Varför har trådar här på Ciklid en tendens att "svälla"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Varför har trådar här på Ciklid en tendens att "svälla"

Här på Ciklid.se så har innehållet i nästan alla trådar en tendens att sväva ut och hamna i ibland nästan obegripliga riktningar.

Små frågor och påståenden växer o växer o växer. Frågor om vattenbyte, inriktningar, husbygge, pumpeffekter slutar ganska snart att handla om frågeställarens fråga eller påstående. Jag tycker personligen att det är riktigt kul att diskutera olika saker men jag känner samtidigt att om varje ämne blir till "politik" då kommer vi att skrämma bort folk ifrån vårt eminenta forum.

Nå vad tycker NI????
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Jag tror man måste tillåta detta. Fundera själv nästa gång du sitter vid fikabordet på jobbet. Ena studen pratar man om globaliseringens effekt på miljön och sen nästa sekund pratar man om hur Messi gjorde ett "Maradona"-mål härrommatchen, utan att ens ha märkt att man har bytt ämne. Alla ämnen innehåller detaljer som kan härledas till annat och om det är så att man blir lite irriterad på att det sticker iväg (vilket man ju kan bli) så är det väl inte fel att skriva ett inlägg där man förklarar att man vill fortsätta diskutera det första ämnet, precis som man vill göra vid fikabordet iband.

Sen kan man ju tycka att detta är ett ställe där ämnen skall diskuteras organiserat etc, men jag tror det är mycket svårt att kontrollera och om snedsteg raderades direkt skulle nog trådarna bli ganska sönderhuggna och informationsfattiga. Mindre underhållande lär de bli också.

En sak som man ju kan tänka på när man skriver första inlägget i en tråd är att försöka skriva det så pass snävt så det faktiskt är ganska svårt att spåra ur. Tydliga rubriker och tydliga och konkreta frågeställningar är inte så dumt, så får tråden en bra start iallafall...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

Det är svårt att begränsa trådarnas riktning många gånger. Totalt off-topic är väl relativt ovanligt ändå och om det går alldeles över styr brukar forumsvärdarna ingripa på smidigast möjliga vis.

Det i mina ögon jobbigaste i forumet är alla "2007-trådar". Dessa blir fullständigt omöjliga att följa om man inte är riktigt intresserad. För egen del tittar jag tex ytterst sällan i "troffetråden", men hade varje "avsnitt" varit sitt eget läser jag självklart allt som står där i.

PS. Insåg precis att jag själv flöt utanför din egentliga fråga, men så kan det bli
      Tony Englund

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

"2007 trådar" tycker jag har en anna baksida oxå. Det är verkligen svårt att yttra sig om man inte har 27 sorters Troffar i 40 olika kar. Det blir någon slags klubb i klubben så att säga.

Denna tråden är till för flyta ut i alla riktningar så det är helt ok Tony

Zaphi - Det finns en baksida med allt för tydlig rubrik. Tråden blir inte läst eller kommenterad i samma utsträckning som när rubriken är lite utmanande eller provocerande.

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Hmm, den kan väl kanske vara konkret och utmananda ändå, exempelvis "Kan jag mata mina troffar med oxhjärta?" Men visst, det är inte alltid så lätt och det har väl hänt att jag också skrivit en rubrik med syftet att fler skall läsa...

Jag tycker personligen folk skall sluta med alltför breda "års-trådar" och istället lägga upp fler trådar som diskuterar detaljer inom ämnet. En grej där man möts halvvägs är väl att göra massor med årstrådar om exempelvis Tropheus. "Tropheus 2007 - Foder", "Tropheus 2007 - Vattenkemi" etc... Å andra sidan verkar det ju lite fel också.

Sen kan man ju undra vad som är så speciellt med ett årsskifte som gör att det måste ske ett abrupt avbrott i en diskussion? Mycket konstig med årsuppdelning faktiskt.

Kommentar

• Rauken
            Användare
            • January 2007
            • 310

Ursprungligen postat av Zaphi
            Hmm, den kan väl kanske vara konkret och utmananda ändå, exempelvis "Kan jag mata mina troffar med oxhjärta?" Men visst, det är inte alltid så lätt och det har väl hänt att jag också skrivit en rubrik med syftet att fler skall läsa...
            Fast det har vi ju sett bra exempel på detta forum att sådana trådar kan spåra ur rejält...
            Jag tycker personligen folk skall sluta med alltför breda "års-trådar" och istället lägga upp fler trådar som diskuterar detaljer inom ämnet. En grej där man möts halvvägs är väl att göra massor med årstrådar om exempelvis Tropheus. "Tropheus 2007 - Foder", "Tropheus 2007 - Vattenkemi" etc... Å andra sidan verkar det ju lite fel också.

Sen kan man ju undra vad som är så speciellt med ett årsskifte som gör att det måste ske ett abrupt avbrott i en diskussion? Mycket konstig med årsuppdelning faktiskt.
            å andra sidan är det nog dom trådarna som "håller" sig mest till ämnet (dock ingen regel utan undantag )
            Måste också säga att för t.ex. en annan som börjar få intresse för Troffar så är det ganska smidigt att i en tråd försöka skaffa sig så mycket information som möjligt.
            Min gissning ang. varför trådarna huggs av är väl kanske för att dom blir väl långa till slut.
            När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

Klart att det är därför de huggs, mitt inlägg innehöll ett uns ironi...

Om man kallar "Tropheus" för ett ämne så visst håller de sig till ämnet. Dock är det ju så att för varje årstråd så försvinner ju potentialen till att ett 10-tals andra mer intressanta och detaljerade trådar uppstår kring ämnet, i detta fall Tropheus...

Sen är det ju sällan man vill diskutera ALLT om ett ämne, utan ofta har man ju specifika frågor och jag har en känsla av att om man ställer dessa specifika frågor i årstrådarna så är chansen ganska liten att man får bra svar från vissa av de som kan mest, eftersom de helt enkelt inte följs av speciellt många personer. Klart att man kan starta en ny tråd då, men många gör nog inte det, alltså blir forumet mindre effektivt kan man säga. Om det nu är effektivitet man vill uppnå, det vet inte jag.

Man kan väl ändå rekommendera att folk startar detaljtrådar fastän det finns årstrådar om ämnet. Om man vill ha många och bra svar det vill säga.

Jag följer själv inte årstrådar för 5 öre.

Kommentar

• Rauken
                Användare
                • January 2007
                • 310

Om man kallar "Tropheus" för ett ämne så visst håller de sig till ämnet..
                Vad jag menar är att jag nog upplevt att dom s.k. årstrådarna (eller som i fototrådarna deltrådar) blir det mer sakfrågor diskuterade och inte som ibland mer politik och påhopp än det från början tänkta ämnet...

Sen är det ju sällan man vill diskutera ALLT om ett ämne, utan ofta har man ju specifika frågor och jag har en känsla av att om man ställer dessa specifika frågor i årstrådarna så är chansen ganska liten att man får bra svar från vissa av de som kan mest, eftersom de helt enkelt inte följs av speciellt många personer. Klart att man kan starta en ny tråd då, men många gör nog inte det, alltså blir forumet mindre effektivt kan man säga. Om det nu är effektivitet man vill uppnå, det vet inte jag.
                Detta måste jag tyvärr hålla med om, eftersom bredden är så stor och det ofta ramlar in andra inlägg efter "ens" fråga så "drunknar" frågan ofta...

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Har en känsla av att vanans makt är med i spelet. Har man Troffar så börjar man att kika i troffetråden, man kanske t.o.m enbart besöker "sin" årstidstråd. Forumet blir mindre levande som helhelt samtidigt som det blir mer o mer stiliserat. Man blir mer o mer proffs i sin tråd så att säga.
                  Bra är det säkert eftersom det är en klar trend. Fototråd, SA-tråd, CA-tråd osv. Men frågan är om inte det är dåligt för Ciklid.se som ciklidforum. Dessutom känner jag att det är rätt få som vågar yttra sig i "proffstrådarna" och det tror jag inte alls var avsikten med trenden.

Men jag tycker att egna startade trådar ger mycker mer. t.e.x min trekarstråd fick mycket större gensvar än när ja la in någon bild i fototråden.
                  När jag ställer en fråga i en årstidstråd så känns det som om färre läser/besvarar den än om jag ställer den i en nystartad tråd.

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Ang. 2007 tradarna sa ser jag det som deltagarnas uppgifta att "polisa" sig sjalva och lagga ut fragor utanfor amnet i nya tradar. Generellt sa tycker jag att dessa tradar haller sig ratt val till amnet dvs ungefar vad gor dina troffar idag vilka troffar har du och vilka tanker du skaffa snygg troffe sa har ser min ut.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Ang. 2007 tradarna sa ser jag det som deltagarnas uppgifta att "polisa" sig sjalva och lagga ut fragor utanfor amnet i nya tradar. Generellt sa tycker jag att dessa tradar haller sig ratt val till amnet dvs ungefar vad gor dina troffar idag vilka troffar har du och vilka tanker du skaffa snygg troffe sa har ser min ut.
                      Jag vet inte det. Jag tycker att "personangrepp" förkommer lika ofta om inte oftare i årstidstrådar än utanför. Kolla bara de senaste tjabbet i fototråden kring "affärsfotade fiskar". När någon yttrar sig som inte kanske är helt 110 genomtänkt så blir han påhoppad i minst 10 inlägg. Jag tror däremot att kamratandan växter i årstidstrådar och det är ju väldigt possitivt.

Kommentar

• LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

Jag tycker däremot att på ett så snävt forum som Ciklid. så behövs inga årstidstrådar om det bara gäller att odla kamratandan. Det borde kunna funka ändå.

Kamrat trådar saknas ju helt här, medans det däremot finns endel på Zoopet. Lite märkligt faktiskt.

Kommentar

• Rauken
                          Användare
                          • January 2007
                          • 310

Ursprungligen postat av LN
                          Jag tycker däremot att på ett så snävt forum som Ciklid. så behövs inga årstidstrådar om det bara gäller att odla kamratandan. Det borde kunna funka ändå.

Kamrat trådar saknas ju helt här, medans det däremot finns endel på Zoopet. Lite märkligt faktiskt.
                          Eftersom jag nästan aldrig är inne på Zoopets forum så måste jag fråga vad "Kamrat-trådar" är? Låter lite som att det kan bli en massa "klubbar i klubben", men jag kanske luras av namnet... Förklara!!
                          (Anledningen till att jag nästan aldrig är på Zoopet är faktist att jag tröttnade på deras krav på Goldmedlemsskap på så många stället... detta med tanke på att det diskuterats "medlemsförmåner" på detta forum nyligen...)
                          Nu "svällde" tråden igen...

Kommentar

• jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

Ursprungligen postat av LN
                            Här på Ciklid.se så har innehållet i nästan alla trådar en tendens att sväva ut och hamna i ibland nästan obegripliga riktningar.

Små frågor och påståenden växer o växer o växer. Frågor om vattenbyte, inriktningar, husbygge, pumpeffekter slutar ganska snart att handla om frågeställarens fråga eller påstående. Jag tycker personligen att det är riktigt kul att diskutera olika saker men jag känner samtidigt att om varje ämne blir till "politik" då kommer vi att skrämma bort folk ifrån vårt eminenta forum.

Nå vad tycker NI????
                            Jag tror att det handlar om att man behöver "polisa sig själv" lite som Ola sa. Jag tycker mig se ett mönster att när en ny fråga dyker upp så kan den vara obesvarad ett tag, som en katt kring het gröt ungefär och när någon svarar så kommer det till att handla om svaret som gavs istället. Just detta kan jag tänka mig får dels en del att dra sig för att starta nya trådar och att vara först att svara på densamma. Slutsats av detta: vi, alla på forumet skulle behöva vara lite mer avspända kanske och respektera en trådskapares syfte med tråden och lite taktiska med var vi tar "tjafset" , lite ohyfsat som ibland sker att en tråd blir kapad av just "tjafs". Vad lösningen skulle kunna vara? ja exempelvis en sån här tråd kan få fler medvetna om det, i övrigt kan jag inte se hur man skulle lösa ett sånt problem om det nu ens är ett problem, avgör själv, jag tycker inte det känns som ett problem i nuläget men kan bli om man inte är på sin vakt.

Nu vet jag inte så mycket om Toffetråden men jag vet att CA bilder tråden funkar fint med sitt syfte att endast avhandla bilder i fråga .

Mvh Jari

Kommentar

• LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

Håller med dig ang. Zoopet`s medlemskap.
                              Vi från Växjö har en kompistråd, västra delen av landet har en.
                              Dom fungerar som något slags förening i föreningen så att säga. Dom funkar dessutom ganska bra. Vi bokar fika, rundresor och lite annat i tråden, men det är ytterst sällan "någon" annan yttrar sig i tråden. Jag kan se att årstidstrådarna är på väg åt samma håll, idet där med att det är alltid samma personer som säger något.

Kommentar

Arbetssätt...