Förslag tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eddie
    Användare
    • March 2007
    • 109

    Förslag tack!

    Hej kom nu på en tanke att jag skulle göra om mitt 110 liters till ett ciklid kar Men jag vet att det är lite litet för många ciklid så nu till frågan! Vilka ciklider kan man ha i ett 110 liters kar? Ge gärna förslag och skicka in bilder på era förslag! Tack på förhand!
  • Bumling
    Användare
    • January 2007
    • 218

    #2
    Nån liten snäckskalslekare typ Lamprologus Ocellatus är superkul att ha i små kar!!! Finkornig sand och gott om Neothauma sen har du många timmar kul framför burken!!

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #3
      Kunde inte hålla med mer...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Eddie
        Användare
        • March 2007
        • 109

        #4
        Tack för dit snabba svar! Men jag hittar inte dom här på arbeskrivningarna på ciklid.se?

        SÅ jag skulle gärna villa veta lite mer om dom!

        Kommentar

        • Eddie
          Användare
          • March 2007
          • 109

          #5
          Ursprungligen postat av Zaphi
          Kunde inte hålla med mer...
          Va?

          Kommentar

          • Twiq
            Användare
            • December 2006
            • 17

            #6
            http://www.ciklidbladet.se/artregist...sa.asp?ID=904:)

            Kommentar

            • Mikael_S
              Användare
              • May 2006
              • 246

              #7
              Ursprungligen postat av Eddie
              Tack för dit snabba svar! Men jag hittar inte dom här på arbeskrivningarna på ciklid.se?

              SÅ jag skulle gärna villa veta lite mer om dom!



              Det var en "icke ifylld artbeskrivning" i länken för mig i förgående inlägg när jag klickade. Tror det var : i slutet som gjorde det.
              Mvh Mikael Schöllin

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

                #8
                Några apistogramma och mycket växter skulle ju kunna sitta bra.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • choffe
                  Användare
                  • November 2005
                  • 841

                  #9
                  snäcklekare! typ multifasciatus eller similis som båda är "kolonifiskar", dom lever i snäckor i kolonier, alltså ungefär 10 st. det är typ samma fisk när det gäller beteende, kanske att multifasciatus är lite lite agresivare (?), men det är utseendet som skiljer dom åt. själv tycker jag att similis är lite snyggare

                  lamprologus multifasciatus:



                  lamprologus similis:



                  om du vill se fler bilder är det bara att googla.

                  LYCKA TILL! hoppas det kan hjälpa dig när du ska bestämma dig!

                  mvh christoffer
                  Christoffer Lundholm

                  Kommentar

                  • Eddie
                    Användare
                    • March 2007
                    • 109

                    #10
                    Ursprungligen postat av LN
                    Några apistogramma och mycket växter skulle ju kunna sitta bra.
                    Joo det blir kanske några "enkla" palettciklider för jag orkar inte bytta ut all snad!

                    Kommentar

                    • Eddie
                      Användare
                      • March 2007
                      • 109

                      #11
                      Nu har jag bestämt mig för att ha snäcklekare! Men tror ni att det går att ha dom i PH: 7.7?
                      Jag ska köpa lite mer tester som hårhet och sånt! Jag åter kommer!

                      Kommentar

                      • Eddie
                        Användare
                        • March 2007
                        • 109

                        #12
                        Och behöver man några växter eller räcker snäckor och lite stenar?

                        Kommentar

                        • Nüddlah
                          Användare
                          • January 2007
                          • 294

                          #13
                          Du kan ju inreda med några av alla dina smileys du skriver hela tiden. =) Ph 7,7 är helt okay. Det är basiskt. Det verkar som att man kan inreda med växter om man nu vill det, det ser ju trevligt ut och har ju även en bra funktion i akvariet. Annars går ju stenar bra som alltid.

                          Kommentar

                          • Eddie
                            Användare
                            • March 2007
                            • 109

                            #14
                            Okej sorry lite väl mycket smilys kanske! Sorry... Men jag har tänkt att ha en växt men vilken sort tycker ni går bra med snäcklekare?

                            Kommentar

                            • Rhodebaert
                              Användare
                              • February 2006
                              • 557

                              #15
                              Jag tror att valisineria är en växt som tycker om basiskt vatten så den kan nog passa. Det finns lite olika varianter. Glöm inte att göda vattnet, förslagsvis med PMDD, annars blir det kanske svårt med växter.

                              jag citerar Tropfrog från en gammal tråd:

                              "
                              Att få valisneria att växa:
                              1: plantera bara rötterna, ingen del av det gröna få sticka ner i gruset. Då ruttnar dom
                              2: Du behöver ljus, dock har jag aldrig sett valisneria som fått för lite ljus så det mesta över 0,2w/l borde duga.
                              3:Valisneria klarar sig bra med karbonat som kolkälla, har du mycket lågt kh bör den justeras upp med bikarbonat. Dock är kolbrist väldigt ovanligt för valisneria.
                              4: Valisneria behöver makroämnena för att växa. Det i makroämnena det enda egentliga problemet finns för valisneria. En källa till det är fiskskit en annan k2po4 eller kno3. För den "vanliga" fiskakvaristen gäller det bara att inte byta för mycket vatten. Hur mycket som är för mycket får var och en lära sig om sitt kar. Om alla ovan punkter är uppfyllda så är det makrobrist som råder om valisnerian inte växer. Då bör man byta mindre vatten för att få igång dom.
                              5: microämnena som finns i tmg är inte direkt nödvändiga att tillsätta. Om växterna visar ovanligt tunn eller skruvad tillväxt kan det vara microbrist. Men det är ovanligt, så undvik att göda algerna med dessa dyra droppar tills du har konstaterat microbrist.

                              Följ dessa steg och du kommer inte att misslyckas med valisneria som är en av dom absolut lättaste växterna.

                              Dom som inte vågar dra ner på vattenbytena i sina kar bör satsa på anubias också. Den växer inte under macrobrist, men den dör iallafall inte.
                              MVH
                              Magnus"

                              För mer visdom kring just växter kan jag rekommendera www.plantswap.se
                              Senast redigerad av Rhodebaert; 24 April 2007, 21:38.
                              Det går alltid en senare buss.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...