Hjälp... Sniglar!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lakka-Ciklid
    Användare
    • March 2007
    • 75

    Hjälp... Sniglar!!

    Jaha, nu har jag för första gången fått sniglar i akvariet. Akvariet startades nyligen upp, och har antagligen följt med några växter hem... såg dock inget i akvarierna växterna låg i.
    Hur som helst, jag har hittills hittat ett tiotal som jag plockar bort för hand när jag ser dem.
    Jag vill ha bort sniglarna innan det blir invation och undrar om jag ska fortsätta plocka bort dom för hand och avvakta om de blir fler eller köra på med gift direkt... Jag hittade en oöppnad flaska som hette JBL Schnektol (ungefär) i ett skåp. Någon som vet om det är bra eller om jag ska köpa nåt annat?
  • Falköping Andreas
    Användare
    • February 2006
    • 1214

    #2
    Ursprungligen postat av Lakka-Ciklid
    Jaha, nu har jag för första gången fått sniglar i akvariet. Akvariet startades nyligen upp, och har antagligen följt med några växter hem... såg dock inget i akvarierna växterna låg i.
    Hur som helst, jag har hittills hittat ett tiotal som jag plockar bort för hand när jag ser dem.
    Jag vill ha bort sniglarna innan det blir invation och undrar om jag ska fortsätta plocka bort dom för hand och avvakta om de blir fler eller köra på med gift direkt... Jag hittade en oöppnad flaska som hette JBL Schnektol (ungefär) i ett skåp. Någon som vet om det är bra eller om jag ska köpa nåt annat?
    Lägg hårt kokad havregrynsgröt i en nätstrumpa o lägg i karet. sniglarna kommer bli som tokiga o invadera strumpan. ta upp den o byt gröt samt gör rent med jämna mellanrum. annars kan du ju köpa en praktpotia det kan funka med.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • February 2006
      • 557

      #3
      Troligen är det näst intill omöjligt att få bort alla sniglarna men kanske blir det ingen invasion? Av någon anledning blir mina sniglar aldrig särskilt många iaf. Det kan vara att malarna och cikliderna biter i dem eller käkar deras ägg. De syns aldrig iaf. De är under stenar och liknande.

      Jag trycker det känns otrevligt att förgifta dem.
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

        #4
        Vadan denna snigelnoja? Sniglar/snäckor finns i fiskburkar, inget att hetsa upp sig för. Finns det inga alls har du en extremt artificiell setup. Har du en invasionsartad förekomst är det förmodligen malajsnäckor och någon förekomst av näringsöverskott till deras fördel. Min erfarenhet är att dom gillar att vara många och att en hyfsad insats genom handplockad utrensning möjligtvis tillsammans med att lura dom till nå´t gott i form av ett gammalt fikusblad, en gurkbit eller annat reducerar populationen tillräckligt för att inte ta uppmärksamheten från huvudrollsinnehavarna.

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

          #5
          Sniglarna äter slaggprodukter (överflödig mat osv.) så enda anledningen till att sniglarna lever och frodas är att man övermatar sina fiskar.

          Så egentligen är snigelodlingen du har räddaren i nöden.. inget skadedjur.

          Dra ner på matningen och gör regelbundna vattenbyten så försvinner dom.. om man nu vill det. Själv vill jag gärna ha sniglar i mina kar då dessa är bra renhållare samt hjälper till med nedbrytningen av all mat jag slänger i.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          Arbetssätt...