överdrift heller

Kommentar

• Nüddlah
                          Användare
                          • January 2007
                          • 294

Ursprungligen postat av Tony
                          Jösses. Upp till bevis bara! Fram med lite grymma bilder!

Om du menade mig så kommer det nog senare på www.helipop.com Jag har mest fotat skateproffs, sveriges främsta åkare och lite av sveriges bästa bmxåkare med. Samt testat lite produktfoto, macro osv osv. Och spenderat en heldag på skansen och fotat lemurer med fisheye för att få lite roliga bilder på världens sötaste djur. Men med asa 100 film under sämre ljusförhållande och utan blixt så var det inte lätt att få bra bilder på dom högaktiva djuren. Men några blev väl coola. =)

Kommentar

• Nüddlah
                            Användare
                            • January 2007
                            • 294

Ursprungligen postat av Micke
                            Jag har ett Gitzo rörstativ som man klarar de värsta höststormarna med men det är knappt släpbart. Ska stativet bäras väljer jag 1,5 kg Velbon Sherpa, behövs det mer vikt för stabiliteten lägger man i lite sten i den medföljande påsen som hängs i mittpelaren.
                            Visst är det trevligt med stabila saker men det behöver inte gå till överdrift heller
                            Japp det var såna stativ jag menade, finns stativ med krokar, påsar och lite andra lösningar för att få lite tyngd i det. Bara benen är stumma och inte svajar av vikten så är dom stativen skitbra. Men för mig är vikt inte så stort problem. =) Jag har klättat upp på lodräta byggnader 20 meter upp vinterdagar utan handskar genom såna där ramlanerskydd som ofta finns runt lodräta stegar med packning på runt 10 kilo utan problem mer än att stativet gärna ville fastna i stålramen runt stegen när jag klättrade upp. Fast nog kan jag hålla med om att vikt runt nacke och axlar om man har ryggsäck på långa prommenader kan vara jobbigt. Och om man har en proffskamera som är uppmärksammande så kanske man får lite störande uppmärksamhet. En vanlig liten systemkamera typ d70 eller liknande plast är ju så vanligt så man lägger ju inte märke så mycket till folk som fotar med såna om man jämför med en skitstor tung kamerautrustning med hammarblixt som ör större än kameran själv typ. =)

Kommentar

• Jarnis
                              Användare
                              • November 2005
                              • 415

Ursprungligen postat av Micke
                              Jag ska beställa ett nytt objektiv med VR (bildstabilisering) och behöver därför mer batterikapacitet. Frågan är om jag ska beställa bara ett extra batteri eller om jag ska passa på att beställa ett batterigrepp.
                              Ni som använder batterigrep, vilka för och nackdelar tycker ni att det är med det?
                              Jag har en D200 med batterigrepp och är otroligt nöjd. Vertikalavtryckaren är guld, precis som den extra krämen från batteri no 2. Har man stora händer så är det grymt skönt, speciellt att placera lillfingret så att alla fingrar omsluter huset.

Enda nackdelen jag upptäckt är vid stativfotografering då mitt allt för klena Manfrottohuvud inte riktigt blir kompis med den extra vikten. Ha ett slitet gammalt bottenfäste på huvudet som inte behåller greppet.

D200 greppet är för visso skönt men själva batteriluckan och låsanordningen är lite plastiga, känns inte 100:a.
                              Micke

Kommentar

Arbetssätt...