If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Varför har trådar här på Ciklid en tendens att "svälla"
Just detta kan jag tänka mig får dels en del att dra sig för att starta nya trådar och att vara först att svara på densamma. Slutsats av detta: vi, alla på forumet skulle behöva vara lite mer avspända kanske och respektera en trådskapares syfte med tråden och lite taktiska med var vi tar "tjafset" , lite ohyfsat som ibland sker att en tråd blir kapad av just "tjafs".
Mvh Jari
Håller med dig fullständigt i ovan text.
Det hela tror jag handlar om attityd och någon slag syn som smygit sig in hit till forumet.
Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
Känner också att många trådar spårar ur, vilket är tråkigt. Tycker det är mycket smutskastning på forumet nu, har det varit innan också men personligen börjar jag tröttna på forumet och köp och sälj som inte längre existerar i kalmar-regionen som det gjorde för ett par år sedan. Dock tycker jag ciklidbladet håller riktigt bra klass men det är ju mycket tack vara Micke.
Jag vet inte det. Jag tycker att "personangrepp" förkommer lika ofta om inte oftare i årstidstrådar än utanför. Kolla bara de senaste tjabbet i fototråden kring "affärsfotade fiskar". När någon yttrar sig som inte kanske är helt 110 genomtänkt så blir han påhoppad i minst 10 inlägg. Jag tror däremot att kamratandan växter i årstidstrådar och det är ju väldigt possitivt.
jag håller med dig helt fullkomligt LN det att andreas, kanske inte gjorde ett så uttänkt svar.
men samtidigt så tror jag att robin fattade precis vad han menade, men det kommer robin aldrig att erkänna.
sedan är det också så att som vissa personer inklusive mig, vi går gärna in i debatter med hull och hår, samtidigt som vi inte är så belamrade hur man ska utrycka sig i skrift.
så våra svar uppfattas så fel.
och jag tycker också, att det inte är så högt i tak på forumet, om jag säger något dumt. så är det någon som kommenterar det negativt, sedan dyker det upp minst 10 st ja sägare och påpekar samma sak bara på grund utav att det är jag som säger det. plus att det dräller in mail att jag är dum på forumet.mvh janne
men samtidigt så tror jag att robin fattade precis vad han menade, men det kommer robin aldrig att erkänna.
Hmm.. Jag förstod aldrig vad som skulle "fattas" - att han tycker mina bilder stör "Akvariesvensson" som bara har 5 olika arter?
Jag tröttnar snabbt på att fota samma fisk om och om igen.
Nu var även jag att skriv något som var helt utanför denna tråds värld. Tyvärr blir det så då andra trådar och ageranden/uttalanden lyfts upp, som man gärna vill kommentera. Precis som nu.
En anledning till hårdare ord kan vara att vi "känner" varandra så bra att vi vet att personen inte blir sårad. Men det är ju en destruktiv tankegång.
Om forumet uttrycker större och större kamrat signaler så är det svårare o svårare att nyanlända känna sig välkomna.
Vilket på sikt kommer att betyda Ciklid.se`s avveckling.
Inte bra!!!!!!!!!!
Därför behöver vi gemensamt resonera kring problemet, För att jag tror att det är relativt lättlöst.
Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
Jag har varit moderator i 6 ar eller sa och det har nog aldrig varit sa god ton och sa lite personangrepp som det ar nu. Bara for att satta det i relation till hur det har varit. JAg menar inte att det inte kan bli battre, men jag tror inte att vi behover oroa oss ovar att forumet laggs ner for att vi ar dumma mot varandra.
Jag tycker nog att alla ar valdigt trevliga mot nykomlingar. Det ar nastan tavling om att halsa nya anvandare valkomna. Nykomlingar och nyborjare far alltid genomtankta svar. Det ar sallan som guldfiskfragor far svaret "spola ner och kop malawiciklider" foljt av ett otal inlagg av typpen "HA HA HA den var bra", "KLOCK RENT !!!!!" osv vilket var mer eller mindre standard innan.
Upplever nog inte stämmningen som så värst otrevlig heller även om det sker en del "övertramp" ibland. Men jag tror också att man som användare av ett sådant här forum måste börja med att deltaga "passivt" d.v.s. läsa ganska många inlägg och därigenom "lära känna" debatörerna eftersom vi alla är olika som människor och uttrycker oss på olika sätt fast vi ibland kanske menar samma sak vilket ibland kan upplevas som otrevligt kanske???
Det lite tråkiga med fenomenet att trådar sväller är ibland att om det ställs "rena akvarie/ciklid"-frågor så kan det vara jättetrögt eller rent av tyst med svar, men så fort tråden börjar svälla och övergå till mer politisk karaktär så kan det helt plötsligt "drälla" in svar... Detta tyder på att forumet till ganska stor del används till att "prata av sig" vilket inte behöver vara fel då alla ofta sitter på geografiskt ganska stora avstånd ifrån varandra, men vi får inte glömma bort trådarnas ursprung (som väl ändå oftast är mer av teknisk karaktär än politisk.
Kanske en ny funktion som skulle kunna täcka detta behov och nog vara ganska roligt vore att ha ett "chat-rum" på ciklid.se där man kan diskutera lite mer vardagliga ting? Faran är kanske att även frågor ställs här som inte blir "dokumenterade" och sökbara i framtiden...
När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...
"rena akvarie/ciklid"-frågor så kan det vara jättetrögt eller rent av tyst med svar, men så fort tråden börjar svälla och övergå till mer politisk karaktär så kan det helt plötsligt "drälla" in svar...
Jag tror att detta beror pa att alla kan ha en asikt men alla kan inte ha ett bra svar. Jag ser det snarare som att de rena fragorna tas pa allvar.
Har du nog rätt i. Verkar också vara så att tidpunkten är avgörande, eftersom jag tror att frågor snabbt blir "gamla" (kanske lite beroende på att många väljer att t.ex. visa bara senaste dygnets inlägg)
När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...
Jag är ganska ny men ingen har välkomnat mig Nej men den här sidan är den bästa akvarie siadn jag varit på och då tror ni att jag alltid säger så om alla sidor men det gör jag inte! Jag älskar ciklid.se Tack för att alla är så snälla och shysta!
Jag är ganska ny men ingen har välkomnat mig Nej men den här sidan är den bästa akvarie siadn jag varit på och då tror ni att jag alltid säger så om alla sidor men det gör jag inte! Jag älskar ciklid.se Tack för att alla är så snälla och shysta!
Kommentar