Hur skulle du göra ett fotokar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

Hur skulle du göra ett fotokar?

Nu när ställningen med alla karen är klara så kliar det i fingrarna igen. Som ni kanske vet så har vi massa småfisk hemma såsom killies, tetror och små barber. Mitt nästa projekt är alltså att göra mig ett optimalt fotoakvarium.
    Min tanke är:
    - inte för stort
    - alla rutor utom framruta är svartmålade
    - någon sorts frostat täckglas (dels för fisken och dels för att försöka sprida ljuset från blixten)
    - fastsilikonat grus på botten (för att kunna tömma karet genom att vända på det och att inte blixten reflekterar i bottenglaset).

Innan jag börjar eller beställer så vill jag gärna höra vad ni har att säga om fotoakvarium. Storlek, utformning och smarta lösningar.
    Mvh
    Robin
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

Jag har använt fotoakvarium några gånger.

Det akvariet var 20x20x5, och det var ändå svårt att få fisken att posera bra (fisken är ju livrädd och har en tendens att vilja ställa sig med huvudet i ett hörn vid bottnen). Ett tips är att skära till en glasruta med samma mått som akvariet som du ställer på sniskan i akvariet - det tvingar upp fisken från bottnen.

Använder du blixt behöver du inte måla bakgrunden svart - kör med 1/200 eller vad din kamera har för snabbaste slutare vid blixtfoto så blir bakgrunden automatiskt svart. Skadar väl inte att måla svart i alla fall, eller ha en svart frottéhandduk nån decimeter bakom bakväggen.

Största problemet med fotoakvarium är just att fisken är livrädd. Kan fisken ändra färg pga skräck, och de flesta kan, så gör den det. Fotoakvarium funkar alltså fruktansvärt illa för t.ex. ciklider och de flesta malar - all fisk blir gråspräcklig... Däremot funkar det mycket bra för t.ex. räkor, som tar minuter till timmar på sig för att ändra färg, och för salamandrar, som inte ändrar färg alls.

Just för att fisken blir blek och tråkig använder jag inte fotoakvarium om jag inte absolut måste - det är t.ex. en bra grej att ha i fält, för att kunna fota fisk man får upp.

Kommentar

• Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

Om man ska gå på Mikes linje med ett litet akvarium tycker jag man ska gå hela vägen ut. När jag var och hälsade på Janne "Mal-Janne" Ekström i Norrköping såg jag en liten belyst men tom vattenfylld burk som stod på ett ställe som jag blev nyfiken på och frågade vad det var. Det var hans fotoakvarium med måtten ca 10 x 4 x 4 cm. Fisken kommer ingenstans och är lätt att fota. Genialiskt.

Två nackdelar med den storleken på "akvarium" är att dels kan man ju ha fisk som inte får plats och dels utsätter man fiskarna för stor stress vilket gör att vissa fiskar ändrar utseende. Men om dom två invändningarna ovan är försumbara så tycker jag att man helt enkelt gör en så liten behållare som möjligt.

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Känner en akvarist som fotar väldans mycket och gör det väldans bra. Mestadels killis. Han har två st fotokar, som vart och ett kan avdelas med en glasskiva. Den bakre delen av karet är inrett med lite växter. Svart sand på botten. Möjlighet till att fästa blixtar finns snett ovanför/framför (2st) samt en snett bakifrån karen.

Fisken/fiskarna får helt enkelt gå i den främsta delen ett tag, och sedan är det bara att sätta sig på pass. Liksom en hel del annan fotografering verkar det ta tid att få bra bilder. Se till att karen står relativt högt upp så att det blir bekvämt att sitta och fota. Du kan ju spana in en del av hans bilder här:

Där finns även en beskrivning av hur han gör när han fotar samt en bild på hans fotokar.

Hilsen,

P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 21 April 2007, 06:11.
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

Tack för era reflektioner!
          Jag har läst Alfs artikel men känner att jag bara fått mer saker att tänka på. =)
          Mvh
          Robin

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Ja, kunskap är en tung börda... *s*

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

Just killies verkar inte kunna ändra färg pga humör, så de funkar nog alldeles ypperligt i fotoakvarium.

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Här är ett exempel:
                En ny artikel är nu inlagd på Zoopet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=425 Den handlar om Christians akvarierum och hur han byggt upp den
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

Ett annat exempel
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Ett annat exempel
                    Gillade han gin och tonic?
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Christian Alfredsson
                      NCS Medlem

• April 2002
                      • 4179

En välkomponerad bakgrund.
                      Christian Alfredsson
                      http://www.zoopet.com
                      http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Nüddlah
                        Användare
                        • January 2007
                        • 294

Om du vill sprida och softa ljuset så du inte får hård ljus från blixten så kan du använda en omnibouncer eller en hemmagjort omnibouncer av tefilter med plastnät. Fungerar perfekt och jag vet yrkesfotografer som använder det vid reprofoto osv. Och har själv använt det med lyckat resultat. Jag är Mr. Photographer himself. =)

Kommentar

• Cutekid
                          Användare
                          • January 2003
                          • 3368

Ursprungligen postat av Nüddlah
                          Om du vill sprida och softa ljuset så du inte får hård ljus från blixten så kan du använda en omnibouncer eller en hemmagjort omnibouncer av tefilter med plastnät. Fungerar perfekt och jag vet yrkesfotografer som använder det vid reprofoto osv. Och har själv använt det med lyckat resultat. Jag är Mr. Photographer himself. =)
                          Upp till bevis
                          Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Nüddlah
                            Användare
                            • January 2007
                            • 294

Hehe hur då? =) Jag har inte gjort färdigt min webplats än men det kommer nog bilder senare. Och jag har byggt softbox med som är skitbra vid produktfoto, rev dock den sen. Men jag har fotolabb och har ägt en hel del kameror med. Skatefoto är ett intresse som jag har och som jag läst löjligt mycket om. =) Akvariehobbyn är främst till jag fått fart i mina kar och flyttat, sen ser jag det mer som en möbel och en avstressande miljö synligt genom glas. Men foto är den sanna hobbyn.

Kommentar

• Kalle-Maja
                              Användare
                              • December 2004
                              • 1324

Ursprungligen postat av Nüddlah
                              ...Akvariehobbyn är främst till jag fått fart i mina kar och flyttat, sen ser jag det mer som en möbel och en avstressande miljö synligt genom glas...
                              Nu svär du i kyrkan!

Kommentar

Arbetssätt...