Jag har just införskaffat ett nytt kar med BTN (Tanganyika). Kommer att köra 2 filter/pumpar i det. Ett ytterfilter och sedan kuber bakom bakgrunden med en AquaClear som pump. Frågan är nu hur jag skall rikta utblåsen för bästa resultat och så att dom inte motverkar varandra. Det sitter redan ett insug i vardera nedre hörn samt ett utblås uppe till höger Jag funderar på 2 olika lösningar:
1. Rikta båda utblåsen åt samma håll. Jag tycker att cirkulationen borde bli tillräcklig i hela akvariet eftersom där det sitter ett utsug blir det ju ett "underskott" på vatten som kommer att "sugas" från andra delar av karet
2. Rikta utblåsen åt olika håll. Ett längs med ytan och ett åt andra hållet riktat lite snett nedåt
Alternativ 1 är nog enklast att genomföra och kommer att synas minst p.g.a. det finns lämpligare ställen i bakgrunden att sätta utblåset på.
Bifogar 2 bilder för att illustrera vad jag menar...
Vad har ni för erfarenheter av detta???
1. Rikta båda utblåsen åt samma håll. Jag tycker att cirkulationen borde bli tillräcklig i hela akvariet eftersom där det sitter ett utsug blir det ju ett "underskott" på vatten som kommer att "sugas" från andra delar av karet
2. Rikta utblåsen åt olika håll. Ett längs med ytan och ett åt andra hållet riktat lite snett nedåt
Alternativ 1 är nog enklast att genomföra och kommer att synas minst p.g.a. det finns lämpligare ställen i bakgrunden att sätta utblåset på.
Bifogar 2 bilder för att illustrera vad jag menar...
Vad har ni för erfarenheter av detta???
Kommentar