Den perfekta L-malen sökes

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Den perfekta L-malen sökes

Mitt intresse för L-malar har ökat. Äger dock endast 1 golden nugget. Nu letar jag efter
    den "perfekta" L-malen ( ej ancistrus). Kraven på denna skall vara följande.
    1. hyfsat lättodlad
    2. äter "normalt" foder
    3. ej allför revirhävdande ( så att det går att ha flera)
    4. lagom storlek (max 15 cm)
    5 snygg ( ja denna punkt är ganska subjektiv).
    6 möjlig att få tag i

Vad har ni för förslag ?
  • Hank
    Användare
    • April 2002
    • 1321

Lycka till och säg till mig om du hittar någon som passar in på dina krav!
    Låter onekligen som just en Ansictrus....
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• Falköping Andreas
      Användare
      • February 2006
      • 1214

Ursprungligen postat av Hank
      Lycka till och säg till mig om du hittar någon som passar in på dina krav!
      Låter onekligen som just en Ansictrus....
      Ja det finns en ancistrus som passar in i de kraven o det är nog den enda. Vill du ha en lite finare modell så kan du ju köpa några Guldancistrus.
      http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Jarnis
        Användare
        • November 2005
        • 415

Det hela beror lite på om du sätter igång ett akvarium med malarna som utgångspunkt och anpassar resten av invånarna därefter, eller om dom bara ska vara "kuttersmycken" i ett redan befintligt... När det gäller odlingen/matningen är det ganska avgörande.

"Normalt" foder äts gärna upp av resten av fiskarna innan malen fått sitt. Det kan ta lång tid innan en L-mal vant sig vid sin nya omgivning och vågar sig fram. L-mals matning i ett sällskapskar kan vara trixigt med foderautomater på natten o dyl men det går. Tetror och de flesta ciklider brukar inte heller bry sig så mycket om en skiva squash på botten då och då. Men då är man redan förbi "normal mat" läget.

Om man generaliserar grovt så kan man säga att dom flesta L-malar som har odlats vill ha ordentlig snurr på vattnet om du ska lyckas med lek. Undantag finns så klart. Lekrör eller liknande behövs, minst ett utrymme för varje mal - då slipper du revirstriderna, iaf minskar dom. Många behöver trä, för matsmältningen, vilket drar ner PH = mindre bra för malawi och tanganyika akvarium.

Ancistrus är bra förslag, det finns udda Ancistrus med L-nummer som ser riktigt coola ut. En annan familj är Hypancistrus, många lyckas odla L-260 Queen Arabesque, L-066 och L-333. Trevliga malar som inte blir så stora, äter det mesta och hyffsat enkla att odla (allt är relativt). Problemet är att dom helst ligger i sina grottor hela dagarna...
        Micke

Kommentar

• specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

har L-260 och ser dom kanske 1 gång i kvartalet, man ja tycker att malar är intressanta och har lite planer på att starta ett kar anpassat för just malar, skulle va kul och hitta nån sort som visar sej ofta..
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• diskus
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 276

Varför inte prova frågan på.....

......www.goc.se

Flertalet av oss ciklidister har ju även malar, men om ditt malintresse kan innebära
            ett specialakvarium som beskrivs Jarnis så ökar sannilkheten för bra svar på just www.goc.se.

I ett ciklidakvarium fallerar de flesta arterna på din punkt 1. lättodlad. Men visst Grenmal kan kanske funka i en diskusburk om du har ett parti där det är lite mer strömt (ex. vid utblåset).
            Annars finns bra odlingsartiklar i MALbiten samt vissa på hemsidan.

Jag har själv kombinerat en diskusbiotop med L046 och L204 men då har jag haft en del grottor samt en cirkulationspump (eller pumphuvud) gömt bland rötter vid botten riktad in mot ena hörnet där malarnas grottor fanns. Funkade hur bra som helst. Vid matning stängde jag av malarnas pump och matade ner till malarna genom ett klassisk PVC rör.
            Lite ambitiöst kanske men på så sätt visste jag att de låååångsamt växande L046 fick sin mat. Ingen lek men de verkade trivas

När jag slutade med diskus så fick L046 flytta till egen burk och blev mycket skyggare.
            Nu har jag stoppade ner lite malawiyngel, 1 cm, Ahli Iceberg, i L046rnas 275a och det verkar L046rna gilla. De är aktivare igen och de små "Isbergen" bryr sig inte ett dugg om mina L046r.

Lycka till

Björn H
            Lite diskus, mal & malawi bilder
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

Kommentar

• Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

Problemet med många L-malar är att de är både skygga och nattaktiva... Mina L-260'or såg jag inte ofta till, t.ex.

Algätande L-malar verkar vara betydligt aktivare - fast tyvärr inte heller lika kontrastrikt tecknade.

Kommentar

• Jarnis
                Användare
                • November 2005
                • 415

Det finns några arter av Peckoltia, som t ex L134 som både är väldigt fina i färgteckningen och som inte blir så stora. Låter sig odlas om man läser på och har tålamod. Det bästa är att antingen välja en art som är lätt att identifiera, då kan du köpa fisk från flera olika håll vid olika tillfällen, eller oxå köpa en grupp ungdjur vid ett och samma tillfälle. Chansen att dom verkligen är av samma art ökar då och även möjligheten att du får både honor och hanar. L-malar är kul men art-rikedomen är stor och det är nog ganska många som har en L-mal simmandes hemma utan att vara helt säker på vad det är...
                Det är inte utan orsak som vanligaste frågan på planetcatfish.com och goc.se är -"Vad har jag för mal?".

Du bör välja någon art som inte liknar din Golden Nugget, den kommer inte att gilla någon gulprickig inkräktare, G.N kan vara väldigt revirhärdande och aggro om dom sätter den sidan till.
                Micke

Kommentar

• HåkanM
                  NCS Medlem

• November 2005
                  • 1296

Tack för svaren. Jag har faktiskt funderat på L-134 då den verkar vara den som "bäst"
                  uppfyller "önskemålen". Hur är den i beteende ?, skygg?, vid matning ??, revir ?? osv

Kommentar

• calle-hallabro
                    Användare
                    • July 2005
                    • 303

Ursprungligen postat av HåkanM
                    Tack för svaren. Jag har faktiskt funderat på L-134 då den verkar vara den som "bäst"
                    uppfyller "önskemålen". Hur är den i beteende ?, skygg?, vid matning ??, revir ?? osv
                    Läs på www.goc.se där finns svaren

//Calle
                    En Mal idiot!
                    www.goc.se

Kommentar

• discusred
                      Användare
                      • June 2004
                      • 851

Lyfter fram en gammal tråd här om malar.
                      För att få fram mina L malar har jag tagit fram grotterna en bit ifrån frontglaset, göm grottan lite med skiffer eller rot. Rikta gärna öppningen av grottan emot framglaset.

I stora sällskapskaret har jag bla 2 par L260 som syns ofta, på grund av hanen är i sin grotta 90%. Och honan som är såklart intresserad av han, är oftas runt omkring, mer gömd, men dyker upp.
                      En annan fördel med att ha grottan riktad emot frontglaset, du ser när lek är på gång, och även lysa in med ficklampa om där är yngel i grottan.
                      Nu har jag tur med mina L260 och är riktiga bra par, och leker ofta i sällskapkaret. Men har fått det och funka med även andra Hypancistrus arter.

Här är en bild på en av mina hanar L260 i sällskapskaret som ligger ungerfär så här och solar 90% av dagen vid sin grotta.
                      Även en bild på odlingskaret med L046 som jag har byggt upp i samma princip.
                      Senast redigerad av discusred; 17 September 2007, 13:26.

Kommentar

• HåkanM
                        NCS Medlem

• November 2005
                        • 1296

Nu har jag läst den fina boken om L-malar från "Back to nature".
                        Det är helt klart att jag kommer att försöka skaffa en grupp L 134 då
                        den verkar uppfylla alla kriterier på en "perfek" L-mal.
                        Boken gav mig en Aha-upplevelse då jag helt bommat att L-malar i regel
                        föredrar ganska "höga" temperaturer.

Kommentar

• Ron426
                          Användare
                          • May 2008
                          • 112

jag har själv funderat att köpa den boken, så e den att rekomendera?

jag har en "Orange Seam pleco", vet inte vilket L nummer den har, men den var i början helt nattaktiv, men nu har den plöttsligt börjat simma ute och suga alger etc på dagtid. den vistas ofta nära min Royal Pleco. jag e iallafall extremt glad att den nu syns oftare, och funderar på att skaffa en till.

http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

Kommentar

• HåkanM
                            NCS Medlem

• November 2005
                            • 1296

Ursprungligen postat av Ron426
                            jag har själv funderat att köpa den boken, så e den att rekomendera?

jag har en "Orange Seam pleco", vet inte vilket L nummer den har, men den var i början helt nattaktiv, men nu har den plöttsligt börjat simma ute och suga alger etc på dagtid. den vistas ofta nära min Royal Pleco. jag e iallafall extremt glad att den nu syns oftare, och funderar på att skaffa en till.

ja,boken kan varmt rekommenderas om man är intresserad av L-malar. Den är ju ganska billig så man får en hel del för drygt ett par hundralappar.

Kommentar

• Ron426
                              Användare
                              • May 2008
                              • 112

dom säljer den på djurmagazinet i uddevalal för c.a 200kr. så jag ska nog köpa den nästa vecka
                              http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

Kommentar

Arbetssätt...