Den perfekta L-malen sökes

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

Ursprungligen postat av edlund
    Om ni har tur med L134 :an kan ni få en svärm av såna här små krabater
    Söta små rackare

/Jocke

Kommentar

• Lutt
      Användare
      • October 2005
      • 1919

Ursprungligen postat av Banderad
      Om du har några tips som du vill delge mig är det välkommet . De är med andra ord ganska svårodlade? Har du lyckats få mer än en lek?

/Jocke
      Jag skrev en artikel i malbiten men troligtvis är du inte medlem och inte läst artikeln, jag kan ge dig några tips iaf...de började leka vid ett pH vid ca 6-6,5 och en konduktivitet på under 140us och en temp på ca 28-29 grader.

De har lekt 6ggr nu på ett och ett halvt år, nu har de en liten paus som alla L-malar har.

Bilden visar 4-5 månaders gamla yngel.

OT: lita inte på edlund, han har en sådan tur så vi borde ge han ett avelspar av Silurus glanis och tro mig de lär föröka sig i ett 540L hemma hos han
      Senast redigerad av Lutt; 28 December 2010, 01:13.

Kommentar

• Banderad
        Användare
        • February 2006
        • 3479

Jag var medlem i GOC hela förrförra året, men fick prioritera (nybliven husägare, pappa och källarprojekt). Så då var valet ganska lätt, NCS. Jag har dock en artikel om någon annan Peckoltia. Körde du med delvis Osmosvatten då eller? Hur stor grupp har du? Storlek på kar?

Kul att höra att folk får lek på lite udda arter förresten, eller snarare arter som är lite ovanliga att få lek på. Är skillnaden mellan dina hannar/honor stor? jag har försökt att kolla lite på utväxter på bakkroppen, eller bredare bakkropp, men tycker att mina ser ganska lika ut. Där av antar jag att jag har 3 honor, men som sagt; jag är osäker på malar...

/Jocke

Kommentar

• Lutt
          Användare
          • October 2005
          • 1919

Jag var medlem i GOC hela förrförra året, men fick prioritera (nybliven husägare, pappa och källarprojekt). Så då var valet ganska lätt, NCS. Jag har dock en artikel om någon annan Peckoltia. Körde du med delvis Osmosvatten då eller? Hur stor grupp har du? Storlek på kar?

Kul att höra att folk får lek på lite udda arter förresten, eller snarare arter som är lite ovanliga att få lek på. Är skillnaden mellan dina hannar/honor stor? jag har försökt att kolla lite på utväxter på bakkroppen, eller bredare bakkropp, men tycker att mina ser ganska lika ut. Där av antar jag att jag har 3 honor, men som sagt; jag är osäker på malar...

/Jocke
          Hmm isf har jag en hane över om du är intresserad.

Ja det är jätte roligt att få lek av en ny art men jag skulle nog varit den som fått lek av L046 först men jaja man är iaf först på nåt och det är jag stolt över.
          Nej jag körde inte osmos pga att konuktiviteten låg så lågt redan 145-160us.

Min ena hane
          Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

och honan
          Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

Kolla på bakfenans första hårda fenstråle längst upp, är det en hane så är den betäckt av odontoder.
          Senast redigerad av Lutt; 28 December 2010, 01:13.

Kommentar

• Banderad
            Användare
            • February 2006
            • 3479

Ursprungligen postat av Lutt

Kolla på bakfenans första hårda fenstråle längst upp, är det en hane så är den betäckt av odontoder.
            Ah, ok. Det är där de rackarna sitter... Som sagt, lite nybörjare på malar, men jag ska undersöka dem och jämföra (samt fota), när de flyttar ner en våning.

Tack för tipsen, och jag hör av mig om hannen behövs...

/Jocke

Kommentar

• Banderad
              Användare
              • February 2006
              • 3479

Bra bild för övrigt.

/Jocke

Kommentar

• Lutt
                Användare
                • October 2005
                • 1919

Ah, ok. Det är där de rackarna sitter... Som sagt, lite nybörjare på malar, men jag ska undersöka dem och jämföra (samt fota), när de flyttar ner en våning.

Tack för tipsen, och jag hör av mig om hannen behövs...

/Jocke
                Låter bra det...en förövrigt trevlig mal, men lite väl många yngel nu

Kommentar

• Banderad
                  Användare
                  • February 2006
                  • 3479

Förresten, är det bara en tillfällighet att honan är lite blekare i färgerna än hannen, eller är det ett genomgående drag hos arten? Kan iof ha med fotorna i sig att göra också.

/Jocke

Kommentar

• Lutt
                    Användare
                    • October 2005
                    • 1919

Förresten, är det bara en tillfällighet att honan är lite blekare i färgerna än hannen, eller är det ett genomgående drag hos arten? Kan iof ha med fotorna i sig att göra också.

/Jocke
                    Det är nog en tillfällighet plus att den bilden på honan är fotad med en kompaktkamera medans hanens bild är fotade med en Nikon.

Men ger du mig bilder så kan ja nog avgöra kön

Kommentar

• Fisken94
                      Användare
                      • April 2007
                      • 44

Ursprungligen postat av discusred
                      Lyfter fram en gammal tråd här om malar.
                      För att få fram mina L malar har jag tagit fram grotterna en bit ifrån frontglaset, göm grottan lite med skiffer eller rot. Rikta gärna öppningen av grottan emot framglaset.

I stora sällskapskaret har jag bla 2 par L260 som syns ofta, på grund av hanen är i sin grotta 90%. Och honan som är såklart intresserad av han, är oftas runt omkring, mer gömd, men dyker upp.
                      En annan fördel med att ha grottan riktad emot frontglaset, du ser när lek är på gång, och även lysa in med ficklampa om där är yngel i grottan.
                      Nu har jag tur med mina L260 och är riktiga bra par, och leker ofta i sällskapkaret. Men har fått det och funka med även andra Hypancistrus arter.

Här är en bild på en av mina hanar L260 i sällskapskaret som ligger ungerfär så här och solar 90% av dagen vid sin grotta.
                      Även en bild på odlingskaret med L046 som jag har byggt upp i samma princip.

Tänkte höra,vad för sorts/typ av malbon är det du har?

Kommentar

• Banderad
                        Användare
                        • February 2006
                        • 3479

Ursprungligen postat av Lutt
                        Det är nog en tillfällighet plus att den bilden på honan är fotad med en kompaktkamera medans hanens bild är fotade med en Nikon.

Men ger du mig bilder så kan ja nog avgöra kön
                        Jag anade nästan att det var en fotogrej.. Förresten, vet du om de 205r som Simontorp levererar till butiker är VF? Hyffsat fina är de i alla fall som jag har sett här i Blekinge. Bra storlek med.

Jag hoppas även jag själv kan göra det nästa gång de tittar fram.... Bilder kommer när jag väl flyttar ner en våning med karen...

/Jocke

Kommentar

• Lutt
                          Användare
                          • October 2005
                          • 1919

Jag anade nästan att det var en fotogrej.. Förresten, vet du om de 205r som Simontorp levererar till butiker är VF? Hyffsat fina är de i alla fall som jag har sett här i Blekinge. Bra storlek med.

Jag hoppas även jag själv kan göra det nästa gång de tittar fram.... Bilder kommer när jag väl flyttar ner en våning med karen...

/Jocke
                          De är VF något annat vore en skräll faktiskt....mina yngel som hyserar ute i landet bör vara runt 7-8cm nu.

Kommentar

• Banderad
                            Användare
                            • February 2006
                            • 3479

Dessa var större, och som du nämnde hade det varit en skräll om Simontorp lagt vantarna på dina fiskar utan att du hade vetat om det...

/Jocke

Kommentar

• Lutt
                              Användare
                              • October 2005
                              • 1919

Dessa var större, och som du nämnde hade det varit en skräll om Simontorp lagt vantarna på dina fiskar utan att du hade vetat om det...

/Jocke
                              Om simontorp hade lagt vantarna på dem så hade ja märkt det...tror jag hörde i november 2007 att de fått in L205 och då hade jag ännu inte sålt nån från första kullen.

Kommentar

• Banderad
                                Användare
                                • February 2006
                                • 3479

förresten, efter släckning igår (vid malmatning) såg jag alla tre. Jag står fortfarande fast vid att det förmodlingen är 3 honor. Men jag ska kolla noggrannare vid flytten en våning ner.

/Jocke

Kommentar

Arbetssätt...