Jag har 6st Geophagus Proimus "santarem" de är un djur med en storlek mellan 8-13 cm ca och jag har haft lek av de 2största vid ett tillfälle.. detta är 2mån sedan och det hela slutade med att alla ynglen blev uppätna av de övriga Proximussarna inklusive pappan.
Sedan dess har jag inte sett några lek tendenser och jag funderar på följande saker.
Hur ofta är det normalt att de leker?
Jag har möblerat om i karet sedan förra leken, kan det ha någon betydelse?
jag har matat något mindre sedan sist, 2 ggr dag i stället för 3.. fodret är lika omväxlande fortfarande, men jag matar lite mera sällan med räkor och ärtor än vad jag gjorde då. Har det någon betydelse?
Värmen är den samma, men PH värdet har stigit en aning till strax över 7, men nu har jag lagt i nytt torv och det har tagit sig ner under sju igen. Har PH värdet stor betydelse?
enligt artbeskrivningen här på ciklid skal de trivas i 6-8ph
MVH
Kristofer
Sedan dess har jag inte sett några lek tendenser och jag funderar på följande saker.
Hur ofta är det normalt att de leker?
Jag har möblerat om i karet sedan förra leken, kan det ha någon betydelse?
jag har matat något mindre sedan sist, 2 ggr dag i stället för 3.. fodret är lika omväxlande fortfarande, men jag matar lite mera sällan med räkor och ärtor än vad jag gjorde då. Har det någon betydelse?
Värmen är den samma, men PH värdet har stigit en aning till strax över 7, men nu har jag lagt i nytt torv och det har tagit sig ner under sju igen. Har PH värdet stor betydelse?
enligt artbeskrivningen här på ciklid skal de trivas i 6-8ph
MVH
Kristofer
Kommentar