Djurskyddsmyndigheten och nya regler

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lozer
    Användare
    • March 2007
    • 54

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Nej - visst det handlar delvis om en tolkningsfråga men det viktiga är att det ALLTID är myndigheten som tolkar. Så när det står "bör" i lagstiftningen så blir det ett tvingande "skall" om den lokala kontrollerande myndigheten bestämmer så.
    Men som du skriver som kommer inte den lokala kontrollerade myndigheten att gå runt och knacka dörr för att kolla om man har mer än 6 akvarier (ett tillstånd kostar för övrigt idag ca. 2500 kr/år), om man runda akvarier etc.
    Däremot är de skyldiga att åka ut och kontrollera om det kommer in en anmälan - så det är ju ett bra sätt att sätta dit någon man ogillar
    Ett sjukt system med andra ord.
    Håller med!!!

Ser att du nämnde ovan att du inte har kunnat dra igång en kampanj. Hade det kunnat påverka beslutet ngt? Vet inte hur det funkar men blir större organisationer som t ex NCS informerade om sådana här beslut innan det blir lag på det. Och isåfall varför?
    "ALLT är värt ett försök"

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Ursprungligen postat av Lozer
      Håller med!!!

Ser att du nämnde ovan att du inte har kunnat dra igång en kampanj. Hade det kunnat påverka beslutet ngt? Vet inte hur det funkar men blir större organisationer som t ex NCS informerade om sådana här beslut innan det blir lag på det. Och isåfall varför?
      Som sagt vi stoppade det förra gången genom en intensiv kampanj så visst går det att påverka. Med all säkerhet har Zoobranschens Riksförbund protesterat - men de avfärdas ofta eftersom de anses kommersiella så därför tas stor hänsyn till hobbyorganisationer eftersom de anses okommersiella.

Alla lagförslag går ut på remiss för yttrande innan de beslutas. Remissinstanser är alla organisationer som har talat om för myndigheten att de vill vara remissinstanser.
      Det finns i Sverige flera s.k. "djurskyddsorganisationer" som är emot att hålla fisk överhuvudtaget och dessa gör allt för att påverka åt "sitt håll". Det är dock fel att skylla på dom - vi har själva möjlighet att påverka och om vi inte tar chansen får vi skylla oss själva.

Kommentar

• mölnlycke ciklidodling
        Banned
        • April 2007
        • 132

Det mesta av texten är nästan exakt samma som har gällt i många år -t.ex. den korkade regeln om bottenmaterial.
        Det nya är
        1/ det mesta av denna lagstiftning skall nu gälla även för privatpersoner fr.o.m den 1/9
        2/ det gamla förslaget om 6 akvarier som vi den gången lyckades stoppa har tydligen återupplivats och skall nu införas

I övrigt vet jag inget - jag får ju inte längre (och skall inte heller ha) några utskick från sjv och djurskyddsmyndigheten eftersom jag inte representerar någon organisation. Därför har jag denna gång inte kunnat dra igång en kampanj för NCS räkning mot förslaget. Men jag är övertygad om att det på sedvanligt sätt har varit ute på remiss så att NCS, SARF, GOC etc. har kunnat framföra sin åsikt.
        ja det följer ju med lite extra utgifter för dom som har mer än 6 akvarier, man måste gå en grundkurs för typ zoohandlare, sedan måste man gå en kurs speciellt för akvaristik, det är typ två helger man måste boka, kurserna kostar drygt 5000 gånger 2 alltså 10000kr sedan så kommer den kvalitetssäkrande, anställd av kommunen att kontrollera dina baljor och det tar han självklart betalt för, och han vet oftast inte ett skvatt om fiskar.
        sedan måste jag säga till kjell du som har varit lärare på kurserna, tycker du att fiskarna har det bättre nu i zooaffärerna, än dom hade det förut.mvh janne
        Senast redigerad av mölnlycke ciklidodling; 19 April 2007, 22:14.

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodling
          ja det följer ju med lite extra utgifter för dom som har mer än 6 akvarier, man måste gå en grundkurs för typ zoohandlare, sedan måste man gå en kurs speciellt för akvaristik, det är typ två helger man måste boka, kurserna kostar drygt 5000 gånger 2 alltså 10000kr sedan så kommer den kvalitetssäkrande, anställd av kommunen att kontrollera dina dina baljor och det tar han självklart betalt för, och han vet oftast inte ett skvatt om fiskar.
          sedan måste jag säga till kjell du som har varit lärare på kurserna, tycker du att fiskarna har det bättre nu i zooaffärerna, än dom hade det förut.mvh janne
          Eftersom jag inte läst hela remissen så vet jag inte om man i och med detta måste gå en utbildning också - här ser jag bara att det krävs stillstånd (dvs 2.500 kr per år).
          Om fiskarna har det bättre är omöjligt att veta. Dock anser jag att det är bra att det krävs en viss utbildning för att sälja djur. Jag vet också att de flesta affärer skickar flera av sina anställda på dessa kurser (trots att det kostar en del och trots att bara en per affär enligt lagen måste ha gått). Detta måste ju innebära att de anser att de lär sig en hel del på kurserna (tror inte att zoohandlare annars skulle slänga bort åtskilliga tusen om kursen inte gav något).

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Konstigt att det är ok att sitta o fiska o kasta massor med levande fisk på båtbotten som får självdö medans man måste ha "license" för att hålla dom levande i akvarium där folk ger halva sin fritid för att dom ska få det bra... vore det inte ärligare av dom att bara skicka ett inbetalningskort eftersom det är pengar dom är ute efter (märks på prisnivån) ist för att ge ett sken av att dom bryr sig om "Börjes paletter".
            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• mölnlycke ciklidodling
              Banned
              • April 2007
              • 132

Eftersom jag inte läst hela remissen så vet jag inte om man i och med detta måste gå en utbildning också - här ser jag bara att det krävs stillstånd (dvs 2.500 kr per år).
              Om fiskarna har det bättre är omöjligt att veta. Dock anser jag att det är bra att det krävs en viss utbildning för att sälja djur. Jag vet också att de flesta affärer skickar flera av sina anställda på dessa kurser (trots att det kostar en del och trots att bara en per affär enligt lagen måste ha gått). Detta måste ju innebära att de anser att de lär sig en hel del på kurserna (tror inte att zoohandlare annars skulle slänga bort åtskilliga tusen om kursen inte gav något).
              ja kjell det ser säkert väldigt bra ut med en massa diplom i zooaffärerna att våra anställda har gått kurser,och det är ju så, att just nu i våran värld så är det viktigare att man kan dokumentera och kvalitetssäkra på pappret.
              men till sakfrågan tycker du att zoohandlaren tar mer hand om sin fisk nu.mvh janne

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

- här ser jag bara att det krävs tillstånd (dvs 2.500 kr per år).
                Är det inte en engångskostnad? Har för mig att tillståndet när det gäller katt är en engångskostnad.
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Alexander Ylipää
                  Användare
                  • October 2003
                  • 3615

Ursprungligen postat av Tony
                  Akvariet ska innehålla bottenmaterial och
                  inredning som motsvarar det som finns i fiskartens naturliga miljö.
                  Happ, bara lägga ner diskusodlingen...
                  Mvh Alex

Kommentar

• endymion

Akvariet ska innehålla bottenmaterial och inredning som motsvarar det som finns i fiskartens naturliga miljö.
                    Med andra ord ska de förbjuda engelsk sjösten, för det finns väl inte en enda biotop som innehåller det.

Kommentar

• kaj.p
                      Användare
                      • April 2002
                      • 2294

Nja så är det inte Fick min anläggning godkänd utan botten beläggning i något kar. Nema problema.
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av kaj.p
                        Nja så är det inte Fick min anläggning godkänd utan botten beläggning i något kar. Nema problema.
                        Grattis men nog låter det knepigt om man läser det de skriver. ingen regel utan undantag,

Undrar om man gör undantag för Killis med sätter mina till lek i 5liter de pratar om 40 huvva.

Kommentar

• Havs
                          Användare
                          • December 2004
                          • 607

Hur är det tänkt för t.ex. Luleåakvaristerna som har en lokal tillsammans?
                          Får varje medlem ha 5 kar?

Hur är det då i en familj?
                          Får varje familjemedlem ha 5 kar?

Är detta ett kryphål? Bara man inte matar varandras fiskar förståss, iaf inte i någon större omfattning
                          Min zoon

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Är det inte en engångskostnad? Har för mig att tillståndet när det gäller katt är en engångskostnad.
                            Idag är det inte det i alla fall - men jag kan nog tänka mig att synen på detta kan variera i olika kommuner.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

Ursprungligen postat av kaj.p
                              Det står faktiskt angivet i lagstiftningen att undantag medges för t.ex. odlingar.

Men även i övrigt så har faktikst de kontrollerande myndigheterna som tur är struntat i gällande lagstiftning när de kontrollerat akvarieaffärer

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Ursprungligen postat av Lennart 2
                                Grattis men nog låter det knepigt om man läser det de skriver. ingen regel utan undantag,

Undrar om man gör undantag för Killis med sätter mina till lek i 5liter de pratar om 40 huvva.
                                Nja - det är ju det som är horribelt. 6 st 25 liters akvarium kräver tillstånd. 5 st 3.000 liters kräver inte tillstånd.

Kommentar

Arbetssätt...