If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Den som driver en yrkesmässig verksamhet med fiskar eller den som upplåter, förvarar eller utfodrar andras fisk i större omfattning behöver tillstånd från kommunen. En verksamhet är av större omfattning då den bedrivs med sex eller fler akvarier. Mer om tillstånd för verksamhet enligt § 16 djurskyddslagen kan du läsa i sidans vänsterkant, under rubriken "Tillstånd för verksamhet".
-----------------------------------------------------------------------------------------
Presumtioner som tyder på yrkesmässig verksamhet:
* om verksamheten bedrivs i bolagsform
* om verksamhetsutövaren är bokföringsskyldig
* om verksamhetsutövaren är momsredovisningsskyldig för djurverksamheten
-----------------------------------------------------------------------------------------
Och detta ovan gäller alltså yrkesmässig verksamhet, alltså inte privatpersoner som har akvariefiskar som hobby.
Så simma lugnt, och njut av din hobby.
Var det inte det jag skrev? Dvs att man tydligen inte behöver tillstånd som hemmaakvarist - däremot gäller reglerna för hur man skall hålla fisk för ALLA. Även om man bara ett 30-liters akvarium för guppy
Det står ju som sagt Djurskyddslagen gäller alla djur som hålls av människor, vilket innebär att de akvariefiskar vi håller för sällskap och hobby också omfattas.
Har idag varit i kontakt med miljö och hälsa i Trollhättan där vi har bollat dena fråga. Enligt han som jag pratade med skall privat personer ha tillstånd om man har över 5 kar. Men man kan komma undan om man som jag och frugan har max 5 var=10 men detta gäller i Trollhättan nu.
MVH Robban
Det var säkert en groda!
Det var den personen som har hand om dessa ärende. Kommer bar inte ihåg vad han heter men du kan kalla han sven om det käns bättre.
MVH Robban
Hej på er har nu varit i kontakt med SJV och pratat med Malte och Frida. Frida är den som kan reglerna och tolkningarna om deta. Hon skall skriva en förtydigand som kan publiseras här på forumet innom kort.MVH Robban
Kommentar