Ursprungligen postat av endymion
Djurskyddsmyndigheten och nya regler
Kollaps
X
-
Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort. -
Ursprungligen postat av NüddlahDet är ju upp till varje individ om man vill följa reglerna eller inte. Men varför sitta och försöka dumförklara och vinkla djurrättsskyddslagarna som finns. Dom finns ju av ett jävligt bra syfte.
På detta forumet pratar folk dagligen om vilka fiskar som går ihop och inte går ihop och vilken storlek som erfodras på akvarium osv. Så nog vill dom flesta här hålla sina fiskar i god hälsa precis som lagen vill. Lagen finns för att det finns människor utan moral som behandlar sina fiskar hur som helst och mer räknar pengarna som strömmar in i plånboken i stället för fiskens bästa intresse.
Jag såg en gång ett program på tv om ett par som höll någonstans runt 90 olika djur i sin lägenhet varav ca 60 av dom va döda och låg utspridda i lägenheten och sped hemsk odör och ohygien. Och sånt levde dom med 24/7 tills en djurskyddsmyndighet skonade dom sista djur som levde. Utan en djurskyddslag så skulle människor kunna betée sig omoraliskt och rentav sjukt utan att någon myndighet skulle ha rätten att rycka in. Så man ska vara tacksam att det finns en djurskyddslag med skrivna regler, hur självklara dom än känns för er. Alla följer inte lagen. Snarare alla bryter mot de lagar som finns i olika utsträckning. Om det är från att ladda ner en mp3 eller kolla på en hyrfilm i grupp eller vad det än är så bryter man nästan alltid mot någon skriven regel i sin vardag. Så det där med att anmäla för besikningar när man har fler än 6 akvarium kanske man kan se lite genom fingrarna med. Men resten av alla djurskyddslagar finns av en anledning, och det är att människor som håller djur oxå ansvarar ensam för dess hälsa och trivsel.
Och att sitta och skratta och håna regler som att man ska ingripa om en fisk visar tecken på ohälsa är ju bara dumt. Det är ju uppenbart att man ska rycka in och antingen anpassa fiskens omgivning så stress minskar, eller använda medicin mot sjukdommar och skapa gömställen osv så fisken mår bra. Och det verkar dom flesta på detta forum göra självmant, och nu finns det även skrivet som en regel så varför dissa den? Det är bara barnsligt.
Men jag tycker samtidigt att det är väldigt svårt att förstå vad det innebar som dom skrivit på sin sida, om de nya lagarna. Som Zaphi skriver så är jag enbart intresserad hur detta påverkar mig. Detta har jag inte fått fram, är antagligen inte så "snabb", men det borde stå så att sega människor också kan förstå det."ALLT är värt ett försök"Kommentar
-
Hej alla
Det nu aktuella pappret har mig veterligen inte föregåtts av någon remissrunda nu, utan gavs bara ut som en påminnelse om att vissa delar av de regler som gavs år 2005, träder i kraft 1.9.2007.
Det är fortfarande så (för vår hobbys del) att tillstånd krävs för:
A) yrkesmässig verksamhet (skall försöka hitta en definition att sätta in här)
B) verksamhet av större omfattning (6 eller fler akvarier) när det gäller
1) att förvara andras fiskar (regelbundet och mot ersättning eller i syfte att förmedla)
2) att utfordra andras fiskar (regelbundet och mot ersättning)
3) att upplåta (sina) fiskar (dvs att låna ut dem mot ersättning)
Dvs det mesta de flesta av NCS medlemmar gör kräver inte tillstånd.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Ursprungligen postat av Mikael WHej alla
Det nu aktuella pappret har mig veterligen inte föregåtts av någon remissrunda nu, utan gavs bara ut som en påminnelse om att vissa delar av de regler som gavs år 2005, träder i kraft 1.9.2007.
1) att förvara andras fiskar (regelbundet och mot ersättning eller i syfte att förmedla)
Dvs det mesta de flesta av NCS medlemmar gör kräver inte tillstånd.
Ja jag hoppas att du har rätt på dessa punkter men nog undrar jag allt, speciellt när man läser vidare hänvisningar och förklaring till A) och B)Kommentar
-
Med yrkesmässig verksamhet måste menas att man har en stor del av sin inkomst från akvaristiken (eg. fisk, inte prylar). Avsnittet under B tolkar jag som att leasingverksamhet samt import behöver tillstånd. Hobbyodling gör det inte.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Ursprungligen postat av PatrikMalmoMed yrkesmässig verksamhet måste menas att man har en stor del av sin inkomst från akvaristiken (eg. fisk, inte prylar). Avsnittet under B tolkar jag som att leasingverksamhet samt import behöver tillstånd. Hobbyodling gör det inte.
Hilsen,
P
Sjukt med lagar som ändå ej är för djurens bästa utan bara för att stilla byrokratens behov att röra till saker och ting(typiska 40talist beslut)Kommentar
-
Det kommer inte vara många här som påverkas och Borås Stad kommer inte bry sig om hur många kar du har (så länge du inte är odlare och har det som din huvudsakliga syssla) För oss hobbyodlare finns inget att rapportera eller fundera på.Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
Ordförande GCGKommentar
-
Vet inte det ja. M & Hälsa fick en skrivning tillsända till sig så sent som i fredags 20/4.
Min kontaktperson menar att inte heller den skrivningen är glaskar, utan hon kommer att sända över ett svar så fort M & H har tagit ställning i frågan.
Sen kan ja ju hålla med dig om att svaret måste bli som du skriver men det är ju en helt annan sak.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Japp då har jag fått svaret. OBS! Detta gäller M & Hälsas tillsynsområde i Växjö.
Saxat ur mitt meddelande från M & H.
Hej Larry!
Nu har jag dubbelkollat med djurskyddsmyndigheten. Följande gäller:
Om du driver yrkesmässig verksamhet krävs tillstånd,
om du upplåter (hyr ut), förvarar eller utfodrar andras fisk i större omfattning, och då avses sex eller fler akvarier, krävs tillstånd.
Endast hobbynivå med egna fiskar är undantaget krav på tillstånd, även om man har fler än sex akvariumDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Mikael WHej alla
Dvs det mesta de flesta av NCS medlemmar gör kräver inte tillstånd.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Ursprungligen postat av Mikael WTermen yrkesmässig verkar inte vara definierad i reglerna, ej heller i djurskyddslagen eller -förordningen, som ligger under reglerna. Detta betyder att myndigheterna då bör tillämpa termen så som den i allmänhet tolkas.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
lite sena synpunkter
Roligt att detta ämne engagerade så många till en seriös diskussion. Efter att ha tagit del av tråden så tänkte jag lämna följande synpunkter.
Vår eminente ordförande klargjorde några viktiga saker. För det första så är det alltså fråga om att regler som härstammar från 2005 nu träder i kraft den 1 september 2007. Dessa regler är utformade med hänsyn till de synpunkter som bland annat NCS (genom den förre eminente ordföranden Fohrmans försorg) framförde under remissrundan 2004/2005. Det ursprungliga förslaget skapade starka reaktioner, med alla rätt, eftersom det skulle inneburit att många hobbyakvarister omfattades av krav som ursprungligen var avsedda att riktas mot yrkesmässig hantering av akvariefisk. Genom de remissvar som inkom gjorde djurskyddsmyndigheten uppmärksam på detta och därför reviderades eller försvann de flesta missarna. För det andra så krävs det, för att tillståndskravet skall gälla, att det är fråga om att hålla andras fiskar. Så det är med andra ord bara att sitta säkert i båten eller, för det fall man faller överbord, simma lugnt och i all sköns ro bortse från att reglerna överhuvudtaget finns. Detta gäller för de allra flesta av oss.
/MikaelSkriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.
- Lars FalkKommentar
-
Tackar Mikael! Alltid lugnande med ett äkta paragrafproffs som ger sin syn på sakenTony EnglundKommentar
-
Ursprungligen postat av Mikael WTermen yrkesmässig verkar inte vara definierad i reglerna, ej heller i djurskyddslagen eller -förordningen, som ligger under reglerna. Detta betyder att myndigheterna då bör tillämpa termen så som den i allmänhet tolkas.
Så hur definieras då "större omfattning" idag - ja det vete sjutton. När jag satt med i Zoorfs styrelse bad vi Jordbruksverket definiera vad det innebar och vi fick då ett långt "goddag yxskaft-svar". Dvs efter svaret var det ännu obegripligare.
Den stora förändringen med dessa nya lagar som träder i kraft är nu inte detta utan att de regler som tidigare gällt för hur man skall hålla fisk i en akvarieaffär nu också till största delen skall gälla för alla från den 1/9 - dvs det som står omnämt här http://www.djurskyddsmyndigheten.se/...ge.aspx?id=186
Dessa regler har många år på nacken - det nya är som sagt att de nu gäller även för privatpersoner.Kommentar
-
Djurskyddslagen gäller alla , även privatpersoner, det är rätt.
Men man får läsa detta oxå:
----------------------------------------------------------------------------------------
Tillståndskrav
Den som driver en yrkesmässig verksamhet med fiskar eller den som upplåter, förvarar eller utfodrar andras fisk i större omfattning behöver tillstånd från kommunen. En verksamhet är av större omfattning då den bedrivs med sex eller fler akvarier. Mer om tillstånd för verksamhet enligt § 16 djurskyddslagen kan du läsa i sidans vänsterkant, under rubriken "Tillstånd för verksamhet".
-----------------------------------------------------------------------------------------
Presumtioner som tyder på yrkesmässig verksamhet:
* om verksamheten bedrivs i bolagsform
* om verksamhetsutövaren är bokföringsskyldig
* om verksamhetsutövaren är momsredovisningsskyldig för djurverksamheten
-----------------------------------------------------------------------------------------
Och detta ovan gäller alltså yrkesmässig verksamhet, alltså inte privatpersoner som har akvariefiskar som hobby.
Så simma lugnt, och njut av din hobby.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
Kommentar